Úskalí E-Cinema - problémy s optickými disky

Letošní léto zaznamenalo vzestup podpory digitálních projekcí E-Cinema. A to jak ze strany provozovatelů letních kin, distributorů a z dlouhodobějšího hlediska i Státního fondu kinematografie, který letos v rámci vyhlášení podpory digitalizace kin zahrnul i E-Cinema. S masivnějším nástupem se objevil i jeden relativně důležitý problém, čitelnost distribučních Blu-ray a DVD médií. Co s tím?

Velkou pochvalu mají ti distributoři, kteří současně s DCP uvolňují filmové novinky i na nosičích Blu-ray a DVD. Díky tomu se atraktivní tituly, jako v současné době Učitelka Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, dostávají i do kin vybavených E-Cinema, tedy nyní v létě hlavně do letních kin. Provozovatelé biografů ale narazili na zásadní problém. Do jejich kin relativně často přichází disky poškrábané nebo umazané, které se v půlce představení v přehrávačích zaseknou. Provozovatel kina pak zažívá ostudu, omluvy divákům a vracení vstupného.

Vypadá to, že problém vzniká na dvou úrovních. Nesprávné manipulaci s optickým médiem a ve špatném balení pro transport. To platí zejména pro disky Blu-ray (BD), kde se na stejnou plochu dvanácticentimetrového disku musí vejít 25 GB dat oproti 4,5 GB u DVD média. Asi i laik si dokáže představit o co více musí být záznam na BD ve srovnání s DVD mikroskopický a že čitelnost může ovlivnit i sebemenší flíček na povrchu se záznamem. Proto je nepřípustné, aby se zejména BD disky balily do obyčejných obálek. Lisovaná levná DVD v kartonových pošetkách prodávaná po trafikách svoji čitelnost ještě udrží, ale pro Blu-ray média je to smrtící.

Pro BD se vyplatí používat speciálně vyráběné modré krabičky, které disk při transportu aretují jak na pružném středovém trnu, tak na kruhových okrajích, které zabraňují vytržení disku ze středu, když při neopatrné manipulaci dojde k silnému nárazu na hranu krabičky. To se často stává u levnějších DVD plastových krabiček, že se po silném nárazu ze strany disk kinetickou energií vytrhne, uláme aretační části středu a pak se volně pohybuje po krabičce a o střepy středového trnu se záznamová vrstva silně poškrábe. Jedna Blu-ray modrá krabička se prodává v ceně od 10 do 23 korun a při vyšší ceně disku Blu-ray se distributorovi určitě vyplatí. Je tedy neomluvitelné posílat BD média pouze v papírových obálkách. Už jen prach z papíru může při čtení způsobit problémy.

 

Blu-ray krabička. Ilustrační foto. Zdroj: Blu-ray Group Entertainment

Dobré krabičky jsou samozřejmě podmínkou i pro posílání distribučních DVD. Zvláště, pokud mají přežít manipulaci při transportu mezi jednotlivými kiny.

Další neméně důležitou podmínkou je správná manipulace s optickými médii. Omlouvám se všem, kteří s DVD a BD disky zacházejí správně, ale opakování je matka moudrosti.

Optický disk, ať jde o CD, DVD nebo BD, vždy vyjímáme tak, že se snažíme nikdy se nedotknout plochy se záznamem. Otevřeme krabičku, držíme ji v levé ruce (leváci to samozřejmě budou dělat obráceně), ukazovákem pravé ruky stiskneme středový trn, nebojíme se, že se krabička trochu prohne. Disk nám vyskočí na ukazovák a my jej uchopíme ukazovákem za hranu středového otvoru a palcem za okrajovou hranu disku. Opět se snažíme nedotknout se záznamové plochy. Takto disk vložíme do šuplíku optické mechaniky. Po přehrání postupujeme obráceně. Stejným způsobem uchopíme disk ze šuplíku mechaniky a nasadíme na trn v krabičce. Rovnoměrným zatlačením čtyřmi prsty kolem středu disk na středový trn krabičky zaaretujeme. Ozve se jemné zacvaknutí. Krabičku zavřeme.

A když už nám přijde disk v obálce, nikdy jej nevyjímáme prsty za okraj. Disk si vysypeme opatrně z opálky do ruky tak, abychom jej opět chytili za hranu středového otvoru a okraje disku a tak, abychom jej drželi nahranou stranou směrem dolů. Optické disky nikdy nenecháváme volně položené. Už jen statickou elektřinou na sebe nalepí spoustu prachu, nemluvě o zvýšeném riziku poškrábání.

Někteří provozovatelé kin se jistí tím, že si optický disk takzvaně ripnou na pevný disk a hrají jej z dostatečně výkonného osobního počítače připojeného k projektoru a zvukovému procesoru, respektive ke koncovému zesilovači. Úskalím tohoto postupu je, že užití software, který se k ripování používá, je ve většině zemí včetně Česka považováno za porušení autorského zákona, neboť umožňuje obcházet ochranu proti kopírování. Samozřejmě, kde není žalobce, není ani soudce, a většina kinařů jedná čestně v zájmu dobrého jména svého kina, ale v případě žaloby by kinař případný soudní spor s vysokou pravděpodobností prohrál. Maluji teď čerta na zeď, ale toto varování zde bohužel musí zaznít.

Hlavní obrazovka programu Nero CD-DVD Speed. Zdroj: autor článku

Pokud máme v kině k dispozici počítač s DVD mechanikou, můžeme vyzkoušet čitelnost média před projekcí pomocí jednoduchého prográmku Nero CD/DVD Speed, který je součástí balíku nástrojů pro vypalování Ahead Nero, ale starší verze se dá stáhnout samostatně a používat jako Freeware. Většina kinařů ale nejspíš nebude mít v počítači k dispozici Blu-ray mechaniku pro kontrolu došlého Blu-ray média. Bude v kině vlastnit pouze stolní BD přehrávač připojení k projektoru a zvukovému řetězci. Tady nezbývá, než si udělat klasickou zkušební projekci. Nemusíme zapínat projektor, stačí jen k přehrávači přes HDMI výstup připojit plochý televizor s HDMI rozhraním. Možná, že ho většina z vás v kině už má pro nastavení začátku filmu. A na film se nemusíme dívat celý, pokud nechceme. Čitelnost disku zkontrolujeme i dvou nebo trojnásobným rychloposuvem. Bude-li na povrchu záznamové vrstvy chyba, rychloposuv se rovněž zasekne. Když jsem tuto možnost sám zkoušel, tak zhruba tříhodinový Interstellar jsem měl zkontrolovaný asi za 20 minut.

Řešením by možná mohl být přechod na vhodný mutlimediální kontejner zasílaný přes internet. V EU je oblíbený a mezi klubovými kiny i ověřený kontejner MP4 s obrazovým kodekem H.264 a zvukem v AAC. Probíhá v něm distribuce některých dokumentárních filmů a v České republice se s ní řada kinařů také setkala.

Autor: Ondřej Beck

Relevantní odkaz:
Nero CD/DVD Speed