Když jsme si na prahu léta připomínali v malém seriálu 20. výročí ohlášení standardu DCI, dotkli jsme se v jednom díle i otázky HDR. Od roku 2014 nabízel opravdové HDR pro kina pouze prémiový formát Dolby Cinema. Letos se tato situace měla změnit. Na začátku roku 2024 oznámily dvě velké společnosti nové prémiové formáty HDR. Na praktické realizace jsme čekali zhruba 15 měsíců. Jak to dopadlo?
Tento článek jsem chtěl mít napsaný zhruba během měsíce. Jenže situace se kolem jednoho formátu začala komplikovat a obě dotčené velké společnosti začaly řešit problémy kolem ukončení výroby starého modelu projektoru a přípravy nové generace klasickým způsobem, tedy absolutním mlčením. Ostatně, jak se to v komunikaci směrem k veřejnosti běžně dělá. Článek o HDR obrazových formátech pro běžnější prémiové kinosály tak přichází až v čase Adventu.
Takový malý úvod do HDR
HDR, nebo-li High Dynamic Range, česky vysoké dynamické rozhraní, míněno obrazu, je zobrazení, které se co nejvíce blíží reálnému barevnému vjemu zdravého lidského zraku. SDR, (Standard Dynamic Range) nabízí klasická kina a běžné televizory a monitory. U DCI projektorů s klasickou lampou, jako zdrojem projekčního světla, je to kontrastní poměr většinou kolem 2.000:1. U menších modelů pro nejmenší sály klesá k 1600:1. U RGB laserových projektorů se speciálními objektivy naopak stoupá k 3.000 až 6.000:1. HDR umožňuje díky kontrastnímu poměru od cca 60.000:1 jemnější vyhlazení pleťovky při detailech lidských tváří, dokonale prokreslí sluncem zalitou krajinu s modrou oblohou a oblaky na ní. Záběry zelených rostlin, lesů, džunglí jsou až neuvěřitelně realistické.
Na první pohled by se laikovi mohlo zdát, že se v kinech někde něco zaseklo. V České republice zatím nemáme jediné kino vybavené oficiálně HDR obrazovým formátem. A přitom v obchodech s elektronikou zakoupíme televizory S HDR10, HDR10+ a Dolby Vision v ceně i pod 10 tisíc korun. A do počítače nebo tabletu či smartphonu si zdarma stáhneme video přehrávače s podporou HDR10 a HDR10+. Tak v čem je zakopaný pes?
Je to podobné jako v případě 3D prostorového zvuku Dolby ATMOS.Ten také nalezneme v televizorech již pod 10 tisíc korun nebo v mobilech už za cca pět tisíc korun. Případně si jej můžeme přikoupit do PC s operačním systémem Windows za několik stokorun. A soundbar s podporou Dolby Atmos seženeme už od necelých dvou tisíc korun. Tak proč máme v Česku k datu vydání tohoto článku jen 32 kinosálů s Dolby ATMOS?. Samozřejmě je to o preciznosti. Dolby ATMOS je v plné kvalitě pro kinosály systém postavený až na 64 aktivně napájených reprosoustavách rozmístěných za plátnem, po bočních a zadní stěně i stropu sálu. A pro ty speciální procesor s potřebným množstvím koncových zesilovačů, kabeláží i reprosoustav snadno překoná částku až 2 milionů korun. Ale potom máme na sále jistotu, že jednotlivé zvukové objekty v mixu Dolby ATMOS slyšíme tak, jak zamýšlel zvukový mistr. U domácích kin tohoto dosáhneme jen s klasickou sadou minimálně 5.1.2 reprosoustav nebo dražších soundbarů doplněných o zadní efektové surroundové reproduktory. Klasický soundbar s podporou Dolby ATMOS nebo pouhý televizor vytváří 3D prostorovou iluzi jen kolem sebe v přední části. Poslech je docela příjemný, ale s poslechem plnohodnotného Atmosu ze systému rozmístěných reprosoustav po celé místnosti/sálu zcela nesrovnatelný.
