Naděje levné digitalizace DCI pro malá kina?

V dnešním článku to s nejvyšší pravděpodobností bude o dvou návalech emocí. Nejdříve euforie a nadšení, jak trochu povznést malé kino, které nedosáhlo na standard DCI. A pak následně o zklamání, že toto řešení nespíš nebude ta pravá cesta. O tématu se ale psát musí a byl by nesmysl dělat před ním mrtvého brouka...

Na začátku toho všeho bylo Kulturní a komunitním centrum na malém městě s názvem Přeštice, které se nachází asi 20 kilometrů jižně od Plzně. To oznámilo zhruba v polovině února aprobaci digitálního serveru ve standardu DCI, avšak nejednalo se o klasický set, ale o výkonné multimediální PC se softwarovým přehrávačem NeoDCP od slovenské firmy ProtoWay s.r.o..

Na vysvětlenou, softwarové přehrávače DCP pro výkonné multimediální počítače jsou určené především pro postprodukční společnosti, které se zabývají výrobou DCP, aby zde měli šanci si na počítači s displejem s patřičným rozlišením vygenerovanou kopii zkontrolovat. Kromě NeoDCP můžeme jmenovat třeba EasyDCP player stejnojmenné německé společnosti, která nabízí software i pro výrobu DCP. Softwarové přehrávače pak kromě postprodukcí využívají i některé filmové festivaly nezávislé tvorby, například nejznámější z nich, festival v Sundance.

Hlavní výhodou je, a zde přijde ten příval euforie zmíněné v úvodu, že softwarové přehrávače DCP mohou hrát de facto na jakémkoliv monitoru a tedy i projektoru podporujícím ochranu HDCP a DPCP. Není zde podmínka mít drahý projektor splňující standard DCI. Každá licence NeoDCP playeru určená pro veřejné projekce má své jedinečné sériové číslo pro vygenerování bezpečnostního klíče KDM. Avšak jelikož personální počítače jsou obecně univerzálními stavebnicemi, nelze stoprocentně zaručit ochranu před zkopírováním třetí osobou, například formou prolomení ochran HDCP a DPCP a streamování výstupu audia a videa.

V České republice začala slovenský software NeoDCP nabízet plzeňská firma 23 foxes production s.r.o., která jej podle referencí na svých webových stránek řadu let dodává pro několik západočeských letních kin. Firmu jsem oslovil přes kontaktní formulář na jejich stránkách s několika dotazy, avšak do uzávěrky tohoto článku nepřišla žádná odpověď.

Sál Kulturního a komunitního centra Přeštice při projekci Cestovatelského festivalu. Zdroj: ociciální webové stránky centra.

Hovořil jsem tak pouze s ředitelkou Kulturního a komunitního centra v Přešticích, Mgr. Martinou Míškovou. Do místního kulturního zařízení dodala NeoDCP player právě zmiňovaná plzeňská firma 23 foxes production s.r.o.. A od paní ředitelky jsem se dozvěděl reálnou skutečnost.

NeoDCP player mají nainstalovaný na samostatném multimediálním počítači napojeném na datový projektor v sále jinak využívaném k projekcím E-Cinema. Tento projektor samozřejmě nesplňuje standard DCI, avšak hlavní obavou distributorů je zvýšené nebezpečí úniku kopie ze softwarového přehrávače. Proto nikdy od distributorů nedostanou na DCP žádný hollywoodský trhák. Na ten si musí počkat až do doby uvedení na Blu-ray pro domácí kina a doufat, že budou uvolněné licence i pro veřejné projekce E-Cinema. Získávají DCP pouze k některým českým filmům a to minimálně 4 až 5 týdnů po celostátní premiéře. A ne každý distributor se odváží DCP kopii Českého filmu do Přeštic poslat. Podle slov paní ředitelky pomáhá dlouholetá bezproblémová spolupráce a z ní vycházející osobní důvěra. Od počátku roku, kdy v Přešticích NeoDCP zprovoznili, získali od distributorů a z DCP úspěšně odpromítali následující filmy: Anděl Páně 2, Lichožrouti, či Všechno nebo nic. V březnu zde proběhne projekce filmu Miluji tě modře a v dubnu pak Masaryk a Bába z ledu.

Velmi omezené možnosti programování titulů DCP v případě kina vybaveného softwarovým DCP přehrávačem je oním v úvodu inzerovaným zklamáním. Pokud by se některé menší kino rozhodlo jít touto cestou, rozhodně nebude mít jistotu, zdali od distributorů sežene stejné tituly na DCP, jako se podaří získat paní ředitelce Míškové do Přeštic. A navíc stačí stín podezření úniku kopie některého filmu a na softwarové DCP přehrávače se přestanou poskytovat DCP kopie ze dne na den. Pořizovací cena licence NeoDCP není nejnižší. Doživotní licence NeoDCP pro veřejné projekce, tedy s jedinečným sériovým číslem pro vygenerování KDM klíče, stojí 1.299,- € (35.100,- Kč) pro projektory s rozlišením do 2K. Pro 4K projektory pak 1.599,- € (43.205,- Kč). A za zhruba podobnou sumu potřebujeme výkonné multimediální PC, takže na straně hardware i software přehrávače jde o investici blížící se hranici sta tisíc korun.

Proto, ač znám situaci malých kin na malých městech a vesnicích, která nedosáhla na plnohodnotný DCI standard, nemohu za sebe tuto cestu doporučit, neboť je přeci jen dosti nejistá. Ze stejných důvodů nebudeme na našich stránkách zavádět kina vybavená pouze softwarovým DCP přehrávačem do naší databáze a mapy kin standardu DCI, jelikož divákům nedokáží nabídnout jakýkoliv titul, který je oficiálně v distribuci na DCP a standardu neodpovídá ani kvalita použitého projektoru a zvukového řetězce.

autor: Ondřej Beck 

relevantní odkaz:
Oficiální webové stránky Kulturního a komunitního centra Přeštice