Palace Cinemas zahajuje svoji druhou digitální éru

V pátek, 20. března, proběhla v Palace Cinemas Nový Smíchov novinářská projekce nového filmu Monstra vs. vetřelci ve 3D digitálním formátu dle specifikací DCI. Country manažer Palace Cinemas pro Českou republiku, David Horáček, zde slavnostně zahájil novou digitální éru sítě svých multiplexů.

 
Celkový pohled na instalaci v projekční kabině Palace Cinemas Nový Smíchov u sálu č. 5. Použitý projektor je Barco DP-2000, před objektivem vidíme představený systém 3D MasterImage a ve stolku kinoserver XDC. Instalace je zde dle slov manažera multiplexu Davida Dvořáka již trvalá. 35 mm projekce se sem již nevrátí.
 
Společnost Palace Cinemas byla první, která v roce 2002 poprvé představila „nultou generaci“ digitálních projektorů pro kina nejen v České republice, ale i v Maďarsku a na přechodnou dobu také na Slovensku. Tyto první projektory zde fungovaly ještě před přijetím prvních standardů DCI, ale dokázaly ve zdejších podmínkách představit základní princip digitalizace kin, tedy velmi snadný způsob distribuce filmů na přenosných discích a i uvádění alternativního obsahu v podobě živých přenosů koncertů či sportovních utkání.
 
Systém 3D MasterImage s rotujícími polarizačními filtry představený před objektiv projektoru.
 
V současné době bylo zahájena digitalizace prvních sálů projekční technikou již splňující standardy DCI. V Praze jsou takto vybaveny tři, v Brně dva, dva v Bratislavě a pět v Budapešti. Vybavení zajišťuje evropský integrátor XDC a vlastní instalaci plus servis společnost Film-Ton-Technik. Dodané projektory jsou značky Barco, kinoservery XDC a stereoskopickými systémy 3D MasterImage pracující na principu kruhové polarizace obrazu. Všechny sály musely díky používané polarizaci při 3D zobrazení prodělat výměnu bílého projekčního plátna za postříbřené typu SilverScreen.
 
Detail jednotlivých filtrů v 3D MasterImage. Jenom připomenu, že film je na kinoserveru nahrán v JPEG2000 ve frekvenci 48 obrázků za sekundu, kdy se vždy střídá snímek pro levé a pravé oko. Synchronizovaně se pak před objektiv střídavě předsazují polarizační filtry pro levé a pravé oko...
 
Běžným českým divákům se takto vybavené sály v pražských Palace Cinemas Letňanech, Novém Smíchově, Slovanském domě a v brněnské Olympii a Velkém Špalíčku poprvé představí ve čtvrtek, 26. března, v souvislosti s uvedením již výše zmíněného animovaného filmu Monstra vs. Vetřelci.
 
...a divákům jsou pak zapůjčeny jednoduché polarizační brýle, které jim na postříbřeném plátně stereoskopický vjem zprostředkují.
 
Moje osobní dojmy páteční projekce na Novém Smíchově jsou převážně dobré. Kruhová polarizace systému 3D MasterImage má obrovskou výhodu v možnosti naklánění hlavy do stran bez ztráty stereoskopického vjemu, což je v případě sledování celovečerního filmu velmi pohodlné. Obraz má ve srovnání s jinými v ČR používanými systémy, Dolby 3D a XpanD, stříbřitější nádech a i zřetelně vyšší kontrast, což způsobuje hlavně použité postříbřené plátno SilverScreen. Během představení jsem se pokusil trochu projít po sále, jak ze kterého místa je 3D efekt patrný. Zajímala mne hlavně krajní místa první řady, tedy nejhorší sedadla. Světelná ztráta protější strany plátna je sice nápadná, nikoliv propastná. Přesto bych se přimlouval, aby krajní místa několika prvních řad byla ze systému prodeje vstupenek vypuštěna a to i s ohledem na dosud nejvyšší cenu vstupného na 3D digitální film v ČR, která v Praze bude činit pro dospělého 219,- Kč a pro dítě 179,- Kč, v Brně pak 209,- Kč dospělý a 179,- Kč za jedno dítě.
 
Kinoserver XDC CineStore Solo integrující funkce diskového pole, playeru a SMS licenčního serveru.
 
