Konec podpory DCI projektorů Sony se blíží

DCI projektory Sony byly mezi kinaři velmi populární pro svoji malou poruchovost a nízkou cenu náhradních dílů, zejména lamp. O to více všechny překvapilo oznámení společnosti Sony o ukončení celé divize Cinema k 1. květnu 2020. Výrobce sice zaručil součástkovou podporu na několik let dopředu, avšak uběhly skoro čtyři roky a někteří provozovatelé projektorů Sony už by měli začít uvažovat o novém vybavení. Koho se to týká? Více v našem článku…

Jak za ty čtyři roky prosákly kuloární informace, ve firmě Sony se rozhodli pro ukončení divize Cinema kvůli relativně nevydařenému vývoji RGB laserového projektoru s SXRD zobrazovacími čipy, čímž by ztratili svoji konkurenceschopnost. V kinech panovala s projektory, zejména řady SRX-R510 a SRX-R515 vysoká spokojenost, avšak technologie SXRD měla své určité limity, které se v extrémnějších situacích projevily.

Připomeňme si jen, že SXRD vychází z technologie LCOS. Světlo se od čipu odráží, avšak obraz nevytváří pohyblivá zrcátka jednotlivých pixelů, jako u technologie DLP, ale je aktivně generován na ploše z tekutých krystalů, zjednodušeně řečeno, podobné LCD čipu, avšak místo prosvěcování se světlo od čipu odráží. A už zde vznikají první problémy, neboť světlo tmavších bodů a černé nedokáže čip odklonit mimo optickou cestu na chladící desku, ale musí v sobě absorbovat, přeměnit na teplo a přes chlazení čipů odvést pryč.

V provozech běžných kin s tím nebýval zásadní problém, ale ve verzi bez DCI standardu se SXRD projektory používaly a používají v některých digitálních planetáriích. Pozitivem SXRD technologie je velmi kvalitní zobrazení černé barvy. Ostatně už i DCI modely SRX-R510 a SRX-R515 zvládaly projekce ve vysokém dynamickém kontrastu HDR, o kterém si DLP projektory s xenonovými lampami mohly jen nechat zdát. Avšak planetária už ze svého principu převážně promítají noční hvězdnou oblohu, tudíž SXRD čipy v projektorech jsou permanentně vysoce tepelně namáhány. A jejich životnost, která v běžném kině bez problémů překročí i 25 tisíc hodin, v planetáriích končila už zhruba po 8 tisíci provozních hodinách.

Ostatně, když se dnes podíváme na stránky firmy Sony s profesionálními produkty, zjistíme, že veškeré nově nabízené projektory pro nonDCI profesionální použití jsou již výhradně s 3LCD technologií. SXRD čipy se nabízí už jen pro projektory určené pro domácí kina.

Sony SRX-R320, projektor, jehož podpora bude ze strany firmy Sony končit 31. prosince 2025. Na snímku s nástavcem se dvěma objektivy pro 3D projekci. Zdroj obrázků: Sony.com a archiv Digitálního kina.

Kterým projektorům Sony se blíží konec podpory

Ale pojďme k oné podpoře. V kinech máme od Sonyho celkem tři generace DCI projektorů. První “dvoustovku” zastupovaly modely SRX-R220 vyráběné od konce nultých let. Tyto byly v naší republice dva kusy, z čehož jeden nepřežil fatální sesuv letního kina ve Vlašimi. Druhý podle posledních informací dosluhuje na jednom letním kině v Pardubickém kraji. Těmto projektorům podpora již skončila 31. prosince 2020.

Nyní schválně přeskočím na třetí generaci, kde podpora součástek ze strany Sony má končit 31. prosince 2027. Jsou to nejoblíbenější modely “Rocky” SRX-R510 a SRX-R515. Zde je ještě čas necelé čtyři roky, byť pro ty nejmladší instalace z počátku roku 2020 půjde o neplánované zkrácení životnosti.

Ale dnešní článek je tu hlavně kvůli modelům Sony SRX-R320, kterým má podpora ze strany firmy Sony skončit 31. prosince 2025. Dalo by se říci, že to ještě jsou skoro dva roky, avšak necelá desítka instalací je v kinech zřizovaných městy, tedy z veřejných peněz. A zde je příprava projektu na redigitalizaci běh na poněkud delší trať. I z těchto důvodů by bylo dobře, kdyby v dotčených kinech se přípravou projektu a způsobu jeho financování začali jednotliví vedoucí zabývat. Jde o zdlouhavý proces od schvalování rozpočtu zastupiteli přes vypsání výběrového řízení, podání žádosti o podporu na Státní fond kinematografie, kde se patřičný okruh IV. vyhlašuje vždy jen jednou ročně.

Provozovatelé projektorů Sony SRX-R320 už nyní hlásí, že dva roky před ukončením podpory je dosti složité sehnat v případě poruchy náhradní díl. Tudíž dle mého názoru je nejvyšší čas na přípravu projektu redigitalizace.

autor: Ondřej Beck