Dolby ATMOS v E-Cinema

Kinům, která z nejrůznějších důvodů nedosáhnou na standard DCI, nezbývá nic jiného, než se vydat cestou E-Cinema. To se přihodilo i kinu v Dlouhé Loučce na Olomoucku. Místní provozovatel se ale rozhodl pro velmi netradiční krok. Nainstalovat do klasického kinosálu domácí verzi 3D zvukového formátu Dolby ATMOS. Jak celá operace dopadla? Více v našem článku…

Dolby ATMOS pro velká a pro domácí kina

Nejprve si musíme vysvětlit základní rozdíly mezi verzemi Dolby ATMOS pro velká kina a kina domácí. Ve velkém kinosále nám certifikovaný projektant navrhne síť jednotlivých reprosoustav přesně na míru. Nastaví zvukový procesor přesně pro tuto konfiguraci, aby zvukové objekty zněly přesně z těch míst, která jim ve zvukovém mixu určil mistr zvukař. Díky tomuto se nám mohou zvukové efekty velmi lokalizovaně pohybovat po sálu. Slyšíme například zřetelně přelétat vrtulník nad hlavou, kolem nás jezdí automobily po rušných ulicích. Můžeme tak svým sluchem zřetelně lokalizovat pohybující se zvuky kolem nás.

Pro domácí kina nemůžeme v 99% případů požadovat po zájemcích, aby si do obývacího pokoje zvali certifikované projektanty společnosti Dolby. To by se formát rozšířil asi jen do několika domácností po celém světě. Firma Dolby proto vyvinula několik jednoduchých konfigurací, které si uživatelé sami vyberou podle velikosti svého obývacího pokoje. Od počtu zvukových kanálů 5.1.2, přes 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4 až po 9.1.2 určené pro největší obývací pokoje. Velikosti místností v manuálech firmy Dolby nedefinují, ale s ohledem na výkon zesilovačů v domácích A/V receiverech počítejme s místností do plochy cca 50 m2, respektive objemu kolem nějakých 250 m3. Shodným základním pravidlem pro klasická i domácí kina je, že každý kanál hraje pouze jediná reprosoustava. Objekty jsou tak i doma snadno lokalizovatelné, jelikož s ohledem na rozměry místností je vždy výsledná síť reprosoustav dostačující k iluzi 3D zvukového poslechu.

Sál kina Dlouhá Loučka. Foto: Vladimír Surma

Kino Dlouhá Loučka

Obec Dlouhá Loučka nalézající se 7 km u Uničova má necelých 1.900 stálých obyvatel. Nejbližší kino se nachází právě ve zmíněném Uničově, další pak v Mohelnici nebo 30 km vzdálené Olomouci, kde je dokonce nabídka dvou multiplexů a jednoho singlu. V této konfiguraci se místnímu kinu vyplatí herní profil jednoho představení týdně, v sobotu od 20 hodin. A v takovém případě je zcela zbytečná instalace digitálního standardu DCI. Pro obec s takto nízkým diváckým potenciálem se DCI standard ekonomicky nevyplatí. Byla zde tedy provedena instalace digitální projekce tzv. E-Cinema, což je projekce z disků Blu-ray a DVD, případně jiných multimediálních kontejnerů, ke kterým vlastní distributor práva pro veřejné projekce.

V rámci instalace E-Cinema se v Dlouhé Loučce rozhodli k velmi netradičnímu kroku. Nainstalovali domácí verzi Dolby ATMOS do velkého kina.

Zvukovou konfiguraci nám ve svém mailu popsal vedoucí kina, pan Vladimír Surma, takto:

“Při instalaci 11.1. kanálového zvuku jsme byli limitováni velmi nízkým rozpočtem. Obec, náš provozovatel, nám byla ochotna uvolnit částku 100 000 Kč. Veškeré montážní a instalační práce jsme tudíž prováděli svépomocí. Zachovali jsme původní sestavu reproduktorů 7.1. a k nim přidali 4 kanály na strop. Jak je patrné z fotografií sál ozvučuje celkem 12 ks surroundových reproduktorů plus 12 stropních, plus 3 čelní + subwoofer. Jako procesor a zesilovač slouží AV receiver Onkyo TX-NR 3030, přičemž koncové zesílení front+center+surround+surround back zajišťuje samotný receiver a zesílení stropních kanálů a subwooferu externí zesilovače. Filmy na BD discích přehráváme na přehrávači Pioneer BDP-LX 55. Vzhledem k velikosti sálu (9 x 15 metrů) je výkon celé sestavy dostačující. Samozřejmě, že akustický tlak a dynamika zvuku ani náhodou nedosahují parametrů DCI sálů, ale dle reakcí diváků je instalace 11.1. kanálového zvuku pro naše kino určitě velmi přínosná. Při veřejné projekci jsme zatím odehráli se zvukem Dolby Atmos jeden titul - 13 hodin: tajní vojáci z Benghází, který má podle mne povedený zvukový mix, alespoň u nás z Blu-Ray zněl velmi dobře.Další tituly chystáme uvést během podzimu, podle dostupnosti u distributorů. V neveřejné zkušení projekci jsme hráli Roger Waters: The Wall a MI:národ grázlů, které znějí též velmi dobře. Ještě bych chtěl dodat, že filmy bez zvukové stopy Dolby ATMOS hrajeme v režimu Dolby Surround, při němž receiver rozpočítává běžný záznam 5.1 nebo 7.1 do všech 11.1 kanálů.”

Sál kina Dlouhá Loučka při pohledu z pódia. Foto: Vladimír Surma

Domácí Dolby ATMOS ve velkém kině

Doplním pana Surmu, že z výše uvedeného používá konfiguraci domácího ATMOSu 7.1.4, kdy 3 kanály napájí přední levý-střed-pravý reproduktor za plátnem, .1 je LFE pro subwoofer rovněž za plátnem. Boční surroundové kanály napájí vždy čtyři reprosoustavy po bočních stěnách. Zadní surroundy dvě a dvě reprosoustavy na zadní stěně a horní čtyři kanály vždy po třech reprosoustavách na stropě. Zde už musí zpozornět každý, kdo alespoň základně zná princip systému Dolby ATMOS. Zvukové objekty zde nemají šanci být jasně lokalizovány v prostoru. Zvuk bude určitě znít v jakémsi 3D prostoru, ale zcela zkresleně oproti původním požadavkům zvukového mistra.

Druhým problémem je podstatně horší dostupnost titulů na Blu-Ray s mixem Dolby ATMOS pro domácí kina. Za dva roky vyšlo v ČR asi jen na dvacet titulů, které 3D zvukový mix mají k dispozici. A to jde o tituly pro Home Cinema, u kterých má jen část uvolněná práva i pro veřejné projekce v kinech. Řada akčních titulů, které mají k dispozici mix v Dolby ATMOS pro DCI kina, tento mix na svých Blu-ray vydáních nemá. A to nejen v ČR, ale i celosvětově.

Instalace A/V receiveru Onkyo TX-N3030 v projekční kabině kina Dlouhá Loučka. Foto: Vladimír Surma

Nechci brát lidem kolem kina v Dlouhé Loučce entuziasmus, se kterým v dobré víře své milované kino ozvučili. Ale obávám se, že si použitím domácí verze Dolby ATMOS udělali sami sobě spíše medvědí službu. Jednak pro malý počet Blu-ray titulů, jenž mají uvolněna práva pro veřejné projekce. A hlavně pro zkreslené podání domácího Dolby ATMOS v klasickém kinosále. Zjednodušeně bych to přirovnal k ředění dobrého piva z malého pivovaru vodou. Tomu, kdo pivo nikdy před tím nikdy nepil, bude naředěné možná chutnat, ale pivní znalec bude silně protestovat.

Za sebe bych tedy Dolby ATMOS určený pro domácí kina do velkých kin rozhodně nedoporučoval. Jednak zvuk zní ve velkém sále zkresleně, domácí mix Dolby ATMOS je jednoznačně určen pro obývací pokoje, maximálně menší haly v rodinných domech. A jednak je na Blu-ray discích stále málo titulů s Dolby ATMOS mixem a z těch je další menší množství, ke kterým distributoři mohou prodat práva pro veřejné projekce. Myslím si, že dobře postavené kino E-Cinema s 5.1 nebo 7.1 zvukem udělá v obci více radosti a ušetří pár desítek tisíc korun na investicích.

autor: Ondřej Beck

Relevantní odkaz:
Webové stránky kina Dlouhá Loučka