Berlínský IMAX Laser na vlastní oči i uši

Ve druhé polovině minulého měsíce jsem měl namířeno na několik dnů do německé metropole, Berlína a rozhodl jsem se, že si v rámci návštěvy udělám i malou CinemaTour do jednoho z prvních kin IMAX v Evropě, které bylo vybaveno dvojicí laserových projektorů. Zde jsou mé poznatky, dojmy a zjištění...

V říjnu 1998 bylo v Berlíně na adrese Marlene-Dietrich-Platz otevřeno kino IMAX, které disponovalo nejen klasickým plátnem, ale bylo taktéž i jedním z IMAX Dome kin, která promítala filmy na kopuli podobnou planetáriu. Kombinovaný IMAX na Marlene-Dietrich-Platz byl v provozu do konce července 2006, kdy byl kvůli vysokým provozním nákladům a licenčním poplatkům, které provozovatel platil IMAXu, uzavřen. Dnes je budova kina využita jako domovská scéna divadelního souboru Blue Man Group.

Od ledna 2000 ubíral kombimovanému IMAXu návštěvnost druhý berlínský IMAX, který byl otevřen v nedalekém Sony Center na Pots Damer Platz v rámci multiplexu CineStar Classic. Jednalo se o klasický sál IMAX s Flat plátnem, projektorem IMAX GT a zvukem 6.1. Od roku 2006 do roku 2011 tak CineStar měl jediné kino IMAX v Berlíně.

27. března 2011 ovšem došlo ke zlomu - provozovatel kina, Cinestar, se rozhodl odejít z pod modrých křídel IMAXu a sál vybavil vlastní digitální technikou. Samotnému znovuotevření pod novou značkou eVent Cinema předcházely stavební úpravy, kdy bylo mimo jiné místo pro IMAX typické díry na plátno u první řady vytvořené pódium a instalovány pohodlné kožené sedačky. Celkově dešlo ke zmenšení plátna na poměr stran 2,35:1. Cinestar vybavil sál projektorem Barco DP4K-32B a zvukem Dolby Surround 7.1. Přestavba sálu včetně techniky vyšla přibližně na 1,2 milionu euro.

eVent Cinema bylo s velkou slávou otevřeno aby mohlo být v květnu roku 2013 uzavřeno a přestavěno zpět na IMAX. Panují domněnky, že důvod ke krachu projektu eVent byl marketing - za zavedenou značku si lidé spíš připlatí, než za nově vzniklý projekt. Ani né po dvou letech byla kromě sedaček a 7.1 zvuku draze nakoupená technika demontována a sál byl přestavěn zpět do podoby před instalací eVent Cinema. Místo 4K projektorů Barco se do sálu nainstaloval 2K digitální IMAX s 12.1 kanálovým zvukem a v sále se opět nainstalovalo pro IMAX typické plátno s poměrem stran 1,44:1. Nicméně za celou změnou stál i příslib, že v Berlíně bude nainstalován 4K laserový projekční systém. Tak se opravdu v říjnu roku 2015 stalo a v Berlíně byl nainstalován jeden z prvních systémů svého druhu v Evropě.

Videoreportáž z otevřeni eVent Cinema - https://www.youtube.com/watch?v=WOxDg2jmDWo



Co nás po technické stránce v kině čeká

Dominantou sálu je promítací plocha o velikosti 26 x 19 metrů. Klasický 5.1 (v IMAXu resp 6.1 - šestý kanál byl horní centr, tzv. “voice-of-God”) je sadou bočních a zadních surroundů a stropních reproduktorů doplněn na 12.1 systém.

V promítací kabině je dvojice 4K laserových DLP projektorů IMAX. Vlastní lasery IMAXu dodává beglická společnost Barco, zbytek projektoru si IMAX zkonstruoval sám na základě patentů, které odkoupil od společnosti Kodak. Bohužel IMAX si drží své know-how pod pokličkou a je na technické informace velmi skoupý. Jediná dostupná informace, kterou je možné vyčíst z katalogu společnosti Barco je svítivost laserových svazků v jednom projektoru - 60.000 ANSI lumenů.V každém projektoru je možné najít integrovaný server Doremi (dnes již Dolby). V systému nechybí IMAX Image Enhancer, o jehož přesné funkci můžeme pouze spekulovat.

Pro zobrazení 3D obsahu IMAX u laserové projekce již nespoléhá na polarizaci světla, ale používá systém založený na interferenci světla od společnosti Dolby. Barevné filtry tentokrát nejsou v projektoru, ale pouze v brýlích diváků. Každý z dvojice projektorů má mírně odlišnou vlnovou délku laserových zdrojů světla a tím je odstraněna nutnost mít v projektoru instalované jakékoliv 3D filtry.

Zajímavostí je instalace tzv. “screen shakekerů” za promítací plochou. Jejich úkolem je slabě rozvibrovat plátno a tím potlačit u laserové projekce nepříjemné flíčkování “speckle”. Můžeme spekulovat, že mírně rozvibrované plátno pomáhá potlačovat i screen-door, tedy charakteristicé “rozkostičkování“ obrazu, které bohužel moc dobře známe z pražského IMAXu na Floře.

