Závady, záruky, poruchy, stížnosti, opravy.

Již delší dobu se snažím monitorovat závady a poruchy DCI technologií a jejich následné odstranění, včetně rychlosti zásahu. Bohužel se mi dostávají trošku rozdílné informace, než ke kterým se dostanu "pokoutně". Proto je zde tento článek, a velká úprava diskusního fora pro vaše postřehy, komentáře a informace.

Na letošní Letní filmové škole jsem problematiku závad DCI technologií otevřel a dostalo se mi ujištění, že je to technologie spolehlivá, a že v Česku nedošlo k jedinému nedokončení projekce. Nedokončení projekce je závažná věc, ale provozovatel digitálního kina se potýká s ruznými problémy, které pak mohou v nedokonočení, nebo vůbec nezačnutí vyústit a ty bych chtěl zde nastínit, a pak v diskusi, pokud budete mít zájem, konkretizovat.

 

1   Přeprava kopie

Většinou bez problémů. Plastový nebo papírový box s HDD. Posílán poštou, drahou, nebo přepravní společností. Uvnitř propojovací a síťový kabel, tištěná instrukce k použití a technické informace o kopii.

V současnosti možno DCP přepravit pomocí internetu (nabízí Aerofilms). Nutno relativně rychlé internetové připojení. PC + externí HDD. Pracuje se na variantě stahování rovnou do serveru.

2   Ingestování

Nahrání DCP do serveru. Lehčí problémy. Disky jsou občas ve verzi bez externího napájení, což občas nedělá dobře některým serverům. Řešením je USB HUB s vlastním napájením. Poškozená, nebo neúplná data vedou k nemožnosti nahrání obsahu a chybovým hláškám. Odstranění většinou pouze zasláním nového HDD. 

3   Zálohování DCP pro pozdější použití. 

Kopírování DCP na vlastní HDD nebo do multimediálního PC. Lehčí problémy. Při standardním filesystému HDD EXT2 nebo EXT3 (linuxové systémy) není na PC s Windows obsah vidět a je nutno buď instalovat aplikaci, která umožní číst tyto disky, nebo použít PC se systémem Linux. Servery zvládají jak EXT systémy tak NTFS. Doporučují DCP nejdříve nahrát do serveru a pak teprve tvořit zálohu.

4   KDM - klíče

Klíče, bez kterých nic nepřehrajete. Problémy. Klíče jsou posílány pozdě, není možnost vyzkoušení projekce. Klíč je vytvořen na jiný server. Jiné datum. Promítač si nevšimne expirace klíče. Ne všechny firmy jsou s výrobou klíčů operativní a vyrobí nový obratem. Nunto velmi dobře a s předstihem hlídat. Nejde o technologické závady, ale většinou komunikační.

5   Projekce

Nejdůležitější operace. Lehčí problémy. Projekce musí být plynulá se synchronizovaným zvukem. Nesmí se zastavovat, škubat, barevně "utíkat". Musí být dostatečně jasná (u 3D nutno důsledněji hlídat). Je třeba hlídat hlasitosti, neboť digitální kopie již nejsou licencovány Dolby, tudíž to může být všelijak (neštěstí nebývá). Musí sedět titulky. 3D obraz s nasazenými brýlemi nesmí mít "duchy". 

6   Alternativní kontent

Přenosy Opery, sportu, koncertů. Přehrávání DVD, BR-disků. Menší problémy. Různé obrazové formáty, nutné presety na projektorech. Problémy s kvalitou signálu u příjmu ze satelitu. Nutný celý systém s nízkým útlumem (velká parabola 120cm, kabel s nízkým útlumem, ověřený receiver). Problémy s přepínáním jednotlivých videovstupů. Zapojení těchto zařízení do zvukového systému kina.

7   Sanitace 3D brýlí

Myčky vs sterilizační hadříky. Menší problémy. Je nutné aby byly brýle na každou projekci hygienicky nazávadné a čisté.

Zde je tedy nástin problematických míst v digitálním kině. Je třeba se o nich bavit, a popisovat řešení. V upravené diskusi ZDE je místo na vaše zkušenosti, problémy, závady a jejich řešení. Nebojte se napsat s jakým integrátorem spolupracujete. I pro něj to bude vizitka, zda včas a správně vše vyřešil. A pokud nevyřešil, má možnost se zde vyjádřit a informovat o dalším postupu. Nejde nám o hanění integrátorů, ale pouze o sdílení informací, abychom se určitým postupům nebo technologiím vyhnuli a své technologie udržovat v dobré kondici.

