Světelné výkony digitálních projekcí

O "svítivosti" digitálních projektorů a o problémech s dostatkem světelného výkonu se v rámci digitalizace mluví již od jejího začátku a ačkoliv DCI specifiakce je v tomto dostatečně jasná, je zde přesto několik záludností. Tou zásadní jsou 3D projekce. V níže uvedené tabulce jsou přesně specifikován požadavky na nastavení obrazu.

Zdroj DCI specifikace verze 1.2

Zde je asi nejdůležitější údaj svítivost při bílé barvě 14fL. Protože většina kin v ČR si zároveň s digitálním projektorem pořizuje i 3D systém, který vyžaduje výrazně vyšší svítivost z důvodu ztráty na 3D zařízení, bude tohoto parametru vždy dosaženo.

Problém tedy nastane u svítivosti pro 3D, která není v DCI specifikaci definována. O ztrátách jednotlivých 3D systémů jsem již psal v samostatném článku, kde je v příloze tabulka firmy Christie s parametry jednotlivých systémů. Tím že tento materiál zatím nebyl od žádného výrobce 3D technologie dementován, nebo upraven, používám ve výpočtech uvedené hodnoty. Pro 3D je nejdůležitější tzv. efficiency (účinnost) jednotlivých systémů. Toto číslo udává v procentech kolik "světla" dopadne do divákova oka po průchodu celým 3D systémem včetně 3D brýlí. Jak je z tabulky vidět je to ztráta opravdu značná a výkon projektoru musí být oproti 2D projekci výrazně vyšší.

Například Dolby uvádí pro svůj 3D systém, že výsledná svítivost má být v rozmezí 3-5fL. V technických kruzích a v požadavcích producentů je vyžadována svítivost 4fL, k čemuž se přikláním i já a většina českých integrátorů. Pokud nebudete tuto hodnotu striktně vyžadovat, může se stát, že svítivost vašeho systému v kině bude v rozmezí 3-4fL a viceméně to nebude odporovat žádné normě ani technickému doporučení. Proto bych zde doporučil údaj 4fL svítivost 3D systém po interátorech vyžadovat a jen v případě obhajitelných vyjímek (např. plátna přes 15m) jít pod 4fL.

Velký vliv na celkovou svítivost systému má kvalitní plátno. Do kin pro klasické projekce se insatalovala většinou plátna s ziskem 1. Po nějaké době je však stářím a zašpiněním ziskovost plátna nižší a při digitalizaci je třeba se nad výměnou plátna výrazně zamyslet. Někdy se výměnou za plátno s výšším ziskem může ušetřit značná částka, neboť nebude potřeba projektoru s tak vysokým výkonem a vyšší cenou.

O tom jaké mají jednotlivé parametry vliv na svítivost 3D systému se můžete sami přesvědčit v přiložené kalkulače výkonu projektorů, kterou nám poskytla společnost XCData. Výsledky kalukačky jsem měl možnost porovnat s matematickým výpočtem světelného výkonu, bez ohledu na 3D systémy a výsledky byly velmi podobné, tudíž tuto kalulačku je možno orientačně používat pro kontrolu navržených řešení.

Kalulačka má pouze několik základních vstupů. Šířka plátna při formátu cinemascop, ziskovost (GAIN) plátna, zvolený 3D systém. Tyto parametry jsou jasné a až na ziskovost plátna, která vám nemusí být známa (použijte 1) na nich není nic složitého.

Další parametry jsou již trochu složitější, ale v kalulačce jsou korektně popsány, včetně možného rozsahu.

Porthole (1-15%) ztráta na kino-okénku, pokud kino-okénko nemáte použijete 0, pokud máte nové, správně navržené okénko použijete 1, čím horší okénko máte, tím tento parametr zvyšujete.