A to samé platí o obrazovém HDR. Mezi nejlepší domácí zobrazovače HDR patří televizory s technologií OLED, které mohou u těch nejlepších modelů dosáhnout kontrastní poměr až 4.000.000:1. U levnější technologie QLED se pohybujeme asi o řád nižším kontrastním poměru, cca 400.000:1. V kinech ale požadujeme po HDR stejnou kvalitu jako v případě nejdražších OLED televizorů. Avšak s tím, že obraz nebude mít velikost nějakých 65 palců na úhlopříčku, ale šířku projekčního plátna mnohdy přes 20 metrů.
HDR v klasických kinech
Pro kina jsou v tuto chvíli k dispozici dva systémy, které se dají oficiálně označit HDR, High Dynamic Range. Dolby Vision je tu v praktickém rozšíření už 11 let. 11 let to je od chvíle, kdy byl v holandském Eindhovenu otevřen první sál na světě s označením Dolby Cinema. Sál s přesně definovanou koncepcí od společnosti Dolby budovaný hlavně na obrazovém formátu Dolby Vision a zvukovém Dolby ATMOS. Za 11 let vzniklo po celém světě přes 270 sálů Dolby Cinema. K ČR nejblíže najdeme ve Vídni nebo Linci.
Dolby Cinema a Dolby Vision ATMOS
Náklady na pořízení a provoz Dolby Cinema jsou ale podstatně vyšší, než například náklady na provoz kina IMAX. Proto se v Česku ani v dalších zemích směrem na východ žádného takového prémiového sálu v nejbližší době jen tak nedočkáme. A to byl jeden z důvodů, proč se ve společnosti Dolby rozhodli jít trochu blíže směrem ke klasickým kinosálům a poskytnout i jim dva základní pilíře Dolby Cinema, obrazový Dolby Vision a zvukový Dolby ATMOS.

Christie Eclipse G3, nový projektor s hardwarovou podporou Dolby Vision. Zdroj: christiedigital.com
Obrazový a zvukový zážitek by pak závisel na provozovateli, jak dodrží parametry svého sálu, které nejsou tak striktně určeny, jako v případě formátu Dolby Cinema. První sály Dolby Cinema měly kupříkladu i předepsané krytí všech reprosoustav po stěnách a stropu sálu průzvučnou tkaninou. A to z toho důvodu, že diváci během projekce spíše hádali, která reprosoustava systému Dolby ATMOS zrovna hraje a už se nesoustředili na samotný děj filmu. Textilie jim v tomto zabránila. V klasickém sále toto nebude už podmínkou.
Dolby Vision je HDR systém vyvinutý pro 12-bit barevnou hloubku obrazu s barevným gamutem označovaným Rec.2020. Ve spolupráci se společností Christie byly vyvinuty projektory Christie Eclipse, které vysoký kontrast Dolby Vision vytváří přímo hardwarově a svoji technologií v podstatě zajišťují, aby na jednotlivé obrazové body, které mají zobrazovat černou, nedopadl z projektory ani jeden foton.
První generace projektorů Christie Eclipse se objevila koncem roku 2014 a nabízela tabulkový kontrastní poměr neuvěřitelných 1.000.000:1. Nyní společnost její výrobu již ukončila a nahradila ji modelem Christie Eclipse G3, u kterého uvádí kontrast ještě více neuvěřitelných 20.000.000:1.
Systém Dolby Vision a Dolby ATMOS pro běžnější kinosály se neoznačuje Dolby Cinema, ale zkratkou DVA, jelikož označení sálů s Dolby Vision a ATMOS je zbytečně dlouhé. A také proto, že v sálech DVA diváci nenajdou ten veškerý standard, jako v Dolby Cinema. Třeba prostorné polohovatelné sedačky. Provozovatel si ale musí do kina s DVA zakoupit dvojici projektorů Christie Eclipse pro Dolby Vision. A už jeden kus má pochopitelně několikanásobně vyšší cenu, jak běžný RGB laserový projektor.
Možná i z těchto důvodů je expanze sálů DVA pozvolnější. Na mapě společnosti Dolby, kde je zaneseno oněch zmíněných cca 270 sálů Dolby Cinema, nