Co přinesl seminář Cinema Czech 2023

Jak jsme na našem e-zinu avizovali, proběhl v uplynulých dnech seminář Cinema Czech 2023. Prakticky po 4 letech, jelikož ročník 2020 se uskutečnil jen virtuálně, 2021 byl omezen pouze na jeden den a ročník 2022 se v principu odložil na jaro letošního roku s ohledem na rozjezd celého odvětví kinodistribuce po Covidových uzávěrách. Jaké nás čekají novinky, čtěte v našem článku…

Rok 2022 v číslech

Celý seminář byl zahájen rekapitulací loňského roku Jaroslavem Peckou z Unie filmových distributorů. Loňský rok byl první po dvou předchozích, který nebyl zasažen žádným přímým lockdownem pandemie Covid-19. A zákaz vstupu na kulturní akce bez potvrzení o očkování nebo prodělané nemoci Covid-19 skončil 9. února 2022. Díky tomu přišlo do kin 13 495 723 diváků, kteří na pokladnách zanechali přes dvě miliardy korun na vstupném. Je to o 21 tisíc diváků méně, jak v posledním roce před pandemií, 2019, ale více, jak v letech 2011 až 2015, kdy byly slabší tituly.

Loňský rok táhl hlavně Top Gun: Maverick, na který přišlo téměř 810 tisíc diváků. A za pouhé dva týdny od 15. do 31. prosince přišlo přes 763 tisíc diváků na pokračování Avatara s podtitulem The way of water. Jeho rekordní návštěvnost samozřejmě pokračuje i po novém roce a k nedělní půlnoci 26. března se pyšní jedním milionem a 443 tisíci diváky. Tím se stává nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech od začátku nových statistik po roce 1989.

Z prezentace UFD jedna zajímavá tabulka procentuálního zastoupení jednotlivých filmových formátů. Nutbo podotknout, že za rok 2023 se hodně změní čísla ve prospěch 3D a to díky zmíněném Avatarovi. Foto: autor článku

Z českých filmů byl v roce 2022 nejnavštěvovanějším filmem Vyšehrad: Fylm (692 tisíc diváků) následovaný pohádkou Tajemství staré bambitky 2 (467 tisíc diváků) a historickým koprodukčním eposem Jan Žižka (351 tisíc diváků).

Ostatní údaje a čísla patří mezi důvěrné údaje, ale myslím si, že mi bude odpuštěno, když alespoň zmíním pořadí prvních tří nejnavštěvovanějších multiplexů a kin od bez čísel návštěvnosti. Multikina: 1. Cinema City Praha Chodov, 2. Cinema City Brno Olympia a 3. CineStar Ostrava. Z kin s jedním sálem je nejnavštěvovanější pražské Bio Oko, druhým je pražské Aero a třetím znovu Oko, ale tentokrát ze Šumperku. Z kin se dvěma sály jsou pořadí prvních tří, Lucerna Praha, Scala Brno a Svět Chomutov. Třísálová kina máme v Česku pouze dvě, obě v Praze a pořadí je jasné, protože to první jmenované má sály s podstatně větší kapacitou. Jde o Světozor a kino Pilotů.

Změny diváckých návyků

Distributoři i provozovatelé kin se po dobu covidových omezení báli změn diváckých návyků. Hlavně toho základního a sice odvyknutí chození do kina a příklonu k používání převážně streamovacích služeb. Naštěstí loňský rok ukázal, že se diváci do kin vydatně vrací, avšak s jednou změnou, kterou si přinesli od nucených pobytů u televizorů a displejů počítačů a chytrých telefonů. Začínají u zahraničních filmů vyžadovat český dabing. Už loni jsme měli první signály, že se u titulů uváděných jak v originále s titulky tak i s dabingem v podstatě otočil poměr zájmu ve prospěch dabovaných verzí.

Zájem publika natolik sílí, že se začíná uvažovat i o dabování zvukových verzí v Dolby ATMOS. Paradoxně úplně první film v Dolby ATMOS v ČR v tehdy jediném nainstalovaném sále v pražském Premiere Cinemas v Hostivaři český dabing měl. Šlo o prvního Hobita v prosinci 2012.

