Seminář Kino 2022 potvrdil znatelný ústup zájmu o 3D

 A to zdaleka nebyla jediná zpráva, která na semináři zazněla. Ke slyšení byly i další informace o proměně kinodistribučního trhu po dobu dvou covidových let. Jak se probouzí kinodistribuce z dvou velkých lockdownů a hygienických omezení? Nepřeučili se lidé sledovat doma VoD platformy? A opravdu už budeme moci vyhodit 3D techniku z našeho kina? A co na to Avatar 2? Více v našem reportu…

Seminář pro provozovatele kin i ostatní filmové profesionály se pořádá zpravidla dvakrát do roka v rámci Dnů evropského filmu a vzdělávacího cyklu Nové kino. Letos se opět představili noví frekventanti Nového kina úvodními prezentacemi svých kin. Letos se cyklu budou účastnit vedoucí a programisté z kin v Napajedlích, Uherského Hradiště, Centrálu z Hradce Králové, Orlové, Třince, Českého Brodu, Frýdku-Místku, z Metra Prostějov, Hodonína a pražského Bia Oko.

Z jednotlivých prezentací bych vypíchl několik postřehů. Jednak se stále více začíná v reálu ukazovat nevýhoda tzv. víceúčelových sálů. Městští zastupitelé rádi řeší nákladné rekonstrukce kin tím způsobem, že spojí dohromady funkci kinosálu se sálem divadelním nebo obecně kulturním. Buď tím, že filmová představení přesunou do divadel nebo kulturních domů a chátrající kino nechají svému osudu nebo naopak starý objekt kina nechají přestavět na víceúčelový sál. Avšak koncert, školní akademie nebo divadlo vyžadují dispozičně úplně odlišné parametry, než jaké má mít moderní kinosál.

V univerzálním sále nikdy nedosáhneme dostatečně velkého plátna a nikdy plnohodnotně nezahrajeme ani základní 5.1 prostorový zvuk. Na argument některých zastupitelů, my na to nemáme, abychom měli zvlášť divadlo a zvlášť kino, bych se jich zeptal, zda-li také snídají výrobní salám, nebo mají něco krapet lepšího. Protože sledování filmů ve víceúčelovém sále se stahovacím plátnem za portálem kukátkového hlediště, kam se musí pokaždé přivézt reprosoustavy na pojízdných lavičkách za plátno, se dá přirovnat ke snídání toho nejlevnějšího salámu ze zdravotně nezávadných chrupavek, šlach, rozvařených kostí a tuny emulgátorů dodávajících chuť.

Se zajímavým nápadem pak ve své prezentaci přišel Mgr. Dan Krátký, nový vedoucí kina Svět v Hodoníně, a sice s osobními prezentacemi kina v blízkých klubech a domovech seniorů, čímž si za pár měsíců získal už slušnou diváckou základnu mezi seniory. Stejným způsobem chce oslovovat i další komunitní skupiny a centra ve městě. Kino Svět v Hodoníně je po radikální rekonstrukci, kdy z původního objektu s jedním sálem vzniklo dvousálové kino s kavárnou.

Stejně, jako při přestavbě brněnského kina Art, vznikla celá řada problémů a to i zásadních, jako například, že dodavatel vůbec nenainstaloval osvětlení schodů na malém sále. Možná by stálo za úvahu pro tyto případy výstavby nových nebo přestavby stávajících kin vytvořit skupinu při Asociaci provozovatelů kin, která by měla nad projektem něco jako stavební dohled ve smyslu aspektů důležitých pro provoz kina. Ať už zmíněnou bezpečnost diváků, tak i akustickou či obrazovou složku. Pracovat by mohla již s projektanty ve fázi vzniku samotného projektu a samozřejmě i při samotné realizaci.

Jako pokaždé, velmi zajímavá byla prezentace aktuálních čísel Ing. Jaroslava Pecky z Unie filmových distributorů. Za paradox Covidu bychom mohli označit nárůst počtu kinosálů během obou covidových let. Zatímco v komerčně zatím nejúspěšnějším roce 2019 bylo v ČR 919 kin i multiplexů s celkem 1.157 sály, tak v roce 2020, kdy se de facto hrálo jen od května do října, to bylo 1.065 kin i multiplexů s 1.310 sály a v loňském roce 2021 dokonce 1.091 kin s 1.346 sály. Tato čísla jsou daná, že jako kino je považováno i přechodné letní kino, co se postaví třeba i na jediný den a u UFD provede povinnou registraci. Zejména za prvního lockdownu šlo o přechodný boom autokin, která jako jediná dokázala udržet předepsaný hygienický standard v době nejpřísnějších protiepidemických opatření.

U tržeb už byla situace jiná. Zde samozřejmě vznikl velký propad dvěma lockdowny, prvním dvou a druhým bohužel až sedmiměsíčním. A po skončení každého byl vždy zaznamenán opatrný rozjezd. Ten kromě strachu z infekce nebo omezení v podobě povinnosti roušek, respirátorů, či zákazu občerstvení, silně ovlivnila první covidové léto 2020 i prakticky nulová nabídka (kromě filmu Tenet) hollywoodských titulů. Čísla zní neúprosně. Zatímco za rok 2019 proběhlo 533.870 představení s 18.319.471 diváky a 2,6 miliardami Kč tržeb, tak za rok 2020 už to bylo jen 288.202 představení s 6.384.953 diváky a pouhými 906 miliony Kč na tržbách a v roce 2021 se situace zlepšovala jen nepatrně i přes již pestrou nabídku opožděných filmových titulů. 288.405 představení navštívilo 7.141.609 diváků a na pokladnách nechali již jednu miliardu a 89 milionů korun.

Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet tento rok. Kromě zatím se zlepšující epidemické situace mohou mít negativní vliv na návštěvnost kin jak přicházející velké VoD platformy na český trh, tak hlavně propad kupní síly českých diváků způsobený extrémně velkou inflací. To ale uvidíme až na konci roku.

Jak jsem již naznačil nadpisem. Zajímavá čísla jsou patrná na návštěvnosti 3D představení. Zatímco v roce 2018 přišlo na 3D představení 994 tisíc diváků, v rekordním roce 2019 počet diváků 3D již paradoxně mírně klesá na 958 tisíc diváků, v pandemických letech 2020 šlo jen o 57 tisíc a v roce 2021 o 114 tisíc diváků. Avšak 3D technologie doporučuji zatím v jednotlivých kinech ponechat, jelikož nás před vánoci čeká premiéra Avatara 2. A u tohoto titulu můžeme očekávat znatelnější oživení u 3D stereoskopie.

Program semináře Kino 2022 byl velmi pestrý a hlavním tématem bylo vzdělávání. Vzdělávání jak vedoucích kin a jejich programistů, tak pak i filmové vzdělávání školní mládeže, jehož součástí je i jedna lekce na téma kina. Kina, jako nejlepšího místa pro sledování filmů.
.
Abych nebyl v našem článku moc dlouhý, zmínil bych na závěr i prezentaci Československé filmové databáze ČSFD a jejího majitele, Martina Pomothyho. Rozhovor byl Petrem Vítkem veden v duchu, jak ČSFD může pomoci kinům. A zmínka byla hlavně o obsaženém programu kin v rámci portálu. Rozhovor skončil výzvou na všechny provozovatele kin, aby si zkontrolovali, zda mají v pořádku program svého kina na ČSFD a pokud by našli nějaké nesrovnalosti, aby kontaktovali ČSFD přes kontaktní formulář na jeho webové stránce.

Autor: Ondřej Beck