E-Cinema v létě 2023

Blíží se období letních kin a s nimi opět přijde ke slovu E-Cinema. A s ní plno radostí i starostí. Jednak určitou svobodu oproti standardu DCI, kterou dává pro svou celkovou jednodušší manipulaci i pro relativně nižší náklady. Na druhou stranu může také přinést větší problémy. Více v našem článku…

Připomeňme si definici E-Cinema: Jde o technologii digitálních veřejných projekcí filmů mimo standard DCI. Tedy jakýkoliv dostatečně výkonný digitální projektor, dostatečně výkonná převážně stereofonní zvuková souprava, kvalitní projekční plocha a kvalitní výkonný počítač nebo multimediální přehrávač.

Ze začátku digitalizace DCI, když bylo jasné, že bude postupně utlumena distribuce na 35 mm filmových kopiích, se E-Cinema stala malou nadějí kin, která v té době na hollywoodský standard nedokázala dosáhnout. Dlouho se jí nevěřilo, ale nakonec si svoje místo na Slunci našla. Řadu let trvalo, než-li si čeští kinaři a promotéři našli důvěru u distributorů, že content nebudou šířit dál, i když nebyl šifrovaný a byl snadno kopírovatelný. A distributoři na druhou stranu zjistili, že nonDCI distribuce sice neudělá tržby, jako s DCP v multiplexech a velkých kinech, ale stále půjde o nezanedbatelné sumy, pro které se vyplatí E-Cinemu podporovat.

Začalo se s disky DVD primárně určené pro Home Video, pro které majitel uvolnil práva i pro uvádění na veřejných projekcích. S příchodem disků Blu-ray se přidaly i tyto, které nabízely vyšší kvalitu obrazu. Z nezávislých produkcí se začaly objevovat filmy v multimediálních kontejnerech, převážně v MP4, ale občas i v MKV. A tyto se posléze staly hlavními nosiči E-Cinema. Pro svoji operativnost a snadné zasílání přes internet. Ve srovnání s těžkopádnější distribucí optických disků prostřednictvím kurýrních služeb, hlavně tedy České pošty.

Celá řada nezávislých filmových festivalů uvádí většinu festivalových titulů v E-Cinema a jen menší část přichází na nosičích DCP, což paradoxně komplikuje organizaci festivalu, protože E-Cinema projekce se mohou organizovat například ve vysokoškolských posluchárnách nebo jiných prostorách primárně nevyužívaných pro kino a pro představení ve standardu DCI musí organizátoři většinou navazovat spolupráci s blízkým DCI vybaveným kinem.

A zkušenosti z letních kin ukázaly, že E-Cinema se do projekce pod širým nebem hodí daleko operativněji než standard DCI. Už jen kvůli prostorovému zvuku 5.1 a více zvukových kanálů, který je míchaný na profesionálně zvukově utlumený sál a nikoliv do otevřené krajiny, kde, jak jsme si prakticky ověřili, skoro vůbec nefunguje. A z hlediska nákladů na provoz nebo i pronájem se E-Cinema pro letní kina vyplatí daleko více jak standard DCI.

Současná největší achillova pata E-Cinemy

Měl jsem tu možnost v tvůrčí delegaci jednoho dokumentárního filmu navštívit několik projekcí E-Cinema. A mohu konstatovat, že prakticky všechny byly vybaveny kvalitním výkonným projektorem. Příspěvkové organizace jej získaly převážně sponzorským darem. A i když se jednalo o malý komorní prostor, byl vždy k dispozici kvalitní datový projektor s minimální svítivostí nad 1500 ANSI lm. S projekční plochou už byla větší svízel. Menší komorní podniky měly stahovací kupované plátno a nebo se hrálo na obyčejnou bílou zeď. Proč ne. Ale zažil jsem i jedno E-Cinema kino, o kterém jeho promotéři neustále hovořili jako o punkovém, kde se místo projekčního plátna používala hrubá dřevotřísková deska. Takže pokud někdo hovoří o “éčkařích” jako o “ubrusářích”, tak já k tomu dodám: zlatý ubrus! A klidně i s krajkou po stranách! Hlavně, že je bílý. Kvalitní bývá i ozvučení, které naprostá většina instalací E-Cinema nechává stereo, případně i mono za použití velkého výkonného přenosného Bluetooth reproduktoru. V malém sklepním klubu pro cca 25 diváků pro dokumentární festival je dle mého názoru i toto ozvučení dostačující.

Ale skutečnou achillovou patou byly počítače, ze kterých se filmy hrály. V několika kinech zřizovaných neziskovkami sice dostali vysoce kvalitní projektor, jako sponzorský dar v hodnotě několika set tisíc, ale počítač získali z jedné účtárny, kde jej měli za již starý a pomalý. A on starý a pomalý byl. Nainstalovali tedy do něj jednu odlehčenou verzi operačního systému Linux, avšak přehrávač VLC potřeboval k přehrání kvalitní MP4 v HD a ve vysokém bitrate vyšší výkon hardware. A tomu už nepomůže ani odlehčená verze Linuxu. Prostě staré počítače se pro přehrávání filmů ve vysokém rozlišení a ve vysokém bitrate nehodí! A nepomůže tomu ani ta nejodlehčenější verze operačního systému Linux!