Jestli se dostaneme na úroveň Německa, kde dabování filmových novinek má desítky let tradici a filmy v originále lze vidět jen v několika málo kinech v největších městech, nelze v tuto chvíli predikovat.

Očekávané filmové novinky

Kromě technických novinek představovali jednotliví distributoři očekávané filmy roku. Jelikož o těchto novinkách se zmiňuje nejvíce filmových serverů, zaměřil bych se tentokrát na jeden jediný prezentovaný titul. 21. září uvede distributor AQS Bioscop nový český film Bod obnovy. Jedná se podle pracovních záběrů, jež byly prezentovány, o první české sci-fi, u kterého snaží tvůrci zpracovat téma co nejatraktivnějším způsobem.

Film bychom mohli dějem vzdáleně přirovnat snímku Vyměřený čas. Výpravou se film zase vzdáleně podobá Blade Runnerovi nebo Matrixům. Děj se odehrává v roce 2041 ve futuristicky přestavěné Praze. Každý člověk nosí s sebou malé záložní zařízení, kam minimálně jednou za 48 hodin musí zálohovat svůj mozek. V případě náhlé smrti umí lékaři tělo opravit a mysl ze zálohy zpět nahrát. Člověk znovu ožívá v bodě své poslední zálohy.

Veřejně se zatím můžeme spokojit jen s několika fotoskami na serveru ČSFD. Bod obnovy by konečně mohl být českým filmem, který by mohl jít do masivnější světové distribuce. Zahraničního distributora již má, anglická verze bude rovněž k dispozici. Takže nezbývá, než držet palce.

Projektory

Musím hned zkraje upozornit, že přímo technické novinky tentokrát představovány nebyly. Představovali jsme si je průběžně v loňském roce na našem webu i facebookové stránce.

Výrobce NEC má stále za vlajkovou loď novou řadu celkem tří modelů projektorů, které jsou modulární jako stavebnice a o kterých jsme vás informovali již loni v lednu. Výhodou je, že si postavíte projektor s přesně výkonným zdrojem laserového záření coby projekčního světla pro dispozice vašeho sálu.

Společnost Barco zůstává už pouze u své řady nových projektorů s RGB laserovým zdrojem projekčního světla s označením SP. Pro starší projektory DP ale výrobce nabízí vyměnitelné kity s modrým laserem a rotujícím filtrem z luminoforu, které nahradí původní xenonovou lampu. Na toto téma se ale během semináře rozproudila diskuze, zda-li se vyplatí projektoru, který má najeto už několik tisíc hodin, ještě nákladně upgradovat zdroj projekčního světla. Jestli není výhodnější kompletní redigitalizace za nový již primárně laserový projektor a stávající lampový odprodat k repasi. Utržená suma potom sníží celkové náklady za nový přístroj.

Christie nabízí podobně jako NEC projektory se všemi typy projekčního světla. Pro největší a střední sály s RGB lasery. Pro nejmenší s RGBe lasery, což je označení pro RBB lasery s kombinací modrého laseru a  rotujícího luminoforu (Phosphor) k vyššímu světelnému výkonu projektoru. Pro sály, kde se vyplatí spíše používání xenonového zdroje projekčního světla, nabízí výrobce řadu Xe, o které jsme referovali v článku o novinkách začátkem loňského srpna. Jsou to sály, kde se průměrně projektor využívá dva dny v týdnu i méně.

V rámci těchto výpočtů vychází výrobci Christie zajímavá čísla. Počítáme-li celkové náklady na digitalizaci, kalkulujeme u projektoru jednak s pořizovací cenou a potom cenou za provoz. U lampového projektoru musíme počítat s vyšší spotřebou energií, nutností instalace odtahu do projekční kabiny a po několika stovkách až tisících hodinách s náklady na výměnu nové xenonové lampy. RGB projektory jsou samozřejmě dražší, ale odpadá výměna lamp a spotřeba energií je nižší. Projektory rovněž nepotřebují odtah. Stačí jim klimatizovaná kabina nebo projekční box. U Christie spočítali, za jak dlouho se celkové náklady na pořízení a provoz sejdou. U středně velkého RGB laserového projektoru je to ve srovnání s jeho xenonovou alternativou zhruba tři a tři čtvrtě roku. U velkých projektorů pro velké sály se tento rozdíl setře už po dvou letech. Dále pak vychází levnější provoz s RGB laserovým projektorem.

