Co přinesla konference Cinema Czech 2019

4. ročník konference Cinema Czech máme úspěšně za sebou a je na čase v kostce zrekapitulovat to zásadní, co na ní zaznělo. Po laserových projektorech přichází nová revoluce ve způsobu zobrazování filmového obrazu v kině. A to pomocí velkoplošných LED panelů. Proč tak náhlá změna a zase skok k nové zobrazovací technologii? A znamená to konec klasických projektorů? A nejen toto téma. Více v našem článku…

Velkoplošné LED panely

Pokud se podivujete stejně, jako jsem se divil já, proč po velkém boomu a marketingovém tlaku na prodej laserových projektorů se začínají pouze po roce propagovat velkoplošné LED panely, pak jde o to, že kinům nejen ve standardu DCI opět ujel technologický vlak s domácími kiny. Poprvé se to stalo na konci 35 mm éry s disky Blu-ray a nástupem HD velkoplošných zobrazovačů. Nyní se tak děje jednak s domácími UHD technologiemi s HDR a také s online streamovacími službami jako je Netflix, Disney či Amazon, které již začínají nabízet i vlastní původní tvorbu. Současné ploché televizory nabízí kromě velké úhlopříčky i dynamický kontrast až 100.000:1 a takových hodnot dosáhnou v kinech jen ty nejlepší prémiové formáty pracující s RGB laserovými projektory.

Výrobci zobrazovací techniky a potažmo s nimi i integrátoři se bojí hrozícího velkého odlivu diváků k domácí zábavě. Podle nich je nutné divákům nabídnout divákům v kinech přiměřený technický ekvivalent. A klasický způsob projekce, tedy přenášení mikroskopického obrazu optickou cestou na velkou projekční plochu má svá fyzikální úskalí, která tento způsob v určitých aspektech již dosti limituje. Na tomto se shodli zástupci tří největších českých integrátorských společností, kteří se konference zúčastnili, ALTEI, AV MEDIA a Dcinema.

Ukázka LED stěny Samsung sestavené ze dvou segmentů o celkové šíři 3 metry. Foto: autor článku

A toto by měl vyřešit zobrazovač velký, primární, v podstatě velkoplošný displej, který by byl složen z menších segmentů. Možná se Vám nyní vybaví celá řada reklamních panelů s velkými pixely z velkých LED diod, kterých je k vidění velké množství a nejrůznějších druhů. Jejich panely mají jasně viditelné mezery mezi sebou a výsledný obraz navíc při pohybu nepříjemně strobuje.

U moderních panelů pro kina nepoznáte ani při bližším pohledu spojení jednotlivých segmentů. LED diody jsou tak drobné, že výsledný obraz splývá už při pohledu z cca 2 metrů. LED diody mají rychlou obnovovací frekvenci, takže ani se zobrazením velmi rychlého pohybu není problém. Panel je sám o sobě matně čený, takže když jej nainstalujeme do klasického temného kinosálu, získáme nejideálnější výsledný obraz z kontrastem až kolem 1.000.000:1 a s dokonalým zobrazením černé.

Takovýto LED panel sestavený z menších segmentů nabízí pod obchodní značkou Onyx společnost Samsung nebo jako Crystal LED japonský Sony. Problém je, že cena těchto LED stěn je zatím astronomicky vysoká a několikanásobně převyšuje i cenu nejvýkonnějších RGB laserových projektorů. Samsung Onyx o šíři kolem 10 metrů v současnosti koupíme za sumu daleko přesahující dvacet milionů korun. Společnost Sony kinům raději Crystal LED ještě nenabízí.

Tak proč se o LED panelech vůbec hovořilo? Protože před rokem byly ještě o cca 40% dražší. Znamená to, že jejich cena padá docela zásadně a pokud by nastoupila větší poptávka a zároveň i konkurence více výrobců, budou zhruba do dvou až čtyř let LED panely za podobnou cenu, jako dnešní RGB laserové projektory. Ale ve finále si musíme počkat, jak se situace bude reálně vyvíjet.

