20 let pražského kina IMAX

 Zní to neuvěřitelně, alespoň pro nás dříve narozené, ale pražskému kinu IMAX, bylo v neděli, 19. března 2023, 20 let. Do dnešní doby je to stále jediné kino tohoto prémiového formátu v České republice. A celých 20 let jej provozuje stejný provozovatel, Cinema City, v rámci svého multiplexu na Floře. Společnost CineWorld, 100% majitel řetězce Cinema City, ale v těchto dnech prochází složitým procesem insolvenčního řízení, takže náš e-zin, jak to vypadá, bude asi jediné médium, co toto výročí připomene…

O IMAXu jsme v rámci našeho e-zinu napsali už mnoho. Asi nejlepší je položit složený dotaz vyhledávači Google, který tak na naší doméně vyhledá všechny články, kde byl IMAX zmíněn. Počínaje první digitalizací pražského IMAXu v únoru a březnu 2011 i slavný návrat 70 mm projektoru pro uvádění speciálních premiér filmů Christophera Nolana v roce 2012.

V březnu 2003 byl pražský IMAX otevřen samozřejmě ještě s projekcí 15/70 70 mm filmového pásu. Byl a stále je vybaven projektorem IMAX GT s možností i 3D projekce ze dvou filmových pásů 15/70.

Takto vypadala pozvánka pro novináře na slavnostní zahájení pražského kina IMAX před 20 lety. Autor článku jí má pro svoji originalitu stále schovanou. Foto: autor článku

Zde musím zmínit důvod postupné digitalizace všech kin IMAX mezi roky 2008-2012. Distribuce a projekce 70 mm filmů IMAX byla natolik finančně nákladná, že byla reálně neudržitelná. Na portále Lfexaminer.com zkusili v roce 2012 porovnat náklady na analogový a digitální IMAX a výsledkem byly 4-6x nižší provozní náklady a v případě ceny nákupu filmové kopie šlo až o 32x nižší náklady.

Formát označovaný IMAX 15/70 je i do dnešního dne v digitální éře filmový záznam s nejlepším rozlišením obrazu a staré IMAX projektory tak i v dnešní době statisticky nabízí nejlepší rozlišení, kterého nedosáhnou ani poslední modely digitálních projektorů s RGB laserovým zdrojem projekčního světla. Filmový pás 15/70 (15 otvorů děrování na jedno filmové okénko cca 7x5 cm na 70 mm širokém filmovém pásu) totiž odhadem, jelikož jde o analogový záznam, nabízí na velkém plátně rozlišení ve srovnání s digitální projekcí kolem 8 až 12K. Nejmodernější projektory využívají zobrazovací čipy pouze se 4K zobrazením. Abych ale byl spravedlivý, moderní IMAX Laser projektory s přímým RGB svícením svazky barevných laserů na tři DLP čipy nabízí obraz HDR se znatelně vyšší obrazovou hloubkou. Problém laserového třpytu (Speckle) a i viditelnosti jednotlivých pixelů na obřím projekčním plátně se řeší použitím screenshakerů pro neslyšnou vibraci plátna, což oba zmíněné rušivé elementy pro diváka zneviditelní.

Instalace nového plátna v únoru 2011 v pražském IMAXu. Po jedenácti letech bylo v září 2022 opět vyměněno za nové. Díky statické elektřině, se na pokovený povrch přichytává prach, který bohužel nejde odstranit tak, aby nebyla ostraněna i metalická vrstva pro polarizační 3D projekce. Plátno tak ztrácí postupně svoji odrazivost a po cca 10 letech je nutné jej vždy vyměnit za nové. Foto: autor článku

V jediném pražském IMAXu ale zůstává projekční set z roku 2011 tvořený dvojicí digitálních projektorů s xenonovými lampami a zobrazovacími čipy s 2K rozlišením. Toto rozlišení bylo nakonec společností IMAX na konci prvního desetiletí 21. století vybráno i když už byly k dispozici čipy se 4K rozlišením. Ty ale v té době spolu s projekční technologií nabízely znatelně nižší kontrastní poměr, tedy i nižší barevnou hloubku. IMAX tak musel jít do kompromisu se 2K čipy, které nabízely na velkých plátnech sice velké viditelné pixely, ale zároveň i kontrastnější obraz.

