Novinky v digitálních kinech a malý laserový projektor NEC NC1100L-A

Jak jsme inzerovali i na našem e-zinu, proběhl 17. a 18. února 2015 v pořadí 10. seminář Unie digitálních kin, na kterém bylo představeno velké množství novinek, zejména pak první model malého laserového projektoru splňujícího standard DCI, NEC NC1100L-A. Pokud bych měl probírat všechny zajímavosti, které ve dvou dnech zazněly, měl by tento článek rozměr venezuelské telenovely, takže předem s omluvou všem ostatním prezentujícím bych zmínil jen ty nejzásadnější informace, jež zazněly.

Výzvy Státního fondu kinematografie již v dubnu
Nejprve zazněly důležité informace pro kina, která ještě stále nepřešla na digitální standard DCI. Petr Vítek ze Státního fondu kinematografie upozornil, že letos proběhne vyhlášení výzvy na podporu digitalizace kin ve standardu DCI již v průběhu měsíce dubna. Je tedy více jak důležité pravidelně sledovat web fondu, aby dotyčným provozovatelům možnost získání podpory neutekla. V příštích letech by se chtěl Státní fond zaměřit i na podporu upgrade projekčních řetězců první generace, které pomalu začínají dosluhovat.

V souvislosti s výše uvedeným připomněl Miloš Tourek ze společností AV MEDIA a dCinex aktuální případ městského kina v Klatovech, které k výměně 5 let starého projektoru již přistoupilo a zároveň vyřešilo problém digitalizace svého nového letního kina. Do stálého kina bude pořízen nový projektor s rozlišením 4K a se serverem s podstatně větší kapacitou diskového pole. A stávající 2K projektor bude přesunut na zmíněné letní kino.

Letní kino na lodi. Ilustrační foto. Autor: Ondřej Beck

Letní kina s DCI
Ostatně letním kinům byl věnován jeden celý blok, ve kterém odprezentovaly svá řešení zástupci čtyřech největších integrátorských společností v Česku, ALTEI, AV MEDIA/dCinex, Dcinema a Xtreme Cinemas. V principu byla popsána tři řešení, jak vybudovat letní kino ve standardu DCI, která se během několika málo let již osvědčila. Jednak forma pronájmu techniky od integrátora. Zde je nutné podat závazné objednávky nejpozději do 31. března, neboť je velké množství zájemců. Druhou cestou je nákup repasované použité techniky, se zárukou až na 7 let. A třetí je osvědčená cesta přenášení DCI techniky z klasického kina na léto do kina letního. Každý provozovatel pak řeší svoji situaci individuálně. Například přenášení techniky z kamenného kina na letňák se nevyplatí tam, kde je stálé kino s malým komorním sálem a letní amfiteátr pro několik tisícovek diváků. Nejmenší typ projektorů pro komorní sály plátna s 20 až 30 metry šíře určitě neusvítí.

Cinema Czech
Až skončí sezóna letních kin, čeká nás v oboru hlavní podzimní událost roku. V období říjen - listopad by měl proběhnout první ročník odborné výstavy Cinema Czech. Ta po vzoru větších zahraničních výstav, jako je třeba ShowEast, představí nejnovější trendy a novinky v oboru techniky pro kina. Přesné datum a místo konání bude během roku ještě upřesněno.

Dolby ATMOS levnější
  Velmi důležitou informací, která na 10. semináři UDK zazněla, je velmi znatelné zlevnění 3D zvukového systému Dolby ATMOS. Společnost Dolby se rozhodla zjednodušit specifikace a požadavky kladené na vybavení jednotlivých kinosálů a tím hrubým odhadem snížila náklady odhadem o 20 až 30%. Samozřejmě záleží na individuálních dispozicích každého kinosálu. K úsporám dochází hlavně díky nižšímu počtu potřebných reprosoustav a s nimi i koncových zesilovačů. Rovněž byl oznámen nový model Dolby CP850 s označením base. Ten tentokrát v ceně lehce pod 10 tisíc USD obsahuje základní vybavení pro 7.1 zvukových kanálů a zájemci o Dolby ATMOS si pak dokoupí potřebné softwarové licence.

Kinoprocesor Dolby CP850, vyráběný nyní v základní verzi base. Zdroj: Dolby.com

Malý laserový projektor NEC NC1100L-A
Vrcholem dvoudenního semináře byla prezentace a následná první česká premiéra celovečerního filmu na laserovém projektoru ve standardu DCI. Já schválně uvádím v nadpisu přídavné jméno malý, jelikož model NEC NC1100L-A je zatím jediným laserovým projektorem ve standardu DCI, který nepoužívá RGB laser generovaný třemi barevnými laserovými svazky, ale modrou laserovou diodu. Tu známe hlavně z datových laserových projektorů. Díky tomu je projektor určen jen na ty nejmenší sály s plátnem do šířky cca osm metrů. Ostatně hodně napoví specifikace projektoru, nativní rozlišení 2K, kontrastní poměr 1750:1 a svítivost, kterou výrobce udává do 36 ft/14m@14ft-L in DCI color na plátně s odrazivostí 1.8 gain. Zástupce společnosti NEC ale zároveň ve své prezentaci představil novější modely laserových projektorů s označením NC1040L a NC1440L, které již nabízejí podstatně vyšší výkon, kontrastní poměr a nativní rozlišení 4K.

Zástupce společnosti Barco, Petr Valehrach ze společnosti Nowatron Elektronik, spol. s r.o., představil alespoň formou prezentace 6P laserový projektor DP4K-60L s nativním rozlišením 4K a se svítivostí až 60 tisíc ANSI lumenů, na jehož vývoji se spolupodílela i společnost IMAX, která jej v těchto dnech začíná instalovat do svých prvních kin. Ačkoliv jej na webových stránkách barco.com stále v nabídce nenajdeme, je již přes obchodní zástupce firmy Barco k dispozici a ve světě je již v provozu na dvacet kusů.

Instalace laserového projektoru NEC NC1100L-A v kabině multiplexu CineStar Anděl v průběhu semináře UDK. Autor: Ondřej Beck

Pro úplnost musíme dodat, že svoje laserové projektory připravuje i společnost Christie. Na semináři ale prezentovány nebyly. A společnost Sony patrně od loňského jara změnila názor na laserový zdroj projekčního světla. Její poslední stanovisko zní, laserový projektor vyvíjíme, ale čekáme na sjednocení hygienických norem pro použití laserového zdroje projekčního světla ve všech zemích Evropské unie.

Ondřej Beck