Laserové projektory

Nutno podotknout, že se tento rok již etablovala nová nabídka laserových projektorů od všech výrobců vyrábějících přístroje se zobrazovacími čipy DLP. Christie prakticky s ročním zpožděním představil svoji novou řadu RGB laserových projektorů určených od nejmenších sálů až po ty s plátny nad 30 metrů šíře s výkonem 60.000 ANSI lm. Barco svoji novou řadu představí začátkem dubna na CinemaConu v Las Vegas. NEC potom dotáhnul vývoj svého nového RGB laserového projektoru do řešení, které by již nevyžadovalo externí eliminaci laserového třpytu, tedy tzv. screenshaker, zařízení, které jemně vibruje projekčním plátnem a tím laserový třpyt lidskému zraku mechanicky rozostřuje.

Nové modely RGB laserových projektorů by měly být i cenově dostupné, zhruba v 1,5 násobku projektorů s klasickou xenonovou nebo UHP lampou. Nové RGB lasery nám již bez problémů zvládají přehrávat běžný content bez obrazového zkreslení, ale jejich hlavní doména jsou kina prémiového obsahu se zobrazením v HDR, vysokém dynamickém kontrastu, pro která jsou nabízena speciálně vyráběná DCP v barevné paletě rec2020. Evropská integrátorská společnost CinemaNext nabízí svůj vlastní prémiový formát, Sphera Cinema. Jak nás informoval Miloš Tourek z českého zastoupení, které má firma AV MEDIA, v nejbližší době se pokusí domluvit spolupráci s postprodukčním studiem pro výrobu HDR DCP pro původní českou filmovou tvorbu. Tím by se mohla nabídka tohoto prémiového formátu dodávaného na klíč (RGB laserová projekce plus zvuk Dolby ATMOS) stát pro kinaře atraktivnější.

Laser-fosforové projektory pak nabízí univerzální použití pro sály, kde již zcela dokáží nahradit klasické lampové stroje. Laser-fosfor je přímo ideální pro sály s velkým zatížením, tedy provozem průměrně 10 hodin denně. Jde zejména o sály multiplexů. Skupina CineWorld, do které patří i v česku provozovaný řetězec Cinema City, již loni oznámila postupnou redigitalizaci laser-fosforovými projektory na všech svých standardních sálech.

Režisér Václav Marhoul představuje svůj nový film Nabarvené ptáče, který přijde do českých kin v zíří tohoto roku. Foto: autor článku

Pro malá kina, která hrají jen jednou denně nebo jen několik představení do týdne, pak jednotliví integrátoři doporučují zůstat u technologií s projekčními lampami. Zejména přístroje s UHP lampami, které nabízí nejlepší poměr mezi kvalitou a provozními náklady. V portfoliu je má pro nejmenší modely určené pro nejmenší sály firma NEC.

U těchto typů projektorů zůstává také výrobce Sony se svojí zobrazovací technologií SXRD vycházející z LCoS, který má v portfoliu pro Evropu i jeden model laser-fosforového projektoru. Projektory SRX-R510, SRX-R515 s UHP lampami a SRX-R815 s laser-fosforem mají sice menší výkon, ale mohou se konfigurovat v duální a Quad konfiguraci se softwarem Finity pro správné “sestřelování” obrazu na plátno ze dvou, resp. ze čtyřech projektorů.

RGB laserový projektor má Sony zatím stále ve vývoji a zahájení sériové výroby stále nebylo oznámeno. Ing. Richard Jejkal z ALTEI vidí v tuto chvíli za firmu Sony větší budoucnost pro kina v Crystal LED zobrazovacích panelech než v RGB laserové projekci.