Od roku 2012 společnost IMAX začala na základě odkoupeného patentu firmy Kodak zabývat vývojem vlastního RGB laserového projektoru, který ve spolupráci s firmou Barco dokončila do konce roku 2014. V prvním čtvrtletí 2015 byly pak otevřeny první sály s laserovou projekcí. Kromě obrazu s HDR nabízí i vlastní formát 3D zvuku, IMAX 12.1.

V Praze na Floře pokračovala po roce 2011 zlatá éra právě díky zachování původní 70 mm filmové projekce, která se může s digitální střídat díky pojezdu projektorů v projekční kabině na speciálních kolejnicích. Díky tomu zde byly k vidění premiéry filmů Christophera Nolana uváděné ze 70 mm filmového pásu. Jak v r. 2012 Temný rytíř povstal, o dva roky později, 2014, Interstellar a v r. 2017 Dunkerk. Zvlášť v r. 2017 byl pražský IMAX již opravdu jediným na starém evropském kontinentě, který Nolanův válečný epos hrál ze 70 mm filmového pásu IMAX a Praha se stala mekkou skalních filmových fanoušků, jelikož další kino IMAX hrající Dunkerk ze 70 mm filmového pásu bylo až v Londýně.

Instalace digitálních projektorů v únoru 2011. Jak je patrné, pod designovými kryty se skrývají sériově vyráběné projektory Christie CP2230. Foto: autor článku

O tři roky později se na Nolanův Tenet ze 70 mm filmu IMAX by se museli i čeští skalní filmoví fanouškové vydat do Londýna, protože v Praze se promítala už jen digitální kopie z IMAX DCP. Avšak v době světové pandemie Covid-19 se za filmy po světě moc cestovat nedalo.

Po technické stránce je digitální set IMAX Xenon 2K v Praze na Floře udržován společností IMAX ve výborném technickém stavu v podstatě na úrovni roku jeho instalace, 2011. Bohužel ale již nedisponuje možností projekce ve vyšší snímkové frekvenci HFR, což se při premiéře pokračování Avatara, The way of water ukázalo jako problém. Tým režiséra Jamese Camerona, který po světě vybíral pro novinářské projekce technicky nejvhodnější sály, aby film byl předveden v maximální možné kvalitě, vybral v Praze namísto kina IMAX jeden ze sálů multiplexu Cinema City Chodov, který již disponuje laserovým projektorem a umí film zahrát i v HFR.

IMAX v Praze na Floře by si beze sporu zasloužil RGB laserovou projekci a zvuk 12.1. A to i přes skutečnost, že z cca 1.500 sálů IMAX po celém světě disponuje laserovou projekcí ani né čtvrtina. Budoucnost je ale velmi nejistá s ohledem na informaci, kterou jsem uvedl již v perexu tohoto článku. Vlastník Cinema City, společnost CineWorld, prochází v USA a ve Velké Británii složitým procesem, který bychom podle českého obchodního zákona nazvali vyrovnáním. V USA se technicky označuje jako bankrot dle článku 11, tedy proces oddlužení předlužené společnosti při zachování její existence. Věřitelé společnosti CineWorld hovořili na sklonku roku o prodeji dceřiných firem, tedy mj. i Cinema City. Nyní v USA probíhá hlavní část tohoto procesu a je jasné, že soudy ani účastníci řízení v této fázi s médii nekomunikují.

Proto na otázky, jaká čeká budoucnost pražského kina IMAX, jestli a kdy bude mít laserovou projekci, prostorový zvuk 12.1, kdo bude třeba už za rok jeho provozovatelem a jestli tu za rok vůbec ještě nějaký IMAX bude, musím odpovědět, že nevím. Asi proto jsme i jediné médium, které si 20. výročí pražského kina IMAX připomíná.

autor: Ondřej Beck