Státní fond kinematografie podpořil digitalizaci laserovými projektory

Začátkem srpna uveřejnil Státní fond kinematografie na svých webových stránkách výsledky rozhodování rady v oblasti technického rozvoje a modernizace kinematografie, tedy podpory digitalizace kin. O grant zažádalo celkem šest subjektů a všech šest nakonec i uspělo. A to i dva projekty, které poprvé v České republice plánují použití laserového projektoru...

Grant v plně požadované výši přidělil Státní fond kinematografie kinu Slavia ve západočeském Stříbře a dvěma kinům na Moravě. První je v Mohelnici v Olomouckém kraji a druhé v Hradci nad Moravicí v kraji Moravskoslezském. Všechna kina jsou doposavad v provozu a svůj program dosud horko těžko skládala z titulů určených pro e-cinema, případně ve výjimečných případech i z 35 mm filmových kopií. Kino v Hradci na Moravicí svoji digitalizaci již zahájilo.

Čtvrté kino podpořené fondem nalezneme na Českolipsku v Mimoni. Zde obdrželi 70% z původně požadované výše podpory. Mimoňské kino na rozdíl od prvních třech jmenovaných svůj provoz pro nedostatek titulů na 35 mm kopiích před několika lety již vzdalo. Digitalizace jej tak vrací zpět do života. K Mimoni se ještě vrátíme, jelikož se jedná o jedno ze dvou kin, které se rozhodlo ve svém projektu digitalizace pro laserový projektor.

Velký comeback dvou starých kin zažije hlavní město Praha. Kdo v poslední době chodil ve Vršovicích kolem nové šedivé fasády kina Pilotů, asi by sotva tušil, že by se objekt mohl někdy vrátit ke svému původnímu záměru. Do nedávna objekt kina sloužil jako televizní studio pro natáčení TV show “Nikdo není dokonalý” pro Prima TV. Po ukončení tohoto projektu již nebylo pro objekt využití a tak se ve společnosti Mimesis Film rozhodli jej přebudovat zpět na kino. Avšak ne na původní jednosálové, ale dvousálové, které dramaturgicky nabídne alternativu k pražským multiplexům.

Druhým pražským kinem, které již zanedlouho obnoví po 13 letech svůj provoz, je kino Dlabačov. To si určitě pamatuje nejeden filmový fanda z 80. a 90. let, kdy zde fungoval velmi úspěšný filmový klub. Kino je zároveň konferenčním sálem břevnovského hotelu Pyramida. Dlabačov bude patrně prvním stálým kinem, které divákům nabídne projekci z laserového projektoru. Provozovatel, společnost Multifunkční centrum Dlabačov, přizval ke spolupráci bývalé provozovatele kina Ořechovka, kteří bohužel museli ukončit provoz. Tím se i částečně napovídá, jaká by asi mohla být dramaturgie nového Dlabačova.

Laserový projektor by se tak měl objevit hned ve dvou kinech, v Praze na Dlabačově a v Mimoni u České Lípy. Rada Státního fondu kinematografie oba projekty podpořila i když ve svém odůvodnění uvádí: “...Z ekonomického hlediska není zatím jasné, zda se zvýšené náklady na pořízení laserové technologie v úspoře provozních nákladů vrátí...” nebo na jiném místě “...Popis jeho předností je převzatý z propagačního materiálu dodavatele a nezmiňuje negativa, která přináší každá první instalace nové technologie jako je třeba dostupnost náhradních dílů nebo počet společností, které umí zajistit servis...” (vyjmuté citace z kontextu celkové zprávy, kterou najdete na stránkách fondu, viz URL pod článkem).

Laserové projektory standardu DCI nabízí podstatně lepší kvalitu obrazu oproti klasickým projektorům s lampou, avšak jejich cena je i několikanásobně vyšší.

Za sebe bych k tomu dodal obavy z použití nejlevnějších modelů laserových projektorů standardu DCI, které mají ve svých specifikacích kontrastní poměr obrazu hluboko pod 2000:1. Menší počet stupňů šedi tak znamená i znatelně menší barevnou hloubku výsledného obrazu. To má zásadní vliv, například na zobrazení pleťovky. Herečky v detailech pak vypadají, jako kdyby produkce najala špatné maskéry. Osobně se dost podivuji, jak iniciativa DCI mohla tyto typy projektorů vůbec schválit. Asi tam má svůj office i nějaký Antony Blanic…

Proto bych apeloval na integrátory, kteří ve výběrových řízeních vyhrají instalace laserových projektorů, aby se i při tlaku na nejnižší cenu vyhnuli těmto projektorům nebo se dohodli s provozovateli kin a Státním fondem na změně projektu na klasický DCI projektor s lampou. Protože v tomto případě bych parafrázoval lidové přísloví, kterým bych si dovolil tento článek uzavřít: “Lepší lampa v hrsti, než nejlevnější laser na střeše.”

autor: Ondřej Beck

Relevantní odkaz:
Webové stránky Státního fondu kinematografie