Když se z lodi udělá kostel a v kostele pak DCI kino bez integrátora

 V holešovickém přístavišti se v roce 2012 objevila původem nákladní loď z 20. let minulého století, která byla složitou rekonstrukcí přestavěna na první plovoucí kostel na lodi. A protože se k bohoslužbám využíval v podstatě jen v neděli, rozhodl se majitel lodě, moderní křesťanská církev ICF, pronajímat objekt dalšímu provozovateli, který zde vybudoval plnohodnotné kino ve standardu DCI. A to bez pomoci žádné integrátorské firmy. Jak je to možné? Čtěte náš článek...

Provozovatelem Kinolodi se stala společnost Kinoloď s.r.o. jediného majitele a jednatele v jedné osobě, Mgr. Jakuba Kováče. Ten získal prostory kostelu od společnosti ICF do pronájmu a provozuje zde kino každý den vyjma neděle. To zde probíhají bohoslužby a kino tak může hrát až po 21. hodině.

Jakub Kováč pracoval dříve jako šéf techniky Slovenskej televízie RTVS v Banskej Bystrici, takže v oblasti audiovize je dlouholetý profesionál. Díky své profesi má kontakty i ve Velké Británii a když v Londýně komunikoval s místními provozovateli kin a integrátory, ti konstatovali, že integrátoři v České i Slovenské republice vybavují kina za ceny v řádech o několik desítek procent vyšších, než tomu je ve Velké Británii. 

Proto se rozhodl, že si Kinoloď zkusí integrovat sám na vlastní pěst. Z jednoho slovenského kina, které bohužel ukončilo provoz, se mu podařilo odkoupit projektor Barco DP2K-6E s vestavěným kinoserverem Barco Alchemy. K tomu starší audioprocesor Dolby CP650 s rozšiřující kartou na 7.1 zvukových kanálů. Po součtu nákladů na vybavení konstatoval, že kino zdigitalizoval za zhruba 50% ceny, než kdyby využil služeb nekteré z integrátorských firem.

Barco DP2K-6E, malý projektor určený pro sály do šíře plátna 10 metrů. Na snímku je odňatý kryt, pod kterým se ukrývá mediablok a kinoserver v jednom, Barco Alchemy. Projektor má velmi levný provoz, jelikož využívá modulární UHP lampy, které zjednodušují celý proces výměny. Zdroj obrázku: Barco.com.

Kinoloď zahájila svůj provoz v únoru letošního roku. Samozřejmě mě zajímalo, jestli křesťanská církev dala nějaké dramaturgické limity. Za všechny mě napadly dva příklady filmů Larse von Triera, Antikrist a Nymfomanka, ve kterých k vyprávění příběhu režisér použil i explicitní pornografii. ICF  je zřejmě opravdu moderní křesťanskou církví, neboť v dramaturgii Kinoloď nikterak nelimituje.

K integrátorství svépomocí bych ještě velmi rád dodal důležitou věc. A to dříve, než vznikne spontánní vlna nadšení a s ní neřízená digitalizace ve standardu DCI. Do integrátorství svépomocí se může pustit jen osoba s odpovídající praxí v audiovizi, která se v oboru opravdu vyzná a která si dokáže nainstalovat a "nastřelit" zvuk i obraz tak, aby odpovídal všem předepsaným standardům DCI.

K tématu integrátorství svépomocí se určitě na našem e-zinu ještě někdy vrátíme, abychom probrali všechna úskalí, která s DCI technikou přichází, protože nejde jen o počáteční instalaci, ale i o pravidelnou údržbu. Pravidlené seřizování nastavení zvuku i obrazu, k čemu je potřeba nákladná diagnostická technika. A nebo odborné zásahy do projektoru, jako například nastavování barevné konvergence obrazu, která vyžaduje servisního proacovníka vyškoleného přímo výrobcem toho kterého projektoru. 

Děkuji Mgr. Jakubovi Kováčovi za poskytnuté informace ke článku.

autor: Ondřej Beck

Relevantní odkazy:
Oficiální stránky Kinolodi
Mapa digitálních kin v České republice dle standardu DCI 
Tabulka digitálních kin v České republice dle standardu DCI