Pražské kino Světozor plně vstupuje do 4K digitální éry

Pražské artové kino Světozor zakoupilo pro svůj Velký sál současnou absolutní špičku v digitální projekci – projektor s rozlišením 4K, v tuto chvíli nejvyšším rozlišením používaným pro projekci v kině a vyhovujícím DCI specifikacím. Kino Světozor tak udržuje krok s nejlepšími artovými kiny Evropy.

Termín DCI (Digital Cinema Initiatives) je dobré si zapamatovat, protože se s ním budeme v kinech setkávat stále častěji. DCI je sdružení největších amerických studií, které společně stanovují přesné postupy a technologie digitálního kina jako ekvivalentu 35mm projekce. Projekce označená jako DCI standard tedy splňuje ty nejnáročnější požadavky pro digitální projekci.

„Vybavením kina Světozor projektorem Sony CineAlta 4K SRX-R220 vstupujeme tedy do opravdu kvalitní společnosti,“ komentuje Petr Jirásek, ředitel kina Světozor.

Křest projektoru Protektorem

Nový digitální projektor „pokřtí“ český film Protektor, který bude vůbec poprvé uveden v digitální projekci dle standardu DCI. Protektor režiséra Marka Najbrta bude představen v mimořádné projekci z digitální kopie ve středu 2. prosince od 18.30 hodin v kině Světozor. Diváci tak poprvé dostanou možnost vidět film ve stejné kvalitě, v jaké byl natočen.

Film Protektor vypráví příběh manželské dvojice, která na pozadí válečného dramatu prožívá vlastní drama soukromé. Na scénáři se podílela autorská trojice Robert Geisler, Benjamin Tuček a Marek Najbrt. Protektor vznikl ve společnosti Negativ v koprodukci s Českou televizí a společnostmi UPP a Soundsquare. V české premiéře byl Protektor uveden 22. září, mezinárodnímu publiku se představil na Londýnském filmovém festivalu 28. října. Na 32. ročníku Starz Denver Film Festivalu snímek získal cenu pro nejlepší hraný film. Česká filmová a televizní akademie Protektora za Českou republiku nominovala na Oscara.

Zkvalitnění stávajících projektů a nové možnosti
Vybavením Velkého sálu „4K projektorem“, přesněji Sony CineAlta 4K SRX-R220, si kino Světozor dále slibuje zkvalitnění probíhajících projektů, ale i možnost dalšího rozšíření dramaturgie.

„S novým projektorem řádově zlepšíme kvalitu projekce například již probíhajících přímých přenosů z Metropolitní opery New York, ale hlavně se nám otevírají možnosti projekce současné filmové produkce z digitálních kopií, stejně jako starších, zdigitalizovaných a restaurovaných filmů, které jsme dosud nemohli uvádět,“ říká Ivo Andrle, dramaturg kina Světozor.

Digitálně zrestaurované perly světové kinematografie
Kino Světozor ještě letos uvede sérii projekcí digitálně zrestaurovaných filmů, které se řadí do světové klasiky. Diváci budou mít možnost vidět snímky v tom nejlepším rozlišení, tak jak jej neměli možnost vidět ani samotní tvůrci: Někdo to rád horké (Some Like It Hot, USA 1959, Billy Wilder), Život je krásný (It's a Wonderful Life, USA 1946, Frank Capra) a Za zvuků hudby (The Sound of Music, USA 1965, Robert Wise).

„Jedná se o pilotní projekt. V průběhu příštího roku kino Světozor uvede další digitálně zrestaurované filmy. 4K projektor zakoupený s pomocí Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie nám doslova rozvázal ruce,“ uvedl Petr Jirásek, ředitel kina Světozor.

Je konec 35 mm kopií?
Vybavení kina digitálním 4K projektorem neznamená, že kino odmontuje své stávající 35 mm promítačky. Digitální a klasická projekce vedle sebe budou existovat několik následujících let.

„Díky nárůstu počtu kin vybavených digitálními projektory dle DCI standardu můžeme očekávat i nárůst počtu filmů, které se budou distribuovat na digitálních kopiích. Začátek konce masivní distribuce 20kg filmových kotoučů tedy právě začal,“ uzavírá Petr Vítek z Pro-DIGI, občanského sdružení na podporu digitalizace kinematografického průmyslu v ČR.

Děkujeme
Projektor Sony CineAlta 4K SRX-R220 do kina Světozor byl zakoupen díky laskavé podpoře:
> Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie
> SONY - výrobce projektoru
> Altei spol.s.r.o. - společnost instalující a servisující projektor
> Pro-DIGI, o.s. - podporující digitalizaci kinematografického průmyslu v ČR
 

autor:

oficiální tisková zpráva kina Světozor