Nové modely RGB laserových projektorů ve standardu DCI

 Letošní rok znamenal v oblasti RGB laserových projektorů ve standardu DCI nástup nových zajímavých modelů. Jednotliví výrobci je představovali postupně od jarních specializovaných výstav. U většiny modelů je zajímavé, že nejsou určeny pro ta největší plátna, ale spíše pro středně velké sály. Všechny rovněž spojuje jedno. Znatelně vyšší kontrastní poměr, tudíž i vysoká barevná hloubka pro HDR zobrazení. Více v našem článku…

Abychom byli vyvážení, začneme u laserových průkopníků. Tedy u výrobce NEC, který jako první ze všech výrobců projektorů DCI standardu uvedl před několika lety první projektory vybavenými modrým laserem s fosforovým filtrem. NEC nám do výrobků s vyšším kontrastním poměrem zatím nepromluvil. Jeho novinky se ubírají cestou kompromisu hledání dostupné technologie v poměru k dostupné prodejní ceně.

Jde o model NEC NC3541L pracující se dvěma barevnými lasery R a B. Zelenou složku projektor generuje přes fosforový a zelený filtr. Obrazové čipy jsou používány DLP s nativním 4K rozlišením. Zde je zachován kontrastní poměr 2000:1. Životnost laserů se odhaduje minimálně na 20.000 hodin. Svítivost 35.000 ANSI lm zaručuje provoz u velkých sálů se šířkou pláten do 32 metrů.

NEC NC3541L RB laserový projektor. Zdroj: necdisplay.com

Kdo se dlouho laseru vyhýbal jak čert kříže, byla společnost Sony. A to navzdory tomu, že v nultých letech po přelomu milénia vyvinula jeden z prvních laserových projektorů s technologií GLV. Tato technologie však zcela ustoupila SXRD. Na jaře se situace změnila po té, co byl představen prototyp vlastního RGB projektoru s novou generací svazků zelených laserů. Díky použitým čipům SXRD dosáhnou projektory kontrastního poměru až kolem úctyhodných 16.000:1. Na trhu by se ale měly objevit za cca dva roky.

Do konce tohoto roku 2017 by mělo Sony také začít nabízet sadu dvou projektorů SRX-R810 a SRX-R815 s modrým laserem a fosforovým filtrem. Tam by měl kontrastní poměr činit 10.000:1. Projektory budou instalovány ve shodných boxech jako úspěšné lampové modely “Rocky” SRX-R510 a SRX-R515. A bude je možné instalovat jak v single tak i dual provozu pro co nejkvalitnější 3D zobrazení. Jenom připomenu, že “pětistovková” řada projektorů s klasickými projekčními lampami nabízí již kontrastní poměr 8.000:1.

Sony SRX-R815DS v duální instalaci. Zdroj: pro.sony.com

Nezahálela ani společnost Barco, od které měla odborná česká veřejnost možnost vidět nejvýkonnější model DP4K-60L 6P RGB na loňské konferenci Cinema Czech. Projektor dosahuje výkonu až 60.000 ANSI lm a nabízí kontrastní poměr 2.800:1. Obraz se v něm tvoří přes trojici 4K DLP čipů. Barco ale do své nabídky přidalo nový model DP4K-40LHC, který sice nabízí jen svítivost 38.000 ANSI lm, ale kontrastní poměr vyskočil na 6.000:1.

Barco DP4K-40LHC. Zdroj: barco.com

Zatím to vypadá, že leaderem na trhu se pro toto období stane společnost Christie, která svým modelem CP4325 způsobila menší revoluci. Projektor nabízí kontrastní poměr 6.000:1 při svítivosti nejvyšších modelů, tedy až 60.000 ANSI lm. Může být použit i pro největší sály s projekčními plátny šířky přes 30 metrů. Projektor kromě projekčních parametrů je i jednodušší na provoz. Zdroje laserových paprsků nemusí být generovány v modulech po 5.000 ANSI v rackových skříních, ale je již integrován v lampové skříni, kde nepotřebuje žádné rozměrné externí chlazení. Chladící systém je integrován uvnitř.

Christie CP4325. Zdroj: christiedigital.com

S laserovými projektory je to ale složitější. První generace modelů s modrým laserem a fosforovým filtrem dosti trpěla sníženým kontrastním poměrem. To se podařilo vyřešit až současným modelům. Přesto projektory s modrým laserem a fosforovým filtrem vyvolávají kontroverze zejména u filmových tvůrců, kteří se nedokáží smířit s posunem barev do studenější části spektra.

U RGB laserových projektorů je pak nutné vyrobit speciální kopii DCP s barevnou korekcí pro RGB laserovou projekci. Pro tyto účely jsou asi nejideálnější komplexní řešení projekce od postprodukce po produkci samotnou. Mám tím na mysli koncept Dolby Cinema s obrazovým systémem Dolby Vision pro HDR zobrazení nebo IMAX Laser se systémem Image Enhancer pro totéž.

A jestli si na závěr mohu trochu osobně zaspekulovat, tak si troufnu předpovídat, že komplexní řešení s vlastním HDR obrazovým systémem nabídne se svými RGB laserovými projektory i společnost Sony. Tak se schválně necháme překvapit.

Jak se ukázalo, vyplatí se s nákupem u nových technologií chvíli posečkat, až technologický vývoj vychytá nedostatky a technické mušky, které u novinek přirozeně vznikají. Metodou prince Drsoně z pohádkového dramatu Jaroslava Cimrmana: “Budu vše jen zpovzdálí pozorovat a v pravou chvíli se do věci vložím!” :-)

autor: Ondřej Beck
 

HDR

Hezký článek o laserech a HDR. Je zde ještě jeden systém řešení HRD pro kina, který kombinuje úpravu obsahu pro HDR a vybrané projektory, které lze pro HDR přizpůsobit a již dnes použít.
info CZ: www.spheracinema.cz, detaily na: www.eclaircolor.cz
originální info: www.spheracinema.com a www.eclaircolor.com