Digitální letní kino, nechcete vyzkoušet?

Malým objevem loňského léta byla digitální letní kina budovaná na bázi E-Cinema. A první zkušenosti ukázaly, že diváci jsou ochotni přijít do zajímavého otevřeného prostředí i na chronicky známé filmové tituly. Co to letos vyzkoušet i u vás?

 
Projekce postavené na bázi E-Cinema, tedy projekční techniky nesplňující standard DCI pro uvádění premiérových Hollywoodských titulů, se používají buď jen jako doplňkové pro reklamní blok před hlavním filmem nebo pro veřejné promítání z disků DVD-Video, v lepším případě Blu-ray. Jde o tituly vydané již pro Home Video, ke kterým může distributor prodávat práva i na veřejné projekce. Kdo ale z diváků přijde do kina na film, který je již k dispozici ve videopůjčovně, případně byl již uveden i do volného prodeje? Do klasického kina asi nikdo nebo pouze minimální počet.
 
Nafukovací projekční plátno značky Airscreen o rozměrech projekční plochy 12x6 metrů používané v autokině Fabia.
Foto: autor článku
 
Avšak loni v létě se na několika místech naší republiky prakticky dokázalo, že lze diváky v relativně hojném počtu přilákat i na starší a chronicky známé tituly. Stalo se tak v případě digitálních letních kin postavených většinou na netradičních zajímavých místech, kde během představení fungovala neopakovatelná atmosféra společného filmového zážitku.
 
Ve svém článku budu vycházet ze své původní reportáže psané ještě pro FilmPUB.cz, jenž byla vydána v říjnu 2008. Představili jsme si zde dva příklady. Jednak automobilky, která letní autokino využila k propagaci modelu svého vozidla. Druhým pak bylo okresní městské kino, kde během prázdninové přestávky z důvodu rekonstrukce pohotově využili menší digitální projektor k vybudování přechodné otevřené projekce v atraktivním prostředí historické památky.
 
Letní kino ve Valdštejnské lodžii u Jičína.
Foto: Michal Miškovský
 
Prvně jmenované kino bylo navíc mobilní a během dvou prázdninových měsíců objelo prakticky všechna krajská města a Prahu, kde vždy po tři večery byl uváděn program tří českých filmů, které byly v kinech již dávno odehrány a dva ze tří bylo možno již v létě zakoupit nebo zapůjčit na DVD. Jednalo se o tituly Once a Václav a i přes tuto skutečnost dorazilo právě na tyto dva nejvíce diváků. Rekord padl při představení filmu Václav v Liberci, kdy na parkoviště, kde autokino stálo, dorazily téměř dvě stovky automobilů a musela se operativně posouvat projekce o několik desítek metrů dále od plátna, aby všichni zájemci pohodlně zaparkovali.
 
Druhé jmenované kino vzniklo spontánním nápadem vedoucího kina Český ráj v Jičíně, Michala Miškovského, který využil již postaveného pódia pro koncerty a divadelní představení ve Valdštejnské lodžii u Jičína, kde pouze nainstaloval projekční plátno a ze služební dodávky postavil provizorní projekční kabinu. V dramaturgii vsadil na ještě starší české tituly, jak Autokino Fabia. Na programu byly Ať žijí duchové, Pražská pětka, Vrať se do hrobu a Jízda. Až neuvěřitelná byla návštěvnost, která činila zhruba 175 diváků na jedno představení. A to včetně dětského filmu Ať žijí duchové, na který přišlo minimum rodičů s dětmi a většinou spíše šlo o mladé páry nebo i dříve narozené.
 
Tříčipový DLP projektor Panasonic PT-D10000E se svítivostí 10 000 ANSI lumenů používaný v Autokině Fabia.
Foto: autor článku
 
S naším článkem přicházíme už nyní začátkem února, jelikož touto dobou je asi ideální začít s přípravami podobného zařízení. Je nutné si uvědomit, že i když projekční technika nemusí splňovat normy DCI, nemůžeme pro letní kino použít levné projektory prodávané ve velkoobchodech s výpočetní technikou. Ty jsou vhodné do domácností, učeben nebo malých zasedacích místností. Pro letní kino s kapacitou kolem dvou stovek diváků potřebujeme projektor se minimální svítivostí 5000 ANSI lumenů a s rozlišením minimálně HD Ready. Takový projektor stojí řádově již stovky tisíc korun. Můžeme ale využít výkonnější projektory, které jsou přes zimu používány v kinech na reklamy nebo ve firmách na prezentace, a během letních prázdnin zůstávají nevyužité. Za zápůjčku pak můžeme dané firmě umístit jako reklamu pod plátnem její logo. Podobným způsobem můžeme opatřit i dostatečně výkonnou zvukovou aparaturu. Záleží jen na našich organizačních schopnostech.
 
Budeme-li chtít provozovat autokino, kde se film na plátně sleduje ze zaparkovaných automobilů, bude potřeba navíc opatřit FM vysílačku, která odvysílá v okruhu několika desítek metrů zvuk filmu. Diváci si její frekvenci naladí na autorádiích a de facto si tak přivezou vlastní zvukovou aparaturu s sebou. V tomto případě je potřeba najít lokalitu pro provozování letního autokina s větším předstihem, abychom mohli zažádat Český telekomunikační úřad o přidělení vysílací frekvence.
 
Projekční kabina vytvořená z automobilu Citroen Jumper. Projektor zde byl použit Panasonic DW-5100E, ke kterému byl připojen stolní DVD přehrávač. Pro konktrolní nastavení projekce vidíme ještě malý LCD displej a zvuk zesiloval míchací pult s koncovým zesilovačem Tesla Studiomix.
Foto: Michal Miškovský
 
Tento článek má fungovat pouze jako taková inspirace a ukazuje zkušenosti dvou subjektů z loňského léta. Nelze zde zase do podrobnosti rozepisovat jednotlivé technické detaily. Letní kino si buď můžeme nechat postavit a provozovat odbornou firmou na klíč. To je případ prvně zmiňovaného Autokina Fabia. Nebo si vše zařídit svépomocí, jak tak učinili v Jičíně.
 
Během jara se vám pokusíme od jednotlivých českých distributorů sehnat seznam filmů, které nabízí na nosičích DVD-Video, případně i Blu-ray, pro veřejné projekce.
 
Režijní pracoviště v Autokině Fabia dodala na klíč, jako celé vybavení, firma AV Media. Na snímku vidíme celkem tři DVD přehrávače. Z prvního běžely reklamy a upoutávky a zbylé dva sloužili pro projekci filmu, druhý vždy jako záložní pro případný výpadek prvního. Na snímku dále vidíme LCD panel pro kontrolu projekce a FM vysílač.
Foto: autor článku
 
Zaujal vás některý ze zde popsaných nápadů? Máte vlastní zkušenosti s pořádáním podobného kina? Podělte se s námi ve svém komentáři. Klikněte pod článkem na odkaz „Přidat komentář“.
 
Autor:
Ondřej Beck
 
Děkuji Michalu Miškovskému za fotografie a pomoc s přípravou tohoto článku.