Colourcorrection (5-10%) ztráta vzniklá barevnou korekcí. Protože DCI přesně říká jaké parametry mají mít jednotlivé barevné složky, může na méně kvalitním plátně, nebo při velkém parazitním světle dojít k nutnosti přidávat či ubírat jednotlivým složkám a dochází tak ke ztrátě výkonu. Pokud máte nové plátno, nové okénko a minimum parazitního světla (z nouzového osvětlení, kabiny a pod) použijete nejnižší hodnotu.

Lamplife (10-20%) výpočet je prováděn pro novou lampu, která časem slábne, proto můžete výpočet provádět pro určitá stádia opotřebení lampy.

Pokud vše zadáte do kalkulačky, výsledkem bude požadovaná svítivost pro jednotlivé formáty. Tím že je třeba počítat s maximálním formátem, tedy SCOPE, potřebujete svítivost pro SCOPE udávanou v lumenech . Kalkulačka pak sama navrhne vhodný projektor z aktuálně dostupných DCI projektorů na trhu, jejichž svítivost udavá výrobce.

Můžete si vyzkoušet jaký vliv mají jednotlivé vstupní položky, hlavně ziskovost plátna je důležitý parametr.

Co se týka efficiency parametru můžete se i u českých integrátorů setkat s odchylkami např. u Dolby v rozmezí 10-12 u Xpand 15-17. 

Používejte prosím kalulačku jako orientační informaci, ale rozhodně se nebojte integrátora zeptat proč dosazuje jaké parametry.

Také bych požádal integrátory, kteří mají s nastavování projektorů a návrhem systémů největší zkušenosti ať článek upraví nebo doplní, pokud se dopouštím nějakých nepřesností.

 

PřílohaVelikost
091111_kalkulátor_výkonu_modelů_public.xls16.5 KB

Christie CP-2000M

M-ko má max 13.000LM ne 12.000LM, viz zde:
http://www.christiedigital.co.uk/EMEAEN/Products/christieCP2000M.htm
Díky za opravu.
 

Oprava

Opraveno.
Dík za upozornění.
 
Petr 

Pěkná kalkulačka, podle

Pěkná kalkulačka, podle jejích výsledků ani jedno dosud namontované kino nevyhovuje.
Petr Sokol
 

Kalkulačka

Ahoj do Zlína :-)
Nevyhovuje čemu? 4fL pro 3D? Tam by se určitě několik kin vešlo ale obzvláště Dolby 3D instalace kde se neměnilo plátno bude kolem 3fL. To ale neznamená že nevyhovuje. Vyhovuje požadavkům výrobce a neodporujde DCI neboť 3D v DCI není.  

Zadal jsem si jen v rychlosti

Zadal jsem si jen v rychlosti "mírné" parametry ztrát světla (okenka a platna) a nezbyl mi v nabídce ani jeden projektor, který vyhovuje. To je vše.

Výpočet

Pak je možno změnit požadovanou světelnost 4fL, protože opravdu dost instalací ji nesplňuje. Tolerance Dolby je 3-5 nedá se s tím moc dělat.
Když zadám třeba parametry kina Aero:
Plátno: 9.4 při scopu
Gain: 1
Dobré okénko ale dám si ztrátu 2%
Colourcorrection: 8%
Lamplife 20%
Pro Dolby mi vychází 25919 lumenu, tedy Christie 2000SB nebo Barco 3000 nebo NEC 2500
Pokud zvolím XPand, pak potřebuji při stejných parametrech 16771 lumenu, tedy projektor výrazně slabší od Christie už ZX s SD lampou, nebo Barco 2000 nebo 1600 NEC.
Pro plátna nad 14 metrů budu mít problém se 4fL skoro vždy a bez ziskovějšího plátna nebo s ústupkem ve svítivosti to prostě nejde. Velké multiplexy v Evropě už standardně montují dva projektory viz Avatar v Empiru v Londýně tam byly dokonce 4 projektory (2 a 2 jako záloha) nebo poslední instalace Kinotonu v Marburegu.