Konec batmanovské schizofrenie společnosti IMAX

V těchto chvílích běží v pražském kině IMAX poslední představení filmu Temný rytíř povstal ze 70 mm filmové kopie klasického formátu IMAX 15/70. Zároveň jde zřejmě o úplně poslední standardní mimofestivalové představení ze 70 mm filmového pásu na našem území. A nejen na našem, ale možná i v celé Evropě...

V nadpisu jsem uvedení Batmana na 70 mm filmovém pásu v kinech IMAX nazval schizofrenií a to zcela záměrně. K tomuto kroku se společnost IMAX Corp. rozhodla po dohodě s Major distributorem, Warner Bros, a režisérem, Christopherem Nolanem. Pozadí tohoto rozhodnutí, které ve druhé polovině digitalizace všech kin IMAX znamenalo faktický krok zpět, je známo pouze samotným aktérům, proto nebudeme nad ním na tomto místě více spekulovat.

V každém případě šlo o krok, který nezapadal do nového mediálního obrazu společnosti, jež si buduje od roku 2008, od kdy začala digitální formát IMAX instalovat. V té době došlo u menší skupinky skalních filmových fanoušků k otevřenému odporu vůči digitalizaci kin IMAX, protože jediná použitelná projekční technologie na velká plátna IMAX, DLP, disponovala tehdy pouze čipy s maximálním rozlišením 2K. Asi nejhlasitějším protestem byla pak kampaň amerického komika Azize Ansariho z kraje roku 2009, jež měla dopad i v podobě vyšetřování úřadem SEC, který má na starosti mj. i ochranu před klamavou reklamou. A ve výsledku i přechodné snížení cen akcií společnosti IMAX o několik procentních bodů. Nakonec se celá situace uklidnila, ceny akcií se vrátily do svých původních hodnot a naopak díky mnohonásobně nižší ceně digitálních technologií ve srovnání se 70 mm filmovou projekcí se počet kin IMAX za čtyři roky digitalizace celosvětově téměř ztrojnásobil.

Snímek projektoru IMAX GT 15/70 z projekční kabiny v Praze na Floře. Snímek pořídil autor článku v únoru roku 2011 před demontáží a instalací digitálních projektorů.

Je tedy pochopitelné, že společnost IMAX sice přistoupila na malý comeback 70 mm projektorů, nechtěla ale kolem tohoto malého “úkroku zpět” žádný větší mediální rozruch. V oficiální tiskové zprávě bylo sice uvedeno, že bude film ve 103 sálech uveden z filmového pásu, byla zde jednotlivá kina i vyjmenována, ale provozovatelům těch kin, kde se 70 mm projektory vracely k již nainstalovaným digitálním, například nedoporučila zprostředkovávat médiím reportáže z projekčních kabin.

Zhruba 62 minut záběrů filmu Temný rytíř povstal bylo natáčeno na 65 mm kamery IMAX s poměrem stran obrazu 1,33:1, zbytek na cinemascopické kamery 2,35:1, avšak při následném postprodukčním zpracování byl veškerý materiál naskenován a převeden do digitálního intermediátu “pouze” ve 4K rozlišení. V tomto rozlišení byl pak zpětně laserovým záznamovým zařízením film zpětně vypalován i na 70 mm filmové kopie IMAX. Diváci v kinech tak sice získali plný poměr stran obrazu 1,33:1 a tudíž i původní kompozici záběru z kamer IMAX, zcela ale zmizelo vysoké rozlišení filmového pásu IMAX, které se podle odborné veřejnosti pohybuje při přirovnání k digitálním formátům někde mezi 10K až 12K. Takže diváci měli možnost vidět opět původní formát se správným poměrem stran ze 70 mm filmového pásu IMAX, avšak již byli ochuzeni o původní rozlišení.

Přes to všechno majoritní část diváků sama od sebe nezaznamenala žádné změny. Ono použité 4K rozlišení digitálního intermediátu bylo zveřejněno pouze na několika odborných internetových diskuzích a jak jsem si v praxi ověřil, v kině IMAX v Praze na Floře si jej povšimli pouze filmoví profesionálové, kteří se obrazovou postprodukcí denně živí.

K podobnému zjištění jsem došel i loni v únoru po té, co byl v pražském kině IMAX nahrazen 70 mm filmový projektor digitálními s 2x2K rozlišením. U běžných diváků si změny v kvalitě obrazu, viditelného rastru i z poslední řady a změny aspektu z 1,33:1 na 1,85:1, všimla jen velmi minoritní hrstka diváků, opět převážně profesionálů z oboru. Na základě tohoto zjištění můžeme pak opět otevřít diskuzi na téma rozlišení obrazu pro běžné koncové diváky. Do jakých kin se vyplatí nasazovat projektory se 4K rozlišením a kde postačí pouze 2K. Stejně tak, kolik diváků preferuje doma nahrávky ve Full HD rozlišení. Avšak to by bylo téma na samostatný článek i rozsáhlejší diskuzi.

Digitalizace kin IMAX má na druhou stranu svoje neoddiskutovatelné opodstatnění. Původní kina se 70 mm projekcí sice mohla své diváky lákat na největší fyzikálně možný filmový formát, jejich provoz byl ale vysoce nákladný a statisticky zanikala do deseti let od otevření asi 4 kina z 10. To byly ostatně případy z nejbližšího okolí. Jak obou původních IMAXů ve Vídni, tak i v Bratislavě nebo v Berlíně. Podle serveru LFExaminer.com jsou náklady na pořízení digitálního IMAXu zhruba pětkrát nižší a náklady na provoz a údržbu včetně nákupu distribučních kopií jsou nižší dokonce sedmkrát.

Nezbývá, než doufat v úspěšné nasazení laserových projektorů se 4K rozlišením, ke kterému by mělo v kinech IMAX začít docházet na konci příštího roku 2013. Do kin IMAX by se pak definitivně vrátila kvalita, jakou jsme nyní mohli vidět ze 70 mm pásu u filmu Temný rytíř povstal.

Autor: Ondřej Beck

 

Nové skutečnosti o 15/70 IMAX verzi Temný rytíř povstal

 V americkém časopise American Cinematographer vyšel velmi podrobný článek o postprodukci filmu Temný rytíř povstal, který mění celkový pohled na IMAX 15/70 verzi. Článek si přečtete zde... 

Ondřej Beck