Proměnná kvalita internetových linek do některých českých kin

Ve své praxi jsem se setkal s docela proměnnou kvalitou internetových linek do celé řady českých kin. Samozřejmě, kina ve standardu DCI tento problém mají většinou vyřešen spolu s instalací nové projekční techniky. O dost horší situace ale vzniká u menších kin tzv. E-Cinema. Během dvou velkých lockdownů se situace s rychlostí připojení v naší republice docela znatelně zlepšila. Linky do některých kin tomu ale neodpovídají. Více v našem článku…

Na přelomu března a dubna 2020 při prvním lockdownu kin jsem pomáhal s technickou podporou on-line projektu “Vaše kino”, kdy jsme museli konstatovat, že v celé řadě českých měst a hlavně obcí nedosahovala internetová rychlost přípojek mnohdy ani 3 Mbps pro download a tudíž kvalitní datový tok pro sledování v HD rozlišení videa nebyl zajištěn.

Operátoři to tehdy příliš neřešili, až doba covidová a i častější úřadování a komunikace výhradně přes internet donutila řadu operátorů k navýšení kapacit, zejména v bodech ústředen, kde byl nainstalován nový výkonnější hardware, který na většině míst opravdu znatelně zvýšil rychlost připojení. Zvláště na zmíněném venkově cca desetinásobně i více. Toto se odehrálo bez větší pozornosti médií a politiků, kteří by se na obrazovkách bili v hruď, co pro voliče neudělali.

K onomu rozvoji došlo na starší technologii DSL, kde hardwarové upgrade komunikačních uzlů a ústředen dokázalo navýšit rychlost a kapacitu na stávajících rozvodech. DSL je připojení využívající agregaci dat, tedy kdy se o celkovou rychlost v dané lokalitě dělíme s více uživateli. Laicky řečeno, čím více lidí bude v jeden okamžik v jednom domě nebo čtvrti internet používat, tím pomaleji každému jednotlivci pojede. Pokud je ale kapacita linek vysoká, nemůže se stát, že by i při vysokém zatížení někomu spadl datový tok pod cca 8-10 Mbps při downloadu.

Pro malé firmy a domácnosti takové připojení stačí. Pro větší firmy a instituce už nikoliv. Ti už musí využívat připojení s garantovanou vyšší přenosovou rychlostí a bez agregace dat po pevných linkách, ideálně optických, případně přes směrové Wi-Fi. To se týká i kin ve standardu DCI, která potřebují kvalitní download pro velké objemy dat pro stahování DCP s filmy, hlavně ze systému Shark.

Pro menší kina typu E-Cinema, kteří v principu používají video soubory o velikosti multimédií pro domácí kina, dle mého názoru může kvalitní připojení DSL stačit. Jeden celovečerní film mívá jen kolem 10-15 GB, což je asi desetinásobek velikosti DCP. Ale kvalitní DSL připojení by nám na stažení cca 15 GB souboru mělo bohatě stačit. A zde narážíme na problém malých kin pracujících s technologií E-Cinema, že sice mají potenciálně k dispozici rychlé připojení přes DSL technologie, ale v kině se nachází velmi starý hardware, třeba i 10 let starý ADSL modem, který už vůbec neodpovídá současným požadavkům na moderní a rychlý internet.

Na této internetové stránce společnosti Cetin si pomocí interaktivní mapy můžete sami zjistit jakou až maximální rychlost můžete technologií DSL na jakékoliv adrese dosáhnout. A co je velmi příjemné, jako podmínku zjištění nemusíte na sebe dávat žádný kontaktní údaj, aby vás pak z dané společnosti bombardovali obchodními nabídkami. Po zjištění maximální dostupné rychlosti pak kontaktujte svého stávajícího operátora a domluvte se s ním na vyřešení problému rychlosti připojení. Svoji aktuální rychlost připojení asi nejlépe zjistíte zde provedením testu rychlosti připojení. Většinou stačí zakoupit nový modem nebo si jej v rámci tarifu i pronajmout. Pokud nejste spokojeni se stávajícím operátorem ve svém okolí, udělejte si vlastní výběrové řízení na nového.

A ještě jeden postřeh. Bezdrátové Wi-Fi připojení v rámci lokální sítě LAN v kanceláři je velmi šikovná věc, hlavně v pásmech 5 GHz, kde umí dosáhnout velmi slušné rychlosti, avšak pro stahování velkých souborů se vyplatí mít notebook nebo stolní počítač připojený přes kabelové UTP rozhraní.

A pak už si můžete nechat posílat od distributora video soubory napřímo nebo, pokud tuto službu využívá, přes aplikaci Artinii pro chráněné projekce E-Cinema před potenciálním zneužitím třetí osobou.

autor: Ondřej Beck