Nejstarší generace projektorů DCI v ohrožení

Integrátoři na tento problém již několik let upozorňovali dopředu. Po deseti letech se upgradoval standard samotné výroby DCP z Interop na nový SMTPE. V něm se zcela jiným způsobem řeší zobrazování titulků. Na tento upgrade jsou již připraveny všechny projekční sety nové generace projektorů vyráběných cca od roku 2010. Problém může vzniknout na těch nejstarších projektorech standardu DCI.

Zběžně jsem proběhl naší tabulku digitálních kin dle standardu DCI a odhadem by se problém mohl týkat asi 26 kin. U čtyřech by mohl jít vyřešit upgradem firmware serveru Doremi, který titulky generuje sám a odesílá do obrazu. U ostatních kin, kde se titulky generují přímo v obvodech samotného projektoru, může vzniknout problém, že se buď u 2D nebo u 3D verze již korektně nezobrazí. A nezbývá, než vyměnit celý projekční set nebo starý server nahradit za nový, který bude zobrazování titulků sám do projektoru generovat.

A první DCP v tomto novém standardu SMTPE již kolují po kinech!

V každém případě první rada zní: Majitelé starších projekčních setů, neprodleně kontaktujte svého integrátora!

Nové trendy v propagaci kin

Milan Nygrýn z Ticketware připomněl kinařům nové trendy v propagaci kin. I v Česku je již znát znatelný pokles zájmu o Facebook, který způsobilo automatické filtrování příspěvků, kdy se k danému uživateli dostávají informace jen v omezené vyselektované formě, takže důležitá zpráva z facebookové stránky kina se dostane jen ke zlomku uživatelů, kteří si stránku tzv. oblíbili.

Novou populární sociální sítí mezi mladými lidmi do cca 30 let se stal Instagram. U Instagramu, i když patří do rodiny Facebooku, zatím omezení v automatickém filtrování neplatí, tudíž stručným příspěvkem s fotografií či krátkým videem oslovíte všechny, kteří si u instagramového profilu vašeho kina tzv. zapnuli sledování. Určitým handicapem pro některé může být omezení na možnost vkládání příspěvků na Instagram pouze z mobilních zařízení.

Virtuální realita do kin?

Za sebe jsem tomuto nadpisu dal otazník, byť prezentace Ing. Janem Buriánkem z AV MEDIA probíhala s tečkou a možná i s vykřičníkem.

Ukázky virtuální reality v předsálí během konference. Foto: autor článku

Virtuální realita by mohl být další druh přidané hodnoty, kterou by mohlo kino a zejména multikino nabídnout svým mladým divákům před a nebo po samotném filmu. Kupříkladu po zhlédnutí akčního válečného filmu si mohou mladí diváci vybouřit svoje emoce právě při nějaké VR střílečce.

Ing. Buriánek hovořil o společnosti IMAX, která zkoušela do svých několika kin umístit i virtuální realitu pod značkou IMAX VR. Avšak IMAX Corp. před nedávnem oznámila ukončení podpory IMAX VR ve svých kinech pro nedostatek vhodného contentu.

Po skončení prezentace vznikla v kuloárech diskuze na toto téma, ze které vyplynulo, že by se virtuální realita mohla nabídnout spíše samotným obchodním centrům, které třeba provozují nebo pronajímají jiným subjektům prostory pro 5D Cinema. 3D kina s pohyblivými sedačkami s dalšími smyslovými efekty nabízí krátké filmy za cenu vstupného do multiplexu. A nachází se v obchodních centrech i na menších městech, kde by se samotný multiplex již nerentoval. Takovým obchodním centrům by se mohla nabídnout i virtuální realita jako atrakce pro mladé návštěvníky. A marketingový potenciál by mohl být stejný, možná i vyšší jak u zmiňovaných malých kin 5D Cinema.


Děkuji Ing. Milošovi Tourkovi z AV MEDIA za možnost zúčastnit se konference Cinema Czech 2019

autor: Ondřej Beck