Do kin s DCI standardem přichází 3D zvuk DTS:X

Již loni v létě se do amerických kin po dlouhých letech začala vracet značka zvukového formátu DTS. Tentokrát jako 3D zvuk na bázi zvukových objektů s označením DTS:X, který se tak stává podle všech informací levnější alternativou ke konkurenčnímu systému Dolby ATMOS. První rok ale nástup formátu provází spíše chaos a změť informací.

Jen připomeňme, že původní systém DTS se objevil v kinech s premiérou Jurského parku v květnu 1993 a mezi provozovateli kin byl docela oblíben pro svoji stabilitu. Zvuk byl totiž nahrán v 5.1 zvukových kanálech na jednom až třech discích CD-ROM podle délky filmu a množství zvukových efektů. S 35 mm filmovým pásem byl synchronizován pomocí synchronizační stopy nahrané přímo na filmu mezi obrazovými políčky a analogovým záznamem zvuku. Šlo o stopu, která by se laicky mohla nazvat jako takový nekonečný zápis v morseovce. DTS měl tu výhodu, že trpěl nejméně na výpadky způsobené nečitelností digitálních stop samotné filmové kopie, ke kterým byly náchylné jak Dolby Digital, tak hlavně systém SDDS.

S přechodem na DCP vymizely všechny kompresní zvukové formáty. Sony se vrátilo do DCI éry se svými projektory, Dolby pracuje od začátku s kinoservery i s novými zvukovými formáty a majitel značky DTS, společnost Datasat, se uchýlil k výrobě oblíbených audioprocesorů. Zde dokonce hardwarově podporuje formou výroby speciálních procesorů i další 3D zvukový formát pracující s klasickými zvukovým kanály v rámci DCP, Barco Auro 11.1. Kompresní zvukové formáty DTS se na řadu let stali doménou jen pro Home Video na discích DVD a hlavně pak Blu-ray, kde se staly nejčastěji používanými zvukovými formáty.

První evropské kino vybavené zvukovým systémem DTS:X v Domontu ve Francii. Zdroj obrázku: blog.son-video.com

3D zvukový formát DTS:X byl představen z jara 2015 jako konkurenční formát Dolby ATMOS zprvu určený hlavně pro Home Video pro disky Blu-ray a nové 4K UHD Blu-ray. V loňském roce se ale tento formát objevil i na prvních DCP a první výrobci představili svoje kinoservery ve standardu DCI s podporou DTS:X. Jako první to byl USL a letos oznámil podporu i GDC, který by měl svoje inovované modely představit v průběhu příštího roku.

Jak lze z poněkud strohých informací vyčíst, na rozdíl od procesorů Dolby CP850 a Dolby IMS3000, nabízí mediablok USL CMS-2200, který jako první podporuje DTS:X, výstup pouze do 16 zvukových kanálů. U Dolbyho procesorů můžeme napájet až 64 samostatných kanálů. Z toho můžeme odvozovat, že DTS:X je 3D zvukový formát na bázi objektů stavící hlavně na nižší pořizovací ceně. Ale abychom se předčasně neradovali, jedna věc je nová technologie, druhá pak její podpora. Když se podíváme na oficiální stránky DTS:X pro kina, zjistíme, že za prvních 13 měsíců bylo ozvučeno v tomto formátu pouze na devět filmových titulů. Konkurence je vždy zdravá, ale na druhou stranu se investice musí ekonomicky vracet. A DTS:X se zatím ani do našich končin nechystá, ale uvidíme, jak se situace bude vyvíjet v následujících měsících. Z USA, kde jej instalovalo do svých sálů několik řetězců multiplexů, se přesouvá i do západní Evropy. První sál byl již otevřen ve Francii.

První evropské kino vybavené zvukovým systémem DTS:X v Domontu ve Francii. Zdroj obrázku: blog.son-video.com

Takže jak bych to shrnul na závěr. Kdybych se já měl rozhodovat o ozvučení svého hypotetického kina a Dolby ATMOS by pro mě byl zatím cenově nedostupný, rozhodl bych se prozatím pro klasické ozvučení v 7.1 kanálech a vyčkal s dalším vývojem na trhu, jestli se konkurenční 3D zvukové systémy více prosadí a první jmenovaný dotlačí k dalšímu snížení ceny, třeba docela vysokého licenčního poplatku.

Autor: Ondřej Beck

relevantní odkazy:
Oficiální webové stránky DTS:X pro kina
Stránka o první instalaci DTS:X v kině na území EU