10 let Dolby ATMOS

V dubnu 2022 to bude 10 let od okamžiku, kdy společnost Dolby představila svůj 3D zvukový systém postavený na zvukových objektech s obchodním názvem Dolby ATMOS. Byla to reakce na konkurenční systém Barco Auro 11.1, který se jako novinka zjevil na veletrhu IBC v září 2011 v Amsterdamu. Jak se systém ujímal v kinech a později i v domácí spotřební elektronice? Čtěte v našem článku…

Dnes, s desetiletým odstupem, můžeme říct, že představení systému Barco Auro 11.1 muselo být pro společnost Dolby dosti velkou ránou. Dolby byl asi pět desetiletí lídrem v oblasti zvuku pro film i pro domácí kina. Před příchodem standardu DCI prozíravě vyvinul první modely vlastních kinoserverů, čímž vstoupil i do oblasti záznamu obrazu. Přes to se nevyhnul určitým problémům, neboť jeho první modely kinoserverů řady 100 vykazovaly vysokou poruchovost a tak narychlo musel přispěchat s novým modelem řady 200, který byl již spolehlivý, jako přístroje od konkurence.

Formát Dolby ATMOS byl teprve v určité fázi vývoje a společnost Dolby představila teprve v roce 2010 svůj formát Dolby Surround 7.1 a k němu nový model zvukového procesoru pro kina s označením Dolby CP750. Představení Barco Auro 11.1 na amsterdamském IBC v září 2011 muselo být šokem. A to včetně příslibu mixů u několika v té době chystaných hollywoodských titulů. O formátu Auro 11.1 nizozemského studia Galaxy u Dolbyho určitě věděli, ale masivní byla podpora nadnárodního výrobce projekční techniky Barco, která mohla znamenat silnou konkurenci. Proto se u Dolbyho rozhodli představit svůj 3D zvukový formát dříve, asi 4 roky po začátku vývoje. Za sedm měsíců po IBC byl světu představen systém Dolby ATMOS.

Jedním z divácky nejúspěšnějších titulů uváděném v Dolby ATMOS byl snímek Bohemian Rhapsody. Zdroj obrázků: Dolby.com a 20th Century Fox

Auro pracovalo ještě s klasickými zvukovými kanály. V rámci DCP je celkem k dispozici 16 stop s tím, že poslední minimálně dvě jsou rezervovány pro podporu sluchově a zrakově handicapovaných diváků. Auro využívá prvních dvanáct a kinosály bez tohoto systému, pokud by měly hrát z DCP s Barco Auro, hrály by pouze základní hladinu 5.1 zvukových stop.

O Dolby ATMOS se říká, že jde o revoluční zvukový systém, což v tomto případě není jen marketingový slogan, ale skutečná realita, neboť pracuje s nadstavbou tzv. zvukových objektů. V DCP se zvukem Dolby ATMOS nalezneme základ, nazývaný bed, což je základní mix v 5.1 nebo 7.1 zvukových kanálech. Pokud by takové DCP zabloudilo do sálu ze základní zvukovou výbavou, mělo by film bez problémů zahrát v 5.1 nebo 7.1. V sálech s Dolby ATMOS se ale aktivuje nadstavba, tzv. objects. Objekty jsou, jednoduše řečeno, takovým polotovarem. Ve zvukovém mixu nemáme rozmíchané dialogy, ruchy a hudbu do finálních kanálů, ale zůstávají v samostatných nahrávkách opatřených metadaty, která určují, kdy, s jakou hlasitostí a kde s vektorovými souřadnicemi mají zaznít, případně kudy se během své reprodukce mají pohybovat.

Sál s Dolby ATMOS je pak vybaven celou sítí jednotlivých aktivních reprosoustav jak za plátnem, tan na bočních stěnách i na stropě. Každá reprosoustava má svůj vlastní koncový zesilovač a je napojena do výstupu zvukového procesoru. Počet reprosoustav není přesně daný. Čím menší sál, tím stačí méně aktivních reprosoustav, které by měly mít od sebe rozestupy asi jen 2-3 metry.

Prvním filmem s mixem v Dolby ATMOS byla animovaná pohádka ze studia Pixar, Rebelka. Během léta 2012 se hodně čekalo, který ze dvou 3D zvukových systémů se de facto stane vítězem a v odborných diskuzích se říkalo, že rozhodující slovo bude mít produkce Petera Jacksona, která tehdy měla v postprodukci první film z trilogie Hobbit. Pro který ze dvou 3D zvukových systémů se rozhodne. A producenti se tehdy rozhodli pro Dolby ATMOS.

