Digitalizace pražského kina IMAX, díl 4.

Je to týden, co bylo naposledy v pražském IMAXu promítáno ze 70 mm pásu a vše je již jinak. V projekční místnosti už kralují dvě královny Kristýny, které sem byly ve čtvrtek usazeny na svůj trůn. Jen pro upřesnění, společnost IMAX používá na své digitální projekce projektory značky Christie...

Čtvrtý a zároveň poslední díl našeho seriálu nás zavádí do finále celé výměny. I když první představení pro veřejnost se zde rozzáří až ve čtvrtek, všechny základní práce jsou v principu hotové. Přes víkend budou technici postupně oživovat samotný systém a z počátku nového týdne se bude již zaškolovat obsluha projekce. 

Ale nyní již k fotografiím pořízeným v pátek, 11. února, v podvečer...

Při vstupu do kabiny je patrná velká změna. V místech, kde téměř 8 let trůnil IMAX GT projektor, se nyní nalézají dva projektory Christie na pojízdných vozících s vodící lištou a aretacemi, ve kterých se přesně ukotví do projekční polohy. To jsou dvě lišty, které vidíme v levé dolní části snímku.

 

Oba projektory jsou propojeny mohutným kabelem. Kinoserver, jenž by měl být vyráběn pro IMAX u firmy Doremi, se nalézá v pravém projektoru (při pohledu směrem na plátno), tedy z našeho pohledu v tom vzdálenějším.

 

V zadní části pravého projektoru nalezneme USB vsup pro připojení přenosného disku USB s distribuční kopií. Přes toto USB se také budou nahrávat do serveru všechny KDM klíče. A v případě IMAXu mají KDM klíče i všechny trailery, které se v běžných digitálních kinech DCI dodávají bez klíčů.

 

Na zadní straně levého projektoru pro změnu nalézáme DVI vstup pro připojení externího zdroje. Systém pak funguje tak, že IMAX DCP filmy promítají oba projektory a to 3-D i 2-D filmy. V případě 3-D každý projektor promítá obraz pro jedno oko přes rozdílně polarizační filtry shodné s filtry v brýlích, které se rozdávají divákům. 2-D obraz IMAX digital promítá tak, že se na plátně z obou projektorů sčítá do výsledného rozlišení asi 2,5K. Systém umí odpromítat i běžný 2-D film v DCP, avšak v tomto případě pouze pravým projektorem.

 

Technici z IMAX Corp. měli oba projektory ještě částečně odkryté, takže uvnitř můžeme spatřit klasický projektor Christie Solaria CP2230 4K Ready včetně jeho originálního chassis, jak vidíme na štítku vpravo nahoře. Projektory jsou tedy v současné době vybaveny DLP čipy s rozlišením 2K a v budoucnu budou snadno ugradovatelné na 4K stejně, jako 4K Ready projektory v běžných kinech.

 

Kryty na přední část projektoru byly zatím odloženy stranou. Na snímku pouze jeden z nich.

 

Ve druhém díle jsem nabídl pohled do objektivu původního IMAX GT projekoru, tak dnes doplním pohled do objektivu digitálního projektoru, který si IMAX dodává sám.

 

Ještě pohled na levý projektor na svém vozíku. Chvílemi ve mě vyvolával dojem dětského kočárku, patrně díky zadnímu madlu. Kristýnka je ale dosti přerostlá. (Pro laiky musím nyní vysvětlit malý slang, kterého se zde dopouštím: Čeští integrátoři a potažmo i promítači říkají digitálním promítačkám ženskými jmény podle jejich výrobců, Christie je tedy Kristýna a Barco je jednoduše Barča)

 

 

Celá projekce, odbavování představení, ale i nahrávání filmů DCP a aktivování klíčů KDM se provádí přes řídící panel s dotykovým displejem pracujícím na platformě operačního systému MS Windows XP.

 

O poznání menší oproti původnímu je i nový zvukový rack. Zvuk IMAX DIGITAL má sice o jeden zvukový kanál méně, pouze 5.1, chybí šestý horní kanál za plátnem, ale celkový zvukový výkon bude o třídu vyšší. Ale to se již musíme přesunout do sálu...

 

V sále vidíme vzadu ještě lešení po instalaci suroundových reprosoustav. IMAX má na rozdíl od klasického kamenného kina jen dvě zadní reprosoustavy v rozích, jako kino domácí. Každá tato reprosoustava je vybavena vlastním laserovým zaměřovačem. A k tomu slouží terč, který na snímku vidíme přilepený na stěně v ose sálu pod okny projekční kabiny. Na tento terč jsou zaměřeny všechny tři přední reprosoustavy za plátnem. Zadní surroundy pak byly cíleny na terče nalepené na opačních koncích druhé řady. Každá z nových reprosoustav je navíc vybavena vlastním kalibračním mikrofonem a každé ráno před zahájením provozu zde bude prováděna automatická kalibrace. Na každý den tak sál bude nově zvukově seřízen.

 

A jak to dopadlo s maskováním plátna?  Srdce vyznavače původního IMAXu 1570 asi prodělá menší fibrilaci, ale dle mého názoru není přemaskování z původního poměru stran 1,37:1 na 1,85:1 zas tak drastické. Uvidíme, jaká bude kvalita samotného obrazu. Samozřejmě ta sedmdesátková to už rozhodně nebude. Na spodním zábradlí jsou ještě patrné modré molitany, které sloužili jako ochrana proti případnému protržení plátna při natahování. Do příchodu diváků bude samozřejmě vše uklizeno.

 

Spodní maska rovněž sleduje zakřivení obrazu i pro IMAX DIGITAL podobně, jak tomu bylo u IMAXu 1570. Viz náš druhý díl. Nepořádek vlevo jsou zbytky starého plátna, které do čtvrtka budou uklizeny.

Ve čtvrtek tak pražský digitální IMAX přivítá první diváky na novém filmu Sea Rex 3-D a protože je systém plně kompatibilní se standardem DCI, přidělujeme IMAXu na Floře pořadové číslo 137.  Kvalita sice nebude srovnatelná se 70 mm pásem, ale velmi vysoké náklady na provoz by stejně donutili provozovatele k ukončení tohoto typu projekce. Prostě a jednoduše, buď budeme mít IMAX digitální nebo žádný.

Ale ať nekončíme pesimisticky. Zkusme najít v IMAX DIGITAL i některá pozitiva. Kromě propastně nižší provozní ceny tu bude pro diváka ještě kvalitnější zvuk, jak u klasického 1570 a časem se snad podaří provést upgrade na 4K DLP čipy. Ale i s 2K rozlišením to bude jediný sál v ČR, který k 3-D zobrazení používá nejpoctivější cestu, dva velmi výkonné projektory, pro každé oko jeden. Stále zde bude důvod chodit do IMAXu za vyšší kvalitou, jak do běžných kin.

Ondřej Beck

Relevantní odkazy:

oficiální stránky IMAX Praha

Interaktivní mapa digitálních kin dle standardu DCI na Google

Tabulka instalovaných digitálních kin dle standardu DCI v České republice

Podrobná tabulka digitalizovaných sálů v rámci multiplexů v ČR