Artinii

Původně česká společnost Artinii vznikla v březnu 2016, kdy se slavily 80. narozeniny Zdeňka Svěráka obnovenou premiérou restaurované Obecné školy s úvodním hudebním přáním Jaroslava Uhlíře. Film se tehdy v jeden okamžik promítal nejen po českých kinech, ale také v zahraničí po krajanských spolcích. Vznikla myšlenka distributora českých filmů právě mezi krajanská sdružení, které by se mohly v zahraničí promítat jako veřejné projekce. Společnost Artinii pro tento účel vyvinula vlastní systém kryptovaného videozáznamu včetně profesionálního přehrávače, který je chráněn proti zneužití třetí osobou podobně jako kryptovaná DCP ve standardu DCI. Systém byl prezentován na velkých festivalech v Cannes, Berlinale, Karlových Varech nebo ve Zlíně.

V době, kdy provoz klasických kin omezoval Covid a letní kina měla omezeních nejméně nebo prakticky žádná, začala spolupráce českých distributorů s Artinii, že díky jejich systému budou některé premiérové tituly k dispozici kromě DCP i v systému Artinii, aby mohly být zároveň uváděny i v E-Cinema. Přehrávač Artinii Cinema Player najdou všichni uživatelé Windows 10 a 11 a Mac Os ve storech a mohou si jej zdarma stáhnout. Platit budou až za licence k objednaným filmům.

A zde opět narážíme na achillovu patu - použité počítače. Jak nám odpověděl Radovan Ježovič ze společnosti Artinii, tak minimální hardwarová konfigurace pro Artinii Cinema Player je počítač s procesorem Intel Core i5 s 4 GB RAM, ale doporučuje se Intel Core i7 s 8 GB RAM. A operační systém Windows 10 nebo nejnovější Windows 11. A tady bych se opravdu přimlouval za ten výkonnější počítač. Zejména v případě použití notebooků, které, jak je obecně známo, mají při stejných tabulkových parametrech se stolními počítači, nižší výkon kvůli chlazení hardware v podstatně menších konstrukčních prostorech.

Osobně bych se přimlouval za použití stolního počítače, byť nám na stavbu E-Cinema kina přibude i displej s klávesnicí a myší. Ale máme zase jistotu, že počítač bude mít dostatečný výkon, aby se nezasekával. A takto výkonné stolní počítače lze sehnat u specializovaných firem i z tzv. repasí, se zárukou a s podstatně nižší cenou. Už od 10.000,- Kč.

U tohoto nákupu je nutné hlídat, aby počítač již podporoval Windows 11. Operačnímu systému Windows 10 končí podpora v říjnu 2025 a na necelých 2,5 roku se počítač nevyplatí kupovat už ani repasovaný.

Artinii vyžaduje mít počítač online nebo dokáže fungovat offline po dobu maximálně 14 dnů, ale na online si musíme stáhnout a aktivovat licence ke všem filmům, které budeme hrát. Ale s online připojením stolního toweru by ani v dnešní době neměl být problém. Stačí si do USB pořídit Wi-Fi USB adaptér a na chytrém telefonu si udělat datový hotspot. Předpokládám, že promotér letního kina s E-Cinema má na svém chytrém mobilu tarif s neomezenými daty.

A poslední podmínkou je grafická karta se dvěma výstupy na dva monitory. Artinii Cinema Player je naprogramován tak, že na prvním displeji máme servisní informace o playlistu a o průběhu projekce. Druhý výstup pak jde do projektoru, kam jde čistý fullframe obraz tak, aby diváka nic nerušilo a měl zážitek jako v klasickém kině.

- - -

Zrovna dneska jsem se díval na stránkách Unie filmových distributorů do TOP 20 a všiml si, kolik premiérových titulů je zároveň nabízeno vedle DCP i v MP4. Bylo to šest z prvních dvaceti titulů. Osobně jsem byl před 15 lety na začátku digitalizace ve standardu DCI hodně skeptický k E-Cinemě. A to zejména z pohledu distributorů, kteří by půjčovali svoje digitální kopie bez jakékoliv ochrany proti zneužití třetí osobou jen na gentlemanskou dohodu. Čas ukázal, že čeští kinaři jsou profesionálové, pro které by bylo pod jejich stavovskou čest zneužít nějakou kopii. 

Takže jsem rád, že jsem se před 14 lety mýlil. E-Cinema je cesta nejen k pestrému a kvalitnímu programu letních kin, ale je to řešení i pro ta kina, která zatím neměla to štěstí, aby dosáhla na hollywoodský standard DCI. Samozřejmě s tím, že z premiérových filmů rozhodně nezahrajeme úplně všechno.

autor: Ondřej Beck