Byly i produkce, které investovaly do obou zvukových mixů, čímž prakticky zdvojnásobily náklady na zvuk. Obchodní politika společnosti Dolby i daleko lepší zpětná kompatibilita se staršími systémy přivedla Dolby ATMOS k finálnímu vítězství. Z vektorových objektů totiž můžeme zpětně vytvořit mix pro klasických 5.1 nebo 7.1 kanálů jak pro velké kinosály, tak i pro domácí kina. A snadno tak získává mix ve 12.1 zvukových kanálech i společnost IMAX pro svůj vlastní 3D zvukový systém, který instaluje do svých nových sálů od roku 2015.

V roce 2012 jsme měli v Česku veliké štěstí, neboť zde vznikla nová společnost provozující multiplexy s obchodním názvem Premiere Cinemas a ta nechala do staronového multiplexu v pražské Hostivaři nainstalovat první český Dolby ATMOS. V prosinci téhož roku zde měl v Atmosu premiéru právě zmíněný Hobbit: Neočekávaná cesta. V Hostivaři byla na zhruba první půlrok nainstalována dvojice provizorních studiových audiprocesorů, která zajišťovala dekódování zvukového formátu Dolby ATMOS. Teprve na jaře 2013 začal Dolby dodávat svůj nový model audioprocesoru s označením Dolby CP850.

Formát Dolby ATMOS lze v ČR namíchat již ve dvou zvukovýchg studiích. Na snímku vidíme míchací halu společnosti Soundsquare. Naposledy se zde ATMOS míchal pro český film otce a syna Svěrákových "Betlémské světlo". Druhou míchací halu pak nalezneme na FAMU. Zdroj obrázku: společnost Soundsquare

Premiere Cinemas otevřel spolu se svým zcela novým multiplexem v Olomouci Na Šantovce i druhý sál s Dolby ATMOS v ČR zhruba o rok později. Ostatní čeští provozovatelé kin si dali pár let načas a až teprve po etablování systému se rozhodli pro investice. K dnešnímu dni máme v Česku v provozu 22 sálů s tímto formátem. Pandemie Covidu z pochopitelných důvodů zmrazila investice provozovatelů, ale letos víme minimálně o jednom novém sále, který se na konci roku otevře po generální rekonstrukci i se zvukovým systémem Dolby ATMOS.

Na podzim roku 2014 představila společnost Dolby systém ATMOS i pro domácí kina. Nejprve pro klasické konfigurace pro plnohodnotný prostorový zvuk od 5.1.2 do 7.1.4 reprosoustav. Klasická domácí kina simulující ozvučení původního kinosálu ale v posledních letech ustupují jednoduššímu řešení ve formě soundbarů. V poslední době nacházíme podporu Dolby ATMOS i tu televizorů vyšší cenové kategorie, u počítačů s MS Windows 10/11 (kde lze Dolby ATMOS dokoupit) nebo u některých modelů chytrých telefonů a tabletů. V posledních několika měsících i u zařízení s iOs. Jde hlavně o podporu virtuálního Dolby ATMOS pro sluchátka, ale i klasické konfigurace domácích kin.

Dolby ATMOS v domácích podmínkách by vydal minimálně na jeden samostatný článek, proto jsem se zde o této problematice zmínil jen okrajově.

Pro kina i domácí kina se v roce 2015 objevil další formát stavěný na zvukových objektech, DTS:X a v případě mixů pro kina má nyní v nabídce daleko více titulů, jak původní Barco Auro 11.1. V kinech se zatím prosadil jen okrajově a v Evropě jej nalezneme jen na 11 sálech ve Francii a v jednom ve Švýcarsku.

Po deseti letech obou formátů můžeme říct, že z obou původních formátů se stal Dolby ATMOS jasným vítězem. A to hlavně díky kvalitní obchodní politice směrem k filmovým produkcím. Společnost Barco v tuto chvíli nabízí pro kina pouze zvukový procesor AuroMAX, který podporuje jak původní mixy Barco Auro 11.1, tak je otevřen i objektovým formátům. Vzhledem k odlišné konfiguraci reprosoustav na stěnách a stropě sálu není pravděpodobné, že by v dohledné době byl pro něj uvolněn formát Dolby ATMOS, spíš můžeme spekulovat, že se tak stane pro již zmiňovaný DTS:X. Barco AuroMAX staví hlavně na užití DSP módu simulujícího z 5.1 mixu prostorový 3D poslech. Toto ale neradi slyší mistři zvukaři, protože jde v principu o zásah do jejich uměleckého díla.

V České republice máme Barco Auro 11.1 nainstalované na několika málo sálech, většinou na menších městech. V Premiere Cinemas Teplice na velkém sále byl nainstalován rovněž, avšak pro nedostatek titulů byl po třech letech v dubnu 2017 vyměněn za Dolby ATMOS.

autor: Ondřej Beck

Relevantní odkaz:
Mapa kin s Dolby ATMOS v České republice