Na oficiálních stránkách kina je možné absolvovat virtuální prohlídku kinosálu a projekční kabiny - Virtuelle kinotour www.cinestar.de/de/kino/cinestar-imax-im-sony-center/kinoinfos
Filmová prezentace - 21.7.2916, 21:00 - Star Trek 3 3D (2,35:1)

Vlastní představení začíná blokem reklam při rozsvícených světlech. Již zde byla znatelná síla laseru - obraz byl viditelný i při osvíceném platně. Blok reklam byl vystřídán asi 5ti pauzy, kdy na plátně běžely reklamní slidy Cinestaru. Za tuto dobu se do sálu usadili i poslední opozdilci.

Co bych určitě vyzdvihl jako velmi zdařilé, byla úvodní uvítací řeč. Na rozdíl od pražského IMAXu byl proslov v Berlíně odehrán ze záznamu a v jeho průběhu, když došlo ke mínění zvukového systému, došlo ke zhasnutí světel v sále a rozsvícení reflektorů za platném a osvícení reproduktorů. Současně s tím hlas z reproduktorů říkal “Zvuk můžete slyšet tady, a tady, a tady..” a postupně tak projel všechny zvukové kanály.

Po skončení úvodního proslovu následoval krátký IMAX předfilm https://www.youtube.com/watch?v=PST3OtuPJew , který byl následován blokem trailerů na filmy, na které se můžeme v dohledné době těšit.

Samotný film začínal upraveným odpočtem https://www.youtube.com/watch?v=rQOA-24VWvI

Tím se dostávám k hlavnímu bodu celého článku. Jak vypadá filmová prezentace z laserového IMAXu a jak zní 12.1 zvukový systém.

Po zvukové stránce nemám za sebe co vytknout. Reprosoustava v sále ani na chvíli nezaváhala a 12.1 krásně vyplnil prostor. Ale rozhodně se nejednalo o mix, který by naplno využil potenciál systému.

Hned na úvod bloku o obrazu bych rád řekl, že nebudu hodnotit podání 3D z hlediska prostorového efektu. Nejnovější Star Trek byl natáčen ve 2D a 3D bylo doděláváno postprodukčně a konverze nedopadla dobře. V některých záběrech z plátna do popředí vystupovalo pozadí místo např. budov apod.

Co se tedy týká 3D po stránce kvality projekce - nic lepšího jsem zatím neviděl. Obraz byl krásně jasný, světelnost bych přirovnal k 2D prezentaci, a dal tak vyniknout všem detailům.

Jak jsem již v názvu odstavce zmínil - Star Trek 3 byl natočen s poměrem stran 2,35:1. Na jednu stranu je škoda, že IMAX neměl jako v případě druhého Star Treku některé scény s rozšířeným poměrem stran, na druhou stranu tím ale vynikla silná stránka laseru. Tou stránkou je podání černé barvy. Při projekci filmu s poměrem stran 2,35:1 je osvětlena celá plocha čipu a obraz z běžného xenonového projektoru má v na plátně viditelné nad a pod obrazem “černé” letterboxy. V tomto případě byly černé pruhy opravdu černé tj téměř neviditelné.. 

Velkým neduhem digitálních IMAXů je 2K rozlišení. Jak si oproti tomu vedli 4K projektory? Musím říci, že až takový kvalitativní skok jsem nečekal. Seděl jsme zhruba v polovině sálu a žádného screen-door efektu jsem si nevšiml.

Co se mi velmi těžko hodnotí je barevnost obrazu. Můžu srovnávat pouze úvodní odpočet, jelikož ten jsem viděl nesčetněkrát v pražském IMAXu, zatímco Star Trek 3 jsem celý viděl zatím pouze jednou a to právě v Berlíně. Barevnosti velmi prospívá světelný výkon projektorů a jejich vysoký kontrast (jehož hodnotou se IMAX zatím nepochlubil). Díky širšímu barevnému gamutu rec.2020 působil obraz úvodu oproti běžné projekci mnohem živěji. Nyní se pustím na tenký led, jelikož budu srovnávat téměř nesrovnatelné, ale uniformy posádky Enterprise měli mnohem živější barvy než v traileru hraném v běžném sále multikina.

Celkem vzato se díky širšímu barevnému gamutu rec.2020, vysoké světelnosti a 4K rozlišení jednalo o obrazově zatím nejlepší zážitek, jaký jsme si z kina kdy odnesl. Dovolím si tvrdit, že 70mm pás, pokud nebyl překonán, tak konečně našel plnohodnotnou alternativu. Po zvukové stránce se IMAX konečně odhodlal opustit klasickou 5.1 sestavu a dohnal konkurenční ATMOS od Dolby.

Nezbývá než doufat, že se IMAX v Praze také dočká laserového systému aby došlo k naplnění sloganu “Crystal clear images”

 

autor: David Ernst 

 

Zdroje obrázků: www.imax.com, www.cinestar.de