Dvě dámy na kolejích - 35 mm vs. D-Cinema v Cinema City Flora

V dnešní malé reportáži se vrátíme k lednovému zahájení digitálních projekcí D-Cinema v síti multiplexů Cinema City. Po téměř třech měsících jsme se vátili na pražskou Floru, kde byl v lednu zahájen provoz první pražské digitální projekce dle standardu DCI, abychom se podívali na vyřešení problému střídání klasického 35 mm projektoru s digitálním...

 

Pohled do projekční kabiny Cinema City Flora u sálu č. 5, kde je k dispozici jak klasický 35 mm projektor Kinoton, tak i D-Cinema model stejného výrobce s označením DCP 30.

Původní článek Petra Vítka o zahájení projekce dle standardu DCI v Cinema City naleznete zde...

Naprostá většina klasických kin i multiplexů řeší při přechodu na digitalizaci nerudovskou otázku "kam s ním". Výhodu mají ta kina, kde se prozíravě s digitální projekcí do budoucna počítalo a tak bylo z kabiny do sálu instalováno druhé okénko. To některé naše řetězce multiplexů využívají pro malé projektory nesplňující standardy DCI určené k projekcím reklamních bloků před hlavním filmem. Nyní se samozřejmě hodí i pro D-Cinema. Co ale v kinech, kde se okének nedostává. Vybourávat? Nikoliv. V Palace Cinemas tento problém vyřešili radikálněji, definitivním zrušením 35 mm filmové projekce na daných sálech. V Cinema City na Floře šli cestou střídání projektorů před jedním okénkem na kolejnici.

Pohled na zadní kolejnici, tedy spíše lištu, po kterých pojíždí projektory na jednoduchých kovových kolečkách. Na protější straně se pohybují po klasické kolejnici na kolečkách s oboustrannou nákolkou.

Inspiraci si kinotechnici ze Cinema City vzali z klasických projektorů IMAX, které mezi představeními "odjíždí" po kolejnicích od okénka projekční kabiny do polohy pro založení filmu, kdy promítač může pohodlně obsluhovat projektor ze všech stran. Kolejnice jsou řešeny na jedné straně v podobě trubky po které jezdí podvozek s kolečky s oboustrannou nákolkou (kladkou) a na druhé straně stačí rovná kovová lišta s jednoduchými kolečky. Lišta je zarovnaná s podlahou, takže vůbec nehrozí, že by promítači o ni při obsluze zakopávali. Podvozek je tak pevně zaaretován, aby nedocházelo k nežádoucím výchylkám do stran. U digitální projekce jsou na rozdíl od IMAXu koleje orientovány vodorovně s okénkem projekční kabiny. Projektory se tak u okénka mohou střídat a jejich polohu s přesností na jeden milimetr určují otvory v podlaze, do kterých přesně zapadnou kovové kolíky. Ty projektor přesně zaaretují v pracovní poloze. Jeden nebo druhý projektor je tak rychle a s přesným "nástřelem" připraven k projekci během několika minut, takže na daném sále lze střídat 35 mm a digitální projekce i několikrát denně. Složitost výměnny strojů bych včetně pracnosti a časové náročnosti přirovnal zhruba k zakládání a rozjezdu projekce přes Interlock.

Miroslav Grim, Cinema Manager Cinema City Flora, u obslužné konzole, která je pro pohodlnou obluhu nainstalována v nejvyšší pozici piedestalu digitálního projektoru nad pozicemi pro kinoserver. V případě Cinema City ze snímku poznáme použitou technologii Dolby, Show Store, Show Player a 3D Controler.

Závěrem bych rád poděkoval Oldřichu Kubištovi, Operator Managerovi Cinema City, za zprostředkování této reportáže.

Autor a foto:
Ondřej Beck