IMAX Praha bude promítat Interstellar ze 70 mm filmového pásu

Ve včerejším pořadu Filmshot vysílaném na hudební televizní stanici Óčko oznámil provozní ředitel společnosti Cinema City, Oldřich Kubišta, že jediné české velkoformátové kino IMAX v Praze na Floře bude od 6. listopadu promítat očekávanou sci-fi novinku režiséra Christophera Nolana, Interstellar, opět ze 70 mm filmového pásu ve formátu IMAX 15/70.

Naposled se ze 70 mm pásu promítal v pražském IMAXu film rovněž od režiséra Christophera Nolana, Temný rytíř povstal, před více jak dvěma lety. Tyto projekce probíhají na osobní přání režiséra ve všech kinech IMAX, ve kterých bylo možné ještě použít nebo obnovit 70 mm filmovou projekci, což je asi sedmdesát sálů po celém světě. Ta se v kinech IMAX od roku 2008 nahrazuje digitální projekcí. Důvodem je příliš vysoká finanční náročnost na výrobu 15/70 kopií i na vlastní provoz.

Digitální technologie standardu DCI totiž přináší na jednu stranu o řád vyšší kvalitu obrazu a zvuku, jak z běžné 35 mm filmové kopie. 70 mm klasický formát IMAX ale překonat nedokáže. Podrobněji jsme tento problém rozebírali asi před 4 lety v tomto článku. Všechny digitální IMAXy jsou zatím vybaveny dvojicí projektorů s nativním rozlišením pouze 2K. Na obřích plátnech ale diváci vidí relativně rušivý rastr z jednotlivých pixelů.

 

70 mm projektor IMAX GT 15/70 v projekční kabině pražského IMAXu krátce po instalaci v březnu 2003.

Projektory s DLP čipy se 4K nativním rozlišením plánuje společnost IMAX až s nástupem  laserového zdroje projekčního světla, který má již zhruba rok skluz a první projekce se ve světě začnou snad instalovat začátkem roku 2015. IMAX nepřistoupil k upgrade stávajících digitálních projektorů na 4K rozlišení z toho důvodu, že DLP projektory se 4K čipy využívající klasické xenonové lampy mají nepatrně nižší kontrastní poměr oproti přístrojům s DLP 2K a s xenonkami, což v důsledku znamená na obřím plátně IMAX znatelně nižší barevnou hloubku. U standardních kin s menšími plátny je tato odchylka zanedbatelná.

Z výše uvedených důvodů společnost IMAX navrácení 70 mm projektorů ani příliš nepropaguje, neboť je si vědoma obrazového handicapu, který ji s digitalizací nastal. A v živé paměti zůstávají události z USA z roku 2009, kdy část filmových fanoušků v čele s populárním komikem Azizem Ansarim uspořádala protestní akce proti digitalizaci IMAXů, které na určitou dobu i snížily cenu akcií samotné společnosti IMAX.

Na druhou stranu jsou ale náklady kolem 70 mm filmové projekce natolik vysoké, že by bez přechodu na digitál před 6 lety nemusela dnes firma IMAX vůbec existovat. Z tehdy provozovaných zhruba 350 sálů se 70 mm projekcí by velká část určitě musela ukončit provoz z ekonomických důvodů. A to i při dobré divácké návštěvnosti.

A kdy na laserové projektory přejde i pražský IMAX? Tuto otázku jsem položil PR oddělení Cinema City již před několika měsíci. Bohužel dodnes jsem se nedočkal odpovědi.

Text i foto:
Ondřej Beck