Bratislava má od léta SuperScreen

V prosinci 2014 jsme si na tomto webu psali o první instalaci prémiového sálu Dolby Cinema v nizozemském Eindhovenu. Za dva roky a dva měsíce vyrostlo po světe několik stovek sálů s touto technologií. Dolby Cinema urychlila nástup laserového IMAXu a otevřela bránu i dalším formátům, mj. i konceptu SuperScreen. Od loňského června můžeme zatím jedinou instalaci tohoto typu v kontinentální Evropě vidět u našich slovenských sousedů, v Bratislavě. Co to je SuperScreen?

Dolby Cinema patří s laserovým IMAXem k absolutnímu Top mezi prémiovými sály. RGB laserová projekce doplněná o režim online zpracování obrazu v HDR dynamickém rozhraní přes Dolby Vision, resp. IMAX Image Enhancer, zaručuje maximální podání barev, černá, která je opravdu černá, a absolutně přesnou polarizaci obrazu pomocí barevného posunu pro Dolby 3D. Má ale jednu obrovskou nevýhodu a sice až astronomicky vysokou pořizovací cenu v řádech až devíticiferné sumy v korunách. Proto provozovatelé velkých řetězců multiplexů hledali cenově dostupnější kompromis, který by se mohl stát divácky atraktivním prémiovým kinem.

S koncepcí se značkou SuperScreen přišel největší britský řetězec multiplexů, Cineworld, který je zároveň majoritním vlastníkem mezinárodního řetězce Cinema City působícího i u nás a dalších zemích střední a východní Evropy.

Sál SuperScreen v CineWorld Glasgov. Zdroj webové stránky CineWorld.

SuperScreen je sál s maximálně velkým panoramatickým plátnem, které zabírá, jako v IMAXu, celou přední část sálu. Jak se říká od podlahy ke stropu, od levé k pravé stěně. O dostatečně jasný i kontrastní obraz se stará dvojice 4K projektorů s klasickou projekční lampou fungujících v duálním systému. Duální projekce tak poskytne hlavně kvalitníi 3D zobrazení. Avšak samozřejmě ne tak dokonalé jako dokáže zmiňovaný RGB laserový projektor s HDR dynamickým rozhraním. Hlavním benefitem SuperScreenu je pak 3D zvukový formát Dolby ATMOS, který třeba IMAX k dispozici nemá a využívá pouze svůj vlastní 12.1 kanálový 3D zvukový systém. Jak se ale shoduje řada zahraničních odborníků, Dolby ATMOS je díky aktivním zvukovým objektům znatelně transparentnější, byť společnost IMAX využívá k výrobě svých zvukových mixů ve 12.1 zvukový master s mixem Dolby ATMOS. K dalším benefitům sálu SuperScreen patří i luxusnější sedačky, než v běžných sálech. V USA můžeme dokonce potkat sály SuperScreen s označením DLX podle prostorných polohovacích sedaček značky DreamLounger. Reklama pak láká diváky do kina na kombinaci zážitku z velkého kina a komfortem sezení z domova.

Dosud jedinou instalaci SuperScreen v kontinentální Evropě najdeme v Bratislavě v multiplexu Cinema City Aupark, kde byla loni v prvním pololetí vybudována jako přímá odezva na o rok dříve otevřené multikino konkurenčního řetězce Cinemax na Borech. Zde se po devíti letech vrátil do Bratislavy formát IMAX a navíc se zde poprvé v Bratislavě objevil zvukový systém Dolby ATMOS a to rovnou na dvou sálech. A navíc na několika sálech najdeme po jedné řadě aktivních sedačech D-Box. Cinema City Aupark odpověděl kromě SuperScreenu i aktivním systémem 4DX Cinema.

Avšak bratislavský SuperScreen zůstal britskému modelu něco dlužen. Projektory jsou zde instalované pouze se 2K rozlišením, dva Barco DP2K-32B. Je vidět, že tyto vlastní formáty provozovatelů velkých řetězců nemají pevná a jasná pravidla a jednotlivá multikina si je mohou poupravovat podle toho, co je momentálně pro daného provozovatele nejvýhodnější.

Sedačky DreamLounger v sále SuperScreen DLX amerického řetězce Marcus Theatres. Zdroj: webové stránky řetězce.

Naši dlouhodobí čtenáři se určitě rozpomenou na případ IMAX - eVent - IMAX sálu berlínského CineStaru Clasic. V květnu 2011 byl se velkou pompou otevřen namísto klasického 70 mm IMAXu sál eVent se 4K projekcí a zvukem Dolby Surround 7.1 (3D zvukové systémy v té době ještě ani nebyly veřejně známy). Diváci se ale se ztrátou posledního sálu IMAX v Berlíně nesmířili a do dvou let musel být sál přestavěn zpět na IMAX, již digitální. A po dalších dvou letech byl, jako jeden z prvních sálů v Evropě, upgradován na laserový IMAX. Je zajímavé, že CineStar v rámci svých multiplexů po celém světě, zejména v Austrálii a na Novém Zélandě, postavil několik prémiových sálů pod značkou eVent, které ale postupně nechal přestavět na osvědčenější formát IMAX.

U sálů SuperScreen by tento nezájem diváků nemusel hrozit, neboť se na tento formát zatím nepřestavoval žádný původní sál IMAX. Počet sálů roste jak na britských ostrovech, tak i v USA, takže zatím je evidentně tento formát mezi diváky přijímán příznivě.

V České republice se do podobné koncepce vlastního prémiového sálu s velkým plátnem a duální projekcí pustili pouze ve Světě Techniky Ostrava, kde si nechali vybudovat velkoplošnou 3D projekci ze dvojice projektorů Barco DP4K-32B. Kino má ale vlastní dramaturgii krátkometrážních naučných a školních filmů podobnou původní koncepci kin IMAX. Klasickou filmovou tvorbu tedy neuvádí.

autor: Ondřej Beck

Relevantní odkaz:
Stránka CineWordlu o SuperScreen