Do diskuse umístím vzorově pár problémů, se kterými jsem se za poslední rok setkal. Pokud je výsledek jiný, nebo mě neznámý, určitě mě v komentářích opravte.

Také vložím své poznatky.

Už jsou tomu dva roky, co pracuji jako promítač v prvním digitálním kině v České Republice, takže k tomu snad také mohu přidat mé poznatky.
1) Přeprava kopie - DCP filmy jsou hlavně poslední dobu velmi kvalitně uloženy. Jen jednou se stalo, že HDD nefungoval a distributor obratem poslal novou kopii. Tenktrát byla chyba v napájecím konektoru.
Jediné, co je špatné, jsou zasílaná DVD pro veřejné projekce. Když už pomineme, že Blu Ray člověk bohužel u distributorů moc nepohledá, tak DVD trpí špatnou kvalitou samotného média i obrazu.
Internetové řešení je nyní využíváno na stahování DCP trailerů. Výpadky nejsou. Snad jen někteří distributoři by mohli posílit své linky (100kB/s opravdu není mnoho)...
Otázkou je, jaká je vhodná velikost pro film. Rekordmanem je tuším Janošík, který měl kolem 250GB a přesto jeho obraz stál za bačkoru. Naproti tomu nedávný Román pro muže měl kolem 30GB a audiovizuálně naprosto postačoval. Zvuk tedy nebyl dokonalý, ale obrazově trumfnul většinu produkce! Prosím ostatní studia o inspiraci. Zanikl by pak problém se stálým rozšířováním kapacity serverů.
Problémem je snad jen, že některá kina posílají pozdě.
2) Ingest - Ingest proběhl vždy bez výraznějších problémů. Problémy jsou většinou zaviněny obsluhou (málo místa atd.).
Zde bych apeloval na distribuce, aby využívali buďto disku, které je možno vložit do CRU jednotky, nebo mají i připojení eSATA. Jestliže člověk chvátá a musí přetahávat například 150GB přes USB 2.0, znatelně zestárne. Opravdu využívejme CRU, eSATU či FireWire 800.
3) Zálohování - Využívám 2 x 1,5TB disky pro zálohu. Je to velmi užitečné. Není nutno posílat některé filmy. Je jistota, že když něco nepůjde - například padne server (už se stalo zkolabováním jeho databáze, takže 1TB věcí byl fuč) a vy můžete během několika hodin doplnit nejnutnější a jet dál.
Problém s EXT2/3 řeší přídavný software. Osobně využívám Ext2fsd. Ovládání je triviální.
4) KDM - Jeden z největších problémů. Hlavní problémy jsou:
     a) neoperativnost - Hodně distribucí nezasílá obratem. Největší problémy se vyskytly u Falconu, který si je nechává generovat prý v USA.
     b) zbytečně krátké rozmezí - Film se hraje např. 16. listopadu od 19 hodin. Většina klíčů platí od toho dne dopoledne či odpoledne do noci. Jestliže se zjistí problém ve všední dny, dá se někdy chyba napravit. O víkendu se kvůli tomuhle rušilo několik představení. Nikdo vám totiž o víkendu nový klíč nevygeneruje, ale vy nemáte ve všední dny možnost film vyzkoušet!
   c) dělení klíčů - Jednosálová kina hrajou některý film například jen dvakrát v rozmězí třeba týdne. Zůstává otázkou, proč nemůže distributor vygenerovat jeden klíč na celé období a místo toho většinou zasílá klíče dva... Žádné kino si vám stejnak nedovolí hrát nelegálně.
    d)nedorozumění - Menší problém, ale stává se. Před měsícem jsme obdrželi klíč na film, o víkendu se zjistilo, že je na jinou jazykovou verzi... (řešením by opět bylo, kdyby nebyl na každou sobotu nový klíč).
V oblasti klíčů chválím především Bontonfilm. Výborné jednání, operativnost, organizovanost.
5) Projekce - Povětšinou může chybu vyvolat jen obsluha. Měli jsme za 2 roky 3 zaškobrtnutí na několik minut/sekund. První bylo, když praštil blesk poblíž kina a přepětí v síti nejspíše zpustilo ochranné mechanismy v promítačce, která vypnula lampu. Dvakrát se zastavil server. Jednou začal po 30 sekundách odpovídat. Jednou musel být film restartován - mezi trailery a filmem - naštěstí.
Synchron - Vyskytnuly se u nás problémy jen s operami od Aeorfilmu, které měnili dokonce dynamicky v průběhu opery posuv. Nešlo o nic výrazného, ale asi desítka lidí se ptala a příště už nepřišla...
Hlasitost - Taková alfa a omega projekce. Máme rádi kino nahlas, ale ne zas moc. Jen málo dělí od příjemné hlasitosti k nepříjemné.  Některé filmy maj malou dynamiku, což není pro film dobré, ale hlasitost se dobře nastavuje. Některé maj výbornou dynamiku, což je skvělé, ale také to znamená nalézt kompromis mezi tím, aby tiché dialogy byly slyšet a efekty vás naopak nevyhodily ze sedačky. Nehledě na to, že co člověk, to jiná míra vhodné hlasitosti.
Co se týče jasu, tak u 3D filmů problem nebývá. Problem bývá u některých českých tmavých filmů. Je nutno zesvětlovat a někdy dokonce přepnout do jiného barevného prostoru, bohužel. Snížíte kontrast, ale vidíte detajly.
 