Společnost Christie se již chystá k ukončení výroby stávajících řad xenonových projektorů CP42xx a CP22xx s tím, že ještě deset let poběží jejich podpora. Řada Xe by se měla vyrábět ještě zhruba sedm let.

Na závěr této kapitoly musíme zmínit problematiku dodacích lhůt projektorů, které jsou stále celkově delší. A to z klasického problému nedostupnosti čipů, který provází výrobu už po prvním roku Covidu. Nemůžeme totiž počítat s okamžitou dodávkou objednaného projektoru. Dodací lhůty jsou u značek Barco a NEC cca 6 měsíců, u Christie i 12 měsíců a nejdéle se čeká na nejmladší značku malého projektoru pro nejmenší sály, Espedeo Supra. Tam dodací lhůty jsou bohužel kolem dvou let.

Kritický update firmware starších kinoserverů Doremi

V tomto případě by vaše kino měl kontaktovat sám váš integrátor, ale pokud se zeptáte jako první a nebudete věc odkládat na poslední chvíli, vyhnete se velmi nepříjemné skutečnosti, kdy by vám po prvním lednu 2024 váš kinoserver vypověděl zcela službu, jelikož by vypršela platnost jeho firmware. Tato skutečnost se týká serverů Doremi DCP-2000 & DCP-2K4, IMB/ShowVault a IMS1000/IMS2000. Mediablok Doremi najdeme i v NEC pod označením NEC NP-90MS01 a NEC NP-90MS02. Prosím, nepodceňujte tuto situaci a nenechávejte ji rozhodně až na listopad a prosinec.

Renovace starších kin

Několik příspěvků semináře bylo věnováno otázce renovací starších kin versus současné standardy nabízené publiku. A v tomto případě nebylo myšleno co největší plátno s 3D prostorovým zvukem. Stará kina budovaná ještě v 70. letech nabízí současnému divákovi již zcela neakceptovatelný standard, tvrdé dřevěné sedačky široké jen 50 cm s rozestupy řad pouhý metr. Rovněž sál nebyl klimatizován. Měl pouze vzduchotechniku, tedy základní výměnu vzduchu. O topení se staraly radiátory po stranách, takže ve výsledku v takovém kině bylo v horkém létě vedro a dusno k zalknutí a v zimě pro změnu šla divákům pára od úst. Proto se při přestavbě ve starém objektu musí stavebně vyřešit rozvod klimatizace, tak aby komfortní teplota a vlhkost vzduchu byla po celém sále.

Kliknutím na obrázek audio procesoru Dolby CP950 se dostanete na video Youtube z exkurze v projekční kabině pro sály 9,10,11 a 12 multiplexu CineStar Anděl a v Gold Class téhož multiplexu. Video: autor článku

Bude nutné přestavět celou elevaci hlediště pro prostornější sedačky s většími rozestupy. Trend u sálů na malých městech je kapacita do zhruba 170-190 míst. Hlavně kvůli bezpečnostním předpisům. Sály s větší kapacitou musí mít více nouzových východů pro případ mimořádné situace, což starší objekty rozhodně nesplňují.

Hodně dokáží potrápit i takové zdánlivé drobnosti, jako systém maskování plátna a opony. Aby se masky a opony pohybovaly s minimální hlučností a byly spolehlivé, jsou nutné vyšší investice do kvalitnějších materiálů. A během provozu musíme počítat s minimálně jednoletými údržbami.

Renovace starších kin by vydala na samostatný článek.

---

Cinema Czech je každoroční, když zrovna neřádí žádný virus, vodopád znalostí a informací. A tento článek je jen stručným průřezem těch nejzajímavějších informací, které zazněly. A já děkuji pořadateli, ing. Milošovi Tourkovi ze společnosti AV MEDIA, za pozvání na tento dvoudenní seminář a možnost z něj přinést report.

autor: Ondřej Beck