Co se probíralo na Facebooku

Jelikož se již několik měsíců žádný nový digitální sál standardu DCI nezprovoznil, podíváme se na pár nejdůležitějších infomací, které se objevily i na naší stránce na Facebooku. Za několik posledních měsíců se toho událo docela velké množství a nemusí to být jenom otevření nového zdigitalizovaného kina.

 

Abychom měli do budoucna o čem psát, tak v listopadu vyhlásil Státní fond kinematografie výsledky přidělení první výzvy projektů v oblasti technického rozvoje a modernizace kinematografie. Připomeňme, že Státní fond kinematografie vznikl k 1. lednu 2013 na základě nového zákona o audiovizi transformací z původního Fondu na podporu a rozvoj čeké kinematografie. Z první vlny dotací na technický rozvoj (digitalizaci DCI) bylo přiděleno celkem šest miliónů korun a ty byly následně rozděleny mezi sedmnáct úspěšných uchazečů. Podrobné výsledky včetně kompletních podrobností o průběhu přidělování dotací naleznete zde na webu Statního fondu kinematografie.

* * *

8. února zazněla v Berlíně u příležitosti semináře Cinema-going in Europe in 2013 prezentace Elisabetty Brunella prezentace s výsledky trhu kin  a penetrace digitalizace standardu DCI v Evropě. Celou prezentaci naleznete zde. A my jen prozradíme relativně šokující výsledky propadu návštěvnosti ve Španělsku, až o 15% oproti roku 2012. A penetraci digitálního standardu DCI v kinech v Česku, která činí 55%. Za námi zůstávají Slovinci se 45%, Estonci se 44%, a Srbové s jen 26% zdigitalizovaných kin. Na druhé straně 100% digitalizaci všech svých kin již uzavřelo Norsko, Holandsko, Lucembursko a Lichnštejnsko. K 99% se blíží Francie a Velká Británie a k 90% Německo.

K tématu se v nejbližší době ještě vrátíme i v souvislosti s mým předchozím článkem "Kino je o lidech a pro lidi".

Jak je to s návštěvností kin v jednotlivých evropských zemích za roky 2012 a 2013, se můžeme podívat i na samostané a přehledné interaktivní mapě serveru thinglink.com.

* * *

Společnost Datasat, nástupce původního zvukového systému DTS pro kina a výrobce zvukových procesorů nejen pro klasická, ale i domácí kina, představila právě pro druhou kategorii nový model zvukového procesoru Datasat LS10. Poprvé v něm nabízí 3D zvukový formát Auro pro domácí kina. Samozřejmě se nejedná o přehrávání nativní nahrávky v 11.1 nebo 13.1 zvukových kanálech. Ty je na Blu-ray discích z hlediska kompatibility formátu nemožné zaznamenat. Je vybaven pouze DSP módem Auro 3D, který 3D zvukový efekt dopočítá v reálném čase z původní nahrávky v 5.1 nebo 7.1 kanálech.

Proč to ale píšu na portál věnovaný hlavně klasickým kinům?

Představení tohoto výrobku mě vedlo ke zvědavosti, jak je to s oběma 3D zvukovými systémy pro kina zhruba sedm měsíců po CineEurope, kde oba výrobci slíbili zhruba stejně velkou podporu svých systémů ze strany velkých filmových produkcí. Ponechám čistě na vašem názoru, který z obou systémů byste si dnes případně vybrali do svého kina. Porovnejte prosím seznam všech filmů s mixem zvuku v Barco Auro 11.1 a Dolby ATMOS

* * *

A na závěr jedno avízo na nově budované kino. 14. března přibude nový čtyřsálový multiplex Premiere Cinemas v Teplicích v místním obchodním centru Galerie. Celková kapacita multiplexu bude 500 míst a s jeho detailním technickým vybavením vás seznámíme v týdnu jeho otevření.

Ondřej Beck