6) Alternative Content - Měli jsme zatím jen opery, několik festivalů či DVD filmů. U posledních oper byl problém se zvukem. U festivalů s poškrábanými DVD a celkově u DVD v naprosto nevyhovující kvalitě pro kinoplátna. Prosím, žádám, distribuce. Chápu, že někteří z vás se chlubí tím, že máte již vše převedeno z VHS a Betamaxů do DVD, ale je rok 2010 a DVD by mělo být v profesionální sféře už mrtvé...
Co se týče kvality vstupu ze satelitu, tak jsem měl možnost chytat 1080i (olympiáda) nebo 720p. Řekl bych, že 720p je na kvalitu obrazu lepší, i přes jeho menší rozlišení. Zvuk je horší, ale na sportovní akce stačí. Měl jsem kino připravené právě pro projekce některých věcí z olympiády, bohužel jsem dostal stopku ze shora, takže to neklaplo.
Připojení jednotlivých vstupů signálu je řešeno přes HDMI splitter, kde si může člověk přepínat mezi 4 vstupy (MM PC, satelit, Qube - admin, volný slot). Tento splitter je dále připojen do Cine IPM, kde je samo o sobě mnoho dalších možností připojení. Jen opět věcná. Jestliže máte přednášku v některém digitálním kině, počítejte s použitím HDMI či DVI. VGA  tu v zásade krom poklady nepohledáte a před časem jsem hodinu před prezentací musel objíždět město a shánět redukci.
7) Brýle - Používáme XpanD aktivky. Z pohledu obsluhy vím, že se žádné neztratily, ale kolem 25 jich samovolně odešlo( v myčce, nebo jen tak) a dalších 10 padlo za vlast materiálovým testům prováděných diváky. V podstatě používáme tři druhy - staré A500 (dobré pro malé hlavy, skvěle se myjí, jsou těžké, ale velké), X101 vodotěsné/ nevodotěsné (jsou lehčí, více vydrží namáhání, designově hezčí, ale mě vadí menší průzor, trochu horší světelnost, nemožnost použití myčky u nevodotěsných, častější výměna baterie). Pro malé děti doporučuji nakoupit nástavce na nosy. Opravdu to pomáhá a brýle nepadají.
Zatím jsem toho napsal dost, ale už teď vím, že jsem na něco zapomněl, jen nevím na co. Ale to sem kdyžtak dodám déle. :)
 

Díky

Děkuji za perfektní a rychlou reakci. Když si takto sdělíme poznatky všichni, budeme schopni zatlačit správným směrem.
S pozdravem
Petr

Trvalá závada

Uplně bych zapomněl na jednu závadu, kterou máme v reklamaci. Jde o špatný nástřik plátna. Trpí tím naše kino (Dobřany) a kino Louny. Projevuje se to svislými pruhy, kdy se střídá lesklejší s matnějším povrchem. Při filmu téměř nepozorovatelné, ale při projekci bílé barvy na plátno dobře viditelné. Řeší to integrátor, který kontaktoval firmu, u které to objednával, ta zas firmu, která plátno dodala a po půl roce se stále nic neděje... 

Plátna

Bohužel toto je častý problém levnějších pláten. Jsou věci na kterých se nevyplatí šetřit. Bohužel někdy dodejní doby u velkých firem jsou tak dlouhé, že se musí sáhnout po levnější variantě :-(.
V každém případě pro plátna s GAIN větším než 1.4 bych volil vždy značkové plátno.
Petr Vítek
 

Plátna

Taky jsme jako systémový integrátor na podobný problém narazili. Víme o něm a řešení je na systémovém integrátorovi: pokud jde o tuzemské plátno, je třeba dodavateli zaplatit až po odvedení perfektní práce respektive trvat na výměně. V případě zahraniční dodávky jsme celkem ztraceni i my.