Dostupnost premiérových titulů na DCP

V posledních 14 dnech se na několika kinařských akcí velmi živě diskutovalo o dostupnosti premiérových titulů a cenové politice distributorů. Velmi často je argumentováno tím, že technologicky není problém realizovat premiéru ve všech digitálních kinech v ČR v jeden den a není tedy důvod, aby tomu tak nebylo.

Na včerejší prezentaci Unie digitálních kin v Přerově jsem se snažil argumentovat tím, že digitální kina mají diametrálně lepší přístup k premiérám než v éře 35mm filmu. Většina digitálních kin má možnost premiérovat maximálně do 14 dní což se kdysi menším kinům ani nesnilo a že už to je výrazný posun k lepšímu, který je vidět hlavně na návštěvnosti singl kin. 

Dostalo se mi odpovědi, že digitální kina mají mít všechna stejná práva, a mít možnos premiérovat ve stejný den. Jinak je to nezákoné. 

Nechci se teď pouštět do rozebírání jednotlivých případů a vlastní obchodní politiky jednotlivých distributorů a už vůbec ne zákonnosti takového postupu, ale rád bych uvedl dokument, který zveřejnil Aleš Danielis již 20.6.2008. Dokument reaguje na dotaz, jak to bude s premiérami v digitální éře.

Materiál se zmiňuje o podmínkách, které musí kino splnit, ale nikde se neobjevuje údaj, že kino automaticky dostane film v den premiéry. Uvádí se: "Zásadne lze předpokládat, že kina vybavena D-Cinemas budou mít v budnoucnosti jednodušší přístup k premiérám." Dále je uvedeno, že různí distributoři budou k problému přistupovat různě.

Na seminářích, které se konaly v počátku digitalizace se o tomto velmi často diskutovalo s relativně jasným výsledkem. Technologicky to možné je, ale ideální stav všech kin premiérující v jeden den nemusí vždy nastat.

Pokud někdo kinům sliboval, že s digitalizací automaticky budou hrát premiéru první den, nemluvil pravdu. Kdo tyto diskuse nesledoval, však mohl nabýt dojmu, že tomu takto opravdu je, neboť například největší hit digitálu a 3D projekcí Avatar, mohla pramiérovat všechna digitální kina v jeden den.

Jako zásadní v této věci vidím absenci přesných podmínek za jakých budou premiéry poskytovány. A dle informací kinařů také problém s různým přístupem ke kinům v podobné spádové oblasti, nebo podobné velikosti a návštěvnosti.

Osobně vidím jako řešení pouze společná jednání s distributory na úrovni profesních organizací a snahu se s distributory, jako našimi partnery domluvit. Kinaři potřebují jasně definované podmínky jednotlivých distributorů a rozhodně je také čas na aktualizaci Všeobecných obchodních podmínek pro kina, které v současném znění jednoznačně neplní svoji roli.

 

 

PřílohaVelikost
Program v digitálních kinech.pdf48.77 KB