Nejdražší kino a souboj dvou formátů

Na britských ostrovech sice v těchto dnech řeší hlavně problémy kolem Brexitu. Ale pokud si odfiltrujeme toto téma a zabrousíme do oblasti kultury, tak jsou v posledních dnech horkým tématem ceny vstupného do nově zrekonstruovaného kina Odeon na Leicester Square v Londýně. 21. prosince zde bude otevřen první sál ve Velké Británii s formátem Dolby Cinema a ceny vstupenek na nejlepší místa britskou veřejnost dosti šokovaly. Více v našem článku…

První Dolby Cinema na Britských ostrovech bude otevřena premiérou nového zpracování příběhu Mary Poppins Returns a vstupné na nejlepší premium místa s polohovatelnými křesly ve středu sálu stojí 40,75 britských liber. Tím bylo dosaženo nového rekordu, byť jde jen o přechodné období a následující týden je již vstupné o pět liber nižší. Ceny vstupného jsou rovněž odstupňované podle polohy v sále mimo ideální střed pro poslech Dolby ATMOS, takže na okraji sálu se místo s polohovatelným křeslem prodává o 12 liber levněji. Na balkoně Odeonu na Leicester Square jsou pak klasická křesla bez možnosti polohování, kam se vstupenka prodává již pod dvacet liber.

Cena nad 40 britských liber vzbudila samozřejmě emoce, ale v tuto chvíli musím konstatovat, že více jak 90% vstupenek na tato prémiová místa a za tuto cenu jsou již vyprodaných. Takže je to klasicky o nabídce a poptávce.

Na protější straně londýnského Leicester Square se nalézá další slavné kino Empire Cinemas patřící do skupiny CineWorld rodiny Greidingerových. V České republice tento operátor provozuje řetězec Cinema City. Empire Cinemas prošel před několika lety nákladnou přestavbou, kdy z největšího sálu vznikly dva menší. A v sále se stadionovým hledištěm byl v roce 2013 nainstalován systém IMAX Digital, který byl po dvou letech upgradován na první IMAX Laser na území Velké Británie.

V laserovém IMAXu Empire Cinemas na Leicester Square bude vstupné na premiéru Mary Poppins Returns stát 23,70 britských liber.

Pokud si právě přepočítáváte ceny podle aktuálních kurzů a jdou na vás lehké mrákoty, tak vás musím upozornit, že jde o dvě nejprestižnější kina v centru Londýna navíc s těmi nejlepšími a nejnákladnějšími prémiovými formáty. V jiných londýnských multikinech se vstupné na základní DCI standard pohybuje pod hladinou 10 britských liber.

IMAX Laser vs. Dolby Cinema

Jen pro připomenutí, IMAX Laser a Dolby Cinema jsou v tuto chvíli dva prémiové formáty, které mají nejlépe vyřešenou technologii i support. Hlavně, co se týče obrazového řetězce. Jak automatického sestřelení duální projekce, tak další online zpracování nahrávky. Oba systémy využívají RGB laserové projekční systémy. Mají vyřešený problém s třpytivostí (Speckles) RGB laserového obrazu pomocí screenshakerů, tedy systémem pro vibrování s projekčním plátnem, které nepříjemný jev jemně rozostří.

IMAX používá RGB laserové projektory vyvíjené ve vlastních laboratořích na základě zakoupeného patentu od společnosti Kodak a ve spolupráci s firmou Barco. Projektory využívají tři barevné svazky laserových paprsků směrovaných přímo na tři DMD obrazové čipy a výsledný obraz se v Light Engine spojuje pomocí systému polopropustných dichlorických zrcadel. V tuto chvíli IMAX vybavuje kina dvěma typy projektorů pro velká a středně velká plátna. Menší model RGB laserového projektoru významně snižuje dosti vysokou cenu RGB laserového původního setu, takže napomáhá ke snadnějšímu rozšíření. V nejbližších letech už budou dosluhovat nejstarší sety IMAX Digital s xenonovými lampami, takže kinooperátoři budou moci přejít na cenově příznivější RGB laser. Samozřejmě pořizovací cena se bude i u menšího RGB laseru pohybovat v násobcích za nový IMAX Digital s xenonovými lampami.

Dolby využívá RGB laserové projektory vyráběné společností Christie a to modely CP42LH v duální konfiguraci napojené pomocí externích laserových zdrojů přes optická vlákna. Laserové světlo se ale v lamphouse opticky spojuje v bílé, které je směrováno na klasický Light Engine s hranoly a barevnými filtry před DMD čipy. Díky tomu tyto RGB laserové projektory mají tabulkově několikanásobně nižší kontrastní poměr, jak RGB laserové projektory IMAX. Společnost Dolby ale svůj obrazový systém Dolby VISION vyvinula přímo pro hardware těchto Christie projektorů, čímž se podařilo kontrastní poměr zásadně zvýšit. Teď by zde měla zaznít jasná čísla, ale výrobci si tyto údaje zatím tají. Občas najdeme na internetu neověřený údaj s kontrastem u IMAX Laser kolem 30 až 40 tisíc ku jedné a u Dolby VISION, tedy sálů Dolby Cinema, až 100.000:1.

Samozřejmě záleží i na finálním barevném gradingu toho kterého filmu. Můžeme říct, že oba systémy jsou po obrazové stránce srovnatelné, byť v některých diskuzích a příspěvcích na internetu podle subjektivních názorů jednotlivých respondentů vyhrává Dolby Cinema nad IMAX Laserem. Zaznamenal jsem zajímavý názor, který vysvětluje proč tomu tak je. Dolby Cinema nemá na rozdíl od IMAXu ve svých sálech tak velká plátna. Ta mají velikost zhruba na úrovni původních 70 mm panoramatických kin. IMAX se v rámci svého know-how a sloganu “Image on maximum” snaží instalovat plátna s maximální velikostí. A protože oba systémy používají 4K rozlišení projektorů, větší plátno nám sice vykryje i podstatnou část periferního vidění, ale menší obraz zase vytváří subjektivní iluzi kontrastnějšího a ostřejšího obrazu.

Po zvukové stránce je situace jednoznačnější. Dolby ATMOS se stal bezkonkurenčním zvukovým formátem. IMAX využívá pouze 13 klasických zvukových kanálů v DCP pro svůj 12.1 IMAX zvukový systém. Dolby ATMOS má díky zvukovým objektům detailnější a zřetelnější reprodukci zvukových efektů v rámci sálu. Dolby Cinema navíc nabízí pohodlnější prémiové sezení s polohovatelnými sedadly. Díky tomu si může první takto vybavené britské kino účtovat zatím nejvyšší zaznamenané vstupné.

Zdroj obrázků: Dolby.com

Autor: Ondřej Beck