Zaklínadlo s názvem RGB laserový projektor

Zhruba před rokem jsme vám na našich stránkách přinesli český překlad prezentace Evropského fóra digitálních kin, která má sloužit jako jednoduchá příručka pro provozovatele kin, aby se dokázali zorientovat v základních pojmech kolem laserových projektorů. Kinaři se ale s obavami před špatně investovanou vysokou sumou při digitalizaci nebo redigitalizaci stále raději uchylují k novému modelu projektoru na bázi projekční lampy. Situace se ale za 12 měsíců zase trochu změnila…

Situace se posunula ve smyslu dalšího snížení cen RGB laserových projektorů, které se sice ještě nevyrovnaly cenám za projektory s xenonovou lampou, ale již se pohybují v hladině zhruba kolem jejich 1,5 násobku. Přesné ceny zde samozřejmě definovat nemůžeme, neboť vždy jde o jednání mezi odběratelem a dodavatelem. DCI projekční set není malý video nebo data projektor z velkého e-shopu podle zveřejněného přesného ceníku.

A stále zaznamenáváme na českém trhu obavy z nových modelů laser-fosforových projektorů. První generace těchto projektorů se znatelně nižším kontrastním poměrem zde udělala docela špatné jméno této technologii a situaci nezvrátil ani jeden celý megaplex vybavený novou generací tohoto typu projektorů, který za první dva roky provozu potvrdil pozitivní stránky laser-fosforu, tedy kvalitní stabilní obraz a menší náklady na energie i na obsluhu.

A jak to tedy s projektory je? Ano, RGB laserový projektor je to nejlepší, co můžeme v kině s klasickou projekcí mít. Překonáme jej pouze velkými LED panely, které byly hlavním tématem loňského semináře CinemaCzech, avšak ty jsou pro svoje velmi vysoké pořizovací ceny pro naprostou většinu kin i multiplexů stále nereálné.

Ilustrační obrázek: Schéma RGB laserového projektoru NEC. Zdroj: Necdisplay.com

Abychom celou otázku trochu zpopularizovali, přirovnáme si jednotlivé projektory k automobilům, protože v autech se vyzná prý každý. Nebo to alespoň o sobě tvrdí...

RGB projektor je jako sportovní závodní automobil. Můžeme s ním zažít hodně adrenalinu na dobře upravených silnicích nebo závodních okruzích, ale má to své stritkní podmínky. Aby nám v kinech RGB laserové projektory poskytovaly ten nejlepší obraz, potřebujeme od distributora speciálně vyrobené DCP s barevnou paletou rec2020 pro zobrazení ve vysokém dynamickém kontrastu HDR. Ty nejlepší RGB laserové projektory bych pak přirovnal k monopostům Formule 1. Jako F1 potřebuje vlastní okruhy, speciální palivo, tým techniků v boxu, kde pilot pravidelně s vozidlem zastavuje, doplňuje palivo a mění gumy podle stavu vozovky, tak jsou RGB projektory v rámci komplexních řešení, které na klíč nabízí systémy Dolby Cinema a IMAX Laser. Mají vlastní řešení zobrazení HDR, pro které svým kinům dodávají speciálně vyrobená DCP. Existuje více takových systémů, ale těm chybí to nejdůležitější “speciální palivo”, tedy na míru vyrobené kopie DCP pro co nejlepší zobrazení v HDR na daném systému.

Běžné kino, ať už sál v multiplexu nebo single na menším městě, musí hrát prakticky veškeré spektrum dodávaných filmů od distributorů. A to je jako auto pro rodinu o několika generacích. Musí zvládnout cestu do práce, na dovolenou nebo třeba i jízdu po lesní cestě na houby. Musí se do něj vejít zavazadla až pěti lidí na dvoutýdenní dovolenou. Musí odvézt z hypermarketu předvánoční nákup. A musí odvézt s patřičným pohodlím všechny děti i permanentně nevrlou tchýni na prázdniny. To nám se sporťákem půjde hodně špatně.

Velké rodinné auto pro univerzální použití, to jsou ony zmiňované projektory s xenonovou lampou nebo jako jejich nástupci, laser-fosforové projektory. Spadají sem i RGB laserové projektory nejnovější generace, u kterých výrobci již dodávají elektronické obvody, které korigují zkreslení barev běžných DCP, ale řadový divák pak u běžného DCP na první pohled nerozezná obraz z RGB a fosfor-laserového projektoru. To je jako když vezeme domu sportovním vozem onu věčně nenaladěnou tchýni. Takže veškeré přednosti sportovního vozu jsou v tu chvíli nepoužitelné.

Nejnovější generace RGB laserových projektorů již umí slušně potlačit laserový třpit, tzv. Speckles, hlavně při projekci na matová plátna. To je velký problém, když chceme zachovat 3D stereoskopickou projekci, protože nám v našem kině stále generuje zajímavé tržby. Museli bychom použít systém Dolby 3D s barevným posunem nebo aktivní brýle. V obou případech jde o návrat k manipulaci s dražšími brýlemi v řádech sto až tisícikorun. Muselo by se řešit půjčování brýlí divákům a jejich následné vybírání a čištění. Trendem jsou přitom levné polarizační brýle, které mohu divákovi prodat ke vstupence za několik málo desetikorun. Ale k polarizaci potřebuji metalické plátno, na kterém se mi laserový třpyt již ukáže v mnohanásobné síle. Řešením pak je nejčastěji používaný systém screenshakerů, tedy zařízení, které nám rozvibrováná plastové projekční plátno a díky tomu diváci laserový třpyt nevidí. Ale screenshakery nejsou levnou záležitostí.

Ilustrační obrázek: Schéma RGB laserového projektoru Barco. Zdroj: Barco.com

RGB laserový projektor stejně jako laser-fosforový projektor pak nabízí i určité energetické úspory oproti strojům s xenonovými lampami. Opět bychom to mohli přirovnat k osobním vozům, které mají velkou spotřebu a k vozům, které jsou na hybridní pohon a přináší nám již hmatatelnou provozní úsporu.

Řekli jsme si, že běžný divák z běžné DCP kopie nepozná rozdíl v obraze z RGB laserového a laser-fosforového projektoru. Patrně i z těchto důvodů společnost Cinema City ani nezveřejnila informaci, že dva RGB laserové projektory již několik měsíců hrají pro veřejnost v jejich největším 18ti sálovém megaplexu v Praze na Chodově. Kino v Lomnici nad Popelkou už tedy není jediným takto vybaveným biografem v ČR.

Od Cinema City se tiskových informací patrně dočkáme až v okamžiku, kdy se konečně provede redigitalizace jediného českého kina IMAX v Praze na Floře na systém IMAX Laser. A jak jsme si uvedli výše, IMAX Laser je komplexní řešení na klíč, které dostává i speciálně vyráběná DCP pro zobrazení v HDR vysokém dynamickém kontrastu a 3D zvuku IMAX ve 12.1 zvukových kanálech. Teď jen, kdy se této změny na Floře dočkáme.

autor: Ondřej Beck

relevantní odkaz:
český překlad příručky pro nákup laserových projektorů Evropského fóra pro digitální kina