Star Wars: Poslední z Jediů ve 4K a Dolby ATMOS

Po několika měsících se na našem webu zase uchýlím ke speciální recenzi filmového titulu. Po letním uvedení válečného Dunkirku z klasického 70 mm pásu v Pražském IMAXu to nyní bude dva roky očekávaná osmá epizoda ságy Star Wars s podtitulem Poslední z Jediů. S Dunkirkem má ostatně jedno společné a není to právě válečný žánr. Více v našem článku…

Star Wars: Poslední z Jediů je hlavně velmi kvalitní film jako takový. Více prvních recenzentů se shodlo, že jde zatím určitě o nejvydařenější díl celé ságy. A vůbec se nemýlí. Z hvězdné pohádky pro teenagery se v osmé epizodě stalo opravdové válečné drama, ve kterém se charaktery jednotlivých postav vyvíjejí ve všech svých aspektech. Což je na fantazy příběh poněkud nezvyklé. Ale musím uznat, že to ve vyprávění příběhu velmi dobře funguje. Divák zvyklý na zajetá scénáristická klišé je pak příjemně překvapován geniálně vypracovanými dějovými zvraty. A vůbec nevadí zdaleka nejdelší stopáž, jakou kdy Star Wars měly, celých 152 minut. A za mě plný počet bodů, ať chcete 100% nebo plný počet hvězdiček.

Podoba s filmem Dunkirk spočívá hlavně v použité technice snímání obrazu. Film se také z části natáčel na 65 mm filmové kamery IMAX MSM 9802 s horizontálně vedeným 15/65 filmovým negativem. Podstatná část se snímala i na klasické cinemascopické 35 mm filmové kamery Panavision Panaflex Millennium XL2 a to hlavně z důvodu perfektní zvukové izolace v záběrech s kontaktními dialogy. To bohužel IMAX kamera nemůže zaručit. A zbytek záběrů, které procházely digitální postprodukcí, tedy dotvořením digitálních efektů, bylo snímáno digitálními kamerami ARRI Alexa XT a XT Plus. Nutno ale podotknout, že stejně, jako v epizodě 7, i v Posledním z Jediů se sázelo hlavně na klasické analogově vytvářené efekty a k digitálním se přistupovalo až v okamžiku, když by klasický efekt vypadal již znatelně nepřesvědčivě.

Zdroj obrázku: Lucasfilm

A když se bavíme o IMAX kamerách, tak skutečně byly vyrobeny i klasické 70 mm filmové kopie 15/70. Avšak v Praze se jí tentokrát nedočkáme. Z celého evropského kontinentu se musí skalní fandové vydat do Londýna do IMAXu ve Scinece Museum. Dalších osm kin IMAX hrajících Star Wars: The Last Jedi ze 70 mm pásu se nalézá na území USA a poslední, desáté, v Kanadě. Blíže k nám ale najdeme několik kin IMAX vybavených už laserovou projekcí, která na rozdíl od projekce digitální s xenonovými zdroji světla také nabízí aspekt obrazu 1,43:1. Nejbližší takto vybavené kino IMAX nalezneme v Berlíně.

Ale zpět do České republiky. U nás můžeme film vidět v celkem devíti verzích.

V IMAXu v Praze na Floře pouze v obrazovém 3D, ale můžeme se rozhodovat mezi představeními s českými titulky nebo českým dabingem. Obraz zde má proměnný aspekt. Záběry snímané IMAX kamerami jsou promítány v 1,90:1, Cinemascopy pak 2,35:1. Jenom doplníme, že pražský IMAX disponuje dvěma digitálními projektory s rozlišením 2K a zvukem 5.1.

Ostatní verze pak již nabízí jednotný poměr stran obrazu 2,35:1. 3D obrazové verze mají rozlišení 2K a jsou k dispozici opět v dabingu nebo originálním znění v Dolby Surround 7.1 s českými titulky. 2D verze filmu mají již rozlišení obrazu 4K. V základu opět nabízí zvuk v Dolby Surround 7.1 v anglickém znění s českými titulky nebo český dabing v 5.1. Tři české sály v řetězci Cinema City vybavené systémem 4DX nabídnou dvě 3D verze filmu opět v obou jazykových mutacích, jak jsme uvedli výše. Jen dodejme, že 4DX doplňuje film pohyby sedačky, větrem, deštěm, sněhem, blesky či čichovými vjemy.

Zdroj obrázku: Lucasfilm

Devátá verze je ve 2D v rozlišení 4K a s originálním zněním ve 3D zvuku Dolby ATMOS a s českými titulky a o této verzi se zde nyní rozepíšu. Dolby ATMOS pracující na principu zvukových objektů umožňuje zcela novým způsobem obohatit samotný filmový titul. A to je i případ posledních Star Wars. Aniž bych chtěl spoilerovat, tak osmá epizoda nezačíná jinak, jak velkou vesmírnou bitvou. Kdo se z diváků dokáže soustředit kromě obrazu i na zvukovou složku filmu, bude možná zklamán, že všechny efekty zde byly míchány jen do základu v 7.1 zvukových kanálech.

Avšak zvukové objekty Dolby ATMOS si na sebe nechají čekat jak na hlavní megastar velkého koncertu. Poprvé je zaznamenáme, když na plátně začnou spolu telepaticky komunikovat Rey a Kylo Ren. Jejich dialog se začne šířit napříč sálem jak dva skákající gumové míče odrážející se od stěn a stropu. Vrchol pak Dolby ATMOS ukáže nikoliv ve zvukových efektech akčních scén, ale v hudbě. Finální pasáže soundtracku Johna Williamse hraje velký symfonický orchestr, jehož jednotlivé hudební nástroje jsou rozloženy do jednotlivých objektů v celé přední části kolem projekčního plátna. Jako by v sále před námi seděl velký symfonický orchestr se 120 hráči a z jeho středu by přímo vyrůstalo projekční plátno se samotným filmem. Alespoň pro mě to byl daleko silnější zážitek, než by byl zvuk imperiálních stíhaček létajících sem a tam po stropě.

A jak vypadá 4K 2D DCP verze promítaná ze 4K projektoru? Tím, že tvůrci sáhli ještě po klasickém 35 mm filmovém negativu, má obraz na plátně relativně proměnnou kvalitu. Díky stálému aspektu 2,35:1 nemáme, na rozdíl od diváků IMAXu, šanci poznat, které záběry se točily na IMAX a které na ARRI Alexa XT kameru. Ty na 35 mm Cinemascope se ale prozradí charakteristickou neostrostí u krajů a hlavně díky optickému anamorfnímu roztažení neostrostí podélnou.

Přes to všechno, pokud se zrovna nevydáte na Cinematour do laserového IMAXu nebo do Londýna na 70 mm IMAX, nebo nedáte přednost 4DX, bude v našich končinách asi nejlepší film zhlédnout v sálech vybavených nativním 4K projektorem a zvukovým systémem Dolby ATMOS. Takových sálů máme v tuto chvíli v České republice celkem pět. Jeden v multiplexu Cinestar Igy Centrum v Českých Budějovicích. V tom samém městě ještě v jednosálovém kině Kotva. A pak po jednom sále v řetězci Premiere Cinemas v Olomouci, Praze a v Teplicích.

Pokud máte zmíněné sály z ruky, pak bych vám doporučil buď kina se 4K projektory a s dostatečně velkým plátnem. A není-li moc velké, tak se nebojte si koupit vstupenky klidně i do první řady. V Česku máme velké množství kin se 4K projektory a je zajímavé, že převažují jedno a dvousálová nad multiplexy, kde se stále v drtivé většině setkáváme s rozlišením 2K. Vám nejbližší sál se 4K projektorem můžete snadno vyhledat pomocí naší mapy nebo tabulky kin ve standardu DCI. A nebo do sálů se 2K projektorem, ale i s Dolby ATMOS. Ty najdeme v obou pražských Cinestarech a v jediném ostravském. Cinema City nabízí rovnou tři sály s Dolby ATMOS ve svém nejnovějším megaplexu v Praze na Chodově. Bohužel ale také jen s projektory se 2K rozlišením.

autor: Ondřej Beck