Již dříve jsem na těchto webových stránkách napsal, že řetězec Palace Cinemas považuji v rámci digitalizace českých kin dle standardu DCI za průkopníka. Jako jediný zatím oficiálně oznámil digitalizaci všech svých sálů do zhruba jednoho roku. Tím se od ostatních provozovatelů znatelně liší, neboť ti instalovali digitální projekce zatím vždy jen na jeden sál a jen ve vybraných multiplexech. Palace Cinemas tak jako úplně první v ČR a i ve střední Evropě jasně dává najevo, že již počítá s přechodem na plně digitální kinodistribuci. Je to tak jasný signál i pro malá kina, že konec 35 mm filmové distribuce začíná být pomalu realitou. Podle nejrůznějších odhadů odborné veřejnosti by k tomu mohlo dojít zhruba do pěti let.
 
autor i foto:
Ondřej Beck

Tmavý obraz

Byl jsem s Ondřejem na uvedené prezentaci. Tím že šlo o technologii (Masterimage), kterou jsem zatím neměl možnost vidět, dost jsem se těšil. Také to, že tento systém má menší světelnou ztrátu než konkurenční Dolby 3D a nutnost stříbrného plátna, které má vyrazně vyšší světelný zisk (2,6 gain) slibovalo, že by mohlo jít o "nejjasnější" obraz na trhu. Bohužel skutečnost byla jiná. Obraz byl sice lepší než 3D prezentace v Cinema City na Floře (viděl jsem ještě v době, kdy nebyla vyměněna stará plátna za plátna s vyšším ziskem) a lepší než prezentace ve Village Cinemas, ale i přesto mi přišel tmavší než by měl. Je otázkou, zda projektor Barco s 4kW lampou může takto velké plátno v 3D usvítit, nebo zda to byla pouze nějaká prvotní "moucha" nově instalovaného systému, která bude odstraněna. Během příštího týdne se podívam na projekci stejného filmu v CineStaru na systému Xpand a uvidíme. V každém případě to nebyla špatná projekce, jen bych se určitě přimlouval stejně s Ondřejem na neprodávání vstupenek na krajní místa v předních řadách, neboť z těchto pozic je opravdu děj, pokud je v protějším rohu, velmi tmavý (důvodem je velmi směrová charakteristika stříbrného plátna).

Ještě bych připomenul, že se v Palace Cinemas rozhodli standardně jednorázové brýle vybírat nazpět, mýt a znova používat. Což je jistě ekonomicky výhodné, ale uvidíme jak to tyto brýle, určené pro jedno použití, v myčce zvládnou.

jas

Podle mého názoru bude 3D obraz tmavý, či málo kontrastní tak jako tak. Je to dáno zejména cílovým jasem bílé, která je pro 2D d-cinema 14fL a pro 3D pouhé 4fL ať je 3D systém jakýkoli.

Tmavé rohy při projekci jsou dané stříbrným plátnem, ale to je dané principem stříbrného plátna a neprodávat vstupenky do krajních míst je asi opravdu jediné solidní řešení.

Jsem spíš zvědav na klasickou projekci 2D na stříbrné plátno. Viděl jsem zatím jenom jednu a výrazný světlý flek (hot-spot) uprostřed obrazu opravdu nešlo minout.

SilverScreen

Zdravím, 3D systémy jsou různé a světelné ztráty jsou také různé. Globálně máte pravdu, 4-6fL je dost málo, ale viděl jsem projekce, které byly výrazně jasnější než ta v Palace. Pro jistotu jsem se jel kouknout minulý týden do Loun, kde mají stejné Barco a Xpand 3D systém a bylo to prostě výrazně jasnější. 

Co se týká hotspotů tak všechny teoretické materiály říkají, že tam budou. I při snížení výkonu lampy (udává se nutné snížení o 30%). Dále by měl být i barevný posun, který je u digitálu řešen konfiguračním souborem, který v projektoru upraví barevný prostor. To bohužel neřeší projekci z 35mm projektoru.

A i přesto jsem z praxe ujišťován, že to funguje. Palace Cinemas ústy pana Horáčka tvrdí, že mají již roční zkušenost ze sálu v Budapešti, kde to funguje jak pro 2D digitál, tak pro 35mm projekci.

Na předváděčce nebylo možné žádné 2D vyzkoušet, ale chystáme se na to tento týden a když to dopadne, hned dáme vědět.

Sám jsem velmi zvědav jak to dopadne :-).

Petr 

Díky

Velice děkuji za tento článek! Toto je výborný web o zavádění digitálních projekcí do kin! Ale možná by to jestě chtělo častější aktualizace... :-)