Obrazové 3D duální projekční systémy

Někteří provozovatelé kin začínají uvažovat o upgrade vybavení svých kinosálů, ve kterých mají k dispozici projekci obrazového 3D na dvojici projektorů, tzv. duální projekční systém. Hlavním důvodem je radikální ztráta svítivosti, ke které dochází u všech 3D systémů využívajících pouze jeden projektor. Divákům se 3D obraz u filmu nabízí s příplatkem jako Premium Cinema a tomu by měla úroveň obrazu odpovídat.

Problém se ztrátou svítivosti u obrazového 3D promítaného jedním projektorem není vůbec nic nového. Petr Vítek o něm psal na našem e-zinu už před sedmi lety v článcích Ekonomika 3D systémů a Světelné výkony digitálních projekcí (kliknutím na název článku se vám otevře v nové záložce prohlížeče). Nešlo o to, že by kritické hlasy nikdo nevyslyšel, ale ekonomická situace naprosté většiny kin v ČR nedovolovala investici do duálního projekčního systému. Bylo potřeba kvůli avizovanému ukončení výroby 3D kopií co nejrychleji zdigitalizovat ve standardu DCI všechny sály multiplexů a co nejvíce malých kin. A 3D stereoskopii diváci tehdy silně požadovali. Byl její boom a blížila se tolik očekávaná premiéra Avatara.

Duální projekční systém IMAX DIGITAL s dvojicí 2K projektorů Barco s klasickými xenonovými lampami. Zdroj: imax.com

V zahraničí na západ od našich hranic provozovatelé velkých sálů kin digitalizovali už koncem nultých let nového tisíciletí s duálními projekčními systémy pro 3D. V Česku to byl až v únoru 2011 jediný IMAX v Praze. A to z toho důvodu, že digitální IMAX je od začátku konstruován výhradně jako duální projekční systém. Ve vývojových laboratořích IMAX měli od začátku jasno. DCI standard předepisuje svítivost pro 2D zobrazení při bílé barvě 14 fL. Naštěstí pro kina pro obrazové 3D DCI standard nepředepisuje nic, protože v ideálním případě činí svítivost přes některý z 3D systémů pro jeden projektor 4 fL, ale v reálu se blížíme spíše ke 3fL. A jelikož feetLambert je jednotkou logaritmickou, znamená těch 3-4 fL zhruba 5-6x menší svítivost, jak při 2D! Poslední 3D systémy pracující na principu nikoliv filtrů, ale polarizačních zrcadel, sice tuto světelnou ztrátu znatelně eliminují, ale realizace obrazového 3D pomocí dvojice projektorů je stále tzv. nejčistší řešení.

Avšak zájem o obrazové 3D po Avataru postupně upadá a také se i mezi filmovými kritiky objevují doporučení pro diváky chodit raději na 2D verze filmů, než na 3D, které jsou velmi tmavé a například v nočních scénách zmizí v záběru celá řada důležitých detailů a denní záběry znatelně ztrácí svoji barevnost. 

Dual 4K projection solution společnosti Sony. Zdroj: sony.com

Osm let po nástupu digitalizace ve standardu DCI v Česku je situace dosti odlišná a dnes se již uvažuje o investicích do přidaných hodnot prémiového obsahu, jako je například 3D zvukový systém. Proto někteří provozovatelé uvažují i o upgrade jednoho projektoru za duální projekční systém pro obrazové 3D. Jde zejména o multiplexy, které takto vybaví třeba tři sály v rámci jednoho multikina, do kterých pak bude programově směřovat 3D tituly. A samozřejmě duální projekční systém není striktně konstruován pouze na 3D projekce. Z páru projektorů se bez problémů zahraje i 2D film.

Ostatně dva výrobci z celkem čtyřech již přímo primárně nabízí svoje projektory v duálním systému, přičemž dodává i piedestaly s autokalibračním zařízením, které může před každou projekcí provést automatickou kontrolu a seřízení synchronizace obrazu obou projektorů. Těmi dvěma výrobci jsou Christie a Sony.

Christie Duo je systém pro propojení dvou projektorů Christie stejného typu, které díky systému zrcadel umožňuje co nejbližší přiblížení obou objektivů pro minimalizaci zkreslení obrazu.

Christie Duo. Zrcadla pomáhají k přiblížení obou projekčních os co nejblíže k sobě pro ce nejmenší zkreslení výsledného obrazu. Tento systém používají ve spojení s laserovými projekory Christie sály Dolby Cinema. Zdroj: christiedigital.com

Sony nabízí Dual 4K projection solution pro svoje současné modely projektorů pro kina SRX-R510 a SRX-R515. Druhé jmenované jsou nabízeny v páru pro sály s velkými plátny až do 23 metrů šíře a nahrazují i pro 2D projekce starší model SRX-R320, který se v aktuální nabídce projektorů Sony pro kina již nenachází.

Barco duální projekční set primárně nenabízí, ale ve svém portfoliu má celkem čtyři modely 6P laserových projektorů. Ty sice promítají přes jeden objektiv, pracují ale s dvojicí tří RGB laserových svazků, každý určený při projekci 3D pro jedno oko a při zachování svítivosti 14 fL při bílém světle i pro 3D. Je ale zajímavé, že společnost IMAX pro svoje laserové projekce spolupracovala na vývoji projektorů právě se společností Barco a přesto nadále používá k projekci duální projekční systém. 

6P Laserový projektor Barco z řady DP4K-xxL. Zdroj: barco.com

Čtvrtý výrobce projektorů v DCI standardu, NEC, svoje řešení pro obrazové 3D s vysokou svítivostí nenabízí, avšak integrátorské společnosti dokáží nabídnout i vlastní řešení duální instalace dvou projektorů pro obrazové 3D. Takto je kupříkladu vybaveno druhé kino v ČR po pražském IMAXu, Svět techniky Ostrava, otevřené před dvěma lety. Zde projekci zajišťuje dvojice dvou projektorů Barco DP4K-32B.

Osobně si myslím, že upgrade projektorů pro obrazové 3D na duální projekční systém je velmi korektní hlavně k divákům, kterým se účtuje přirážka k základnímu vstupnému za Premium Cinema. Za peníze navíc by měli dostat opravdu kvalitní stereoskopický zážitek v dobré svítovosti a s dostatečnou barevnou hloubkou.

Autor: Ondřej Beck