Achillovy paty E-Cinema II. a nejen E-Cinema

Dnes bych navázal na svůj článek ze začátku května, ve kterém jsem popisoval úskalí otevřených formátů využívaných v E-Cinema. V květnu jsme si popisovali hlavní problémy způsobené nedostatečně výkonným hardwarem pro přehrávání multimediálních formátů v HD a s vysokým bitrate. Dnes se podíváme na další úskalí. A sice kompatibilita formátů. A jak uvidíme, problém se nemusí týkat jen E-Cinema, ale i standardu DCI.

Digitální záznam je přesný složený z jedniček a nul. Ale když se při výrobě udělá lidská chyba, tak se přesně v těch jedničkách a nulách zapíše do výsledného záznamu a může znamenat i vážný problém. A když nejde vysloveně o lidskou chybu, tak může dojít k částečné nekompatibilitě formátů. A multimediální soubor, který by měl náš set pro E-Cinema přehrát, najednou dělá fatální problémy. Stalo se tak v jednom malém kině s E-Cinema hrajícím z jinak velmi kvalitního Blu-Ray přehrávače Panasonic DMP-BDT500 s pohádkou v MP4 Pračlověk. Filmu se okamžitě od začátku projekce začal rozjíždět zvukový synchron a to tak, že nebylo takto reálné film odpromítat. Nakonec se to v daném kině podařilo vyřešit projekcí z náhradního přehrávače. 30 minut, kolik zhruba zabralo hledání náhradního přehrávače, ale znamenalo odchod několika diváků a vracení vstupného. 

Asi nejbolestivější byl odchod dvou dětí s tatínkem, který vycházel z kina se slovy: “Pojďte, stáhneme si to z internetu a dokoukáme to doma.” To je největší kámen úrazu E-Cinema, neboť až na malé výjimky jsou zde uváděné filmy většinou k již dispozici na Blu-ray a DVD a tudíž se z internetu dají stáhnout i jejich pirátské ripy. V případě DCI by si zmíněný tatínek musel na pirátský rip pár měsíců počkat a možná by byl motivovaný s dětmi v kině pár minut posečkat, jestli se podaří film nakonec korektně zahrát. A hlavně v případě DCI je taková pravděpodobnost o řád nižší.

Ilustrační foto - Blu-ray přehrávač. Zdroj: lg.cz

V minulém článku jsem odrazoval od používání osobních počítačů v E-Cinema. Nyní by se mohlo zdát, že si budu sám sobě odporovat, protože mám před sebou přesně opačný případ, kdy selhal spolehlivý značkový BD přehrávač. Tak teď, jak z toho ven!

Bohužel, výrobci stolních přehrávačů se snaží hlavně splnit kompatibilitu s oficiálními formáty optických disků, CD Digital Audio, DVD-Video a Blu-ray video. Profesionální výrobci authoringu disků používají profesionální a podle toho i dosti nákladný software, který nejen sestaví strukturu samotných disků, ale umí zkontrolovat i poslední verze firmware naprosté většiny značkových výrobců přehrávačů, že daný disk bude kompatibilní a nebude dělat při přehrávání problémy. K tomu ale nemusí docházet u software, kterým se pro kinaře připravují multimediální formáty, nejčastěji MP4, pro E-Cinema.

Většina filmů vám od distributorů nepřichází na poslední chvíli, ale s větším předstihem více jak jednoho týdne. A pokud ne, je potřeba se s daným distributorem domluvit, aby to tak bylo. Protože je ideální několik dnů před plánovaným představením udělat ZKUŠEBNÍ PROJEKCI. Film si nanečisto mimo hrací čas kina pustit. A na tom samém hardware, ze kterého bude uváděn při ostrém představení pro platící diváky.

Staří dobří promítači z filmového pásu zkušební projekce moc dobře znají a poctivě je dělali. Jednak zjistili úskalí dané kopie, hlasitost zvuku, ostrost při přechodech mezi díly nebo třeba starší slepky, které by mohly povolit při průchodu projektorem a přerušit představení.

A i když se promítání digitálních formátů nedá z klasickým pásem srovnat, zkušební projekce zůstává stále důležitou a nepostradatelnou součástí práce v kině i za digitálu. Neboť při zkušební projekci se pozná profese promítače. V kině většinou není nikdo povolanější, kdo posoudí obrazovou a zvukovou kvalitu dodané digitální kopie. A pokud by vznikl problém, je k dispozici ještě několik dnů na komunikaci s distributorem.

Znovu upozorňuji, že je nutné zkušební projekci provést na stejném hardware, ze kterého bude pak promítáno divákům. Jedině v případě letních kin, kde asi nikdo nebude po nocích hrát nanečisto do otevřené krajiny, bych mohl doporučit odpojit od projektoru přehrávač nebo počítač, ze kterého bude promítáno, a připojit někde v kanceláři k televizoru a provést zkušební projekce tam. Alespoň abychom měli jistotu, že se nám film korektně rozjede a přehraje se. Pak samozřejmě jej zpět zapojit v kabině letního kina.

Pokud nám na stolním přehrávači dělá některý multimediální přehrávač problémy, je potřeba ještě před tím, než kontaktujeme distributora, provést ještě jednu kontrolu, zda-li máme nainstalovaný aktuální firmware. Naprostá většina Blu-ray přehrávačů má možnost online připojení přes ethernetový kabel nebo Wi-Fi k routeru poskytovatele internetu. A v uživatelsky komfortním rozhraní umí sám zkontrolovat, jestli má poslední verzi a pokud ne, umí stáhnout a sám si poslední verzi firmware nainstalovat. Po aktualizaci zkusíme přehrát problémový multimediální soubor s videem ještě jednou. Teprve nyní, pokud vykazuje stejné problémy, je již nutné neprodleně kontaktovat distributora, aby situaci řešil.

Osobně mám vyzkoušeno, že stolní Blu-ray přehrávače jsou kompatibilnější s multimediálními formáty MKV, takzvanou Matroškou. Možná dobrý tip pro distributory, aby Matrošku měli k dispozici vedle MP4 pro kina s E-Cinema.

V případě osobního počítače odkážu na svůj předchozí článek o dostatečně výkonném hardware. I zde je potřeba mít nainstalovány všechny aktualizace jak samotného operačního systému, tak i poslední verze softwarového přehrávače. Asi nejvhodnějším přehrávačem pro osobní počítač je VLC, který umožňuje i sestavování playlistů a zároveň obsahuje největší množství obrazových i zvukových kodeků. V den publikace tohoto článku je pro všechny platformy k dispozici verze VLC přehrávače 3.0.3. VLC od verze 3 má jednu úžasnou výhodu, že již umí využívat GPU grafickou akceleraci na grafických kartách.

Takže si zopakujeme hlavní myšlenku z dnešního článku. Je nutné provádět několik dnů dopředu před plánovanými představeními zkušební projekce všech filmů. Jenom tak můžeme eliminovat celou řadu problémů, které nám může ostré představení pro diváky zhatit. A to platí nejen pro kopie do E-Cinema kin, ale i DCP pro DCI kina. Požadujte po distributorech KDM klíče i na zkušební projekci alespoň 24 hodin před prvním ostrým jetím pro diváky.

autor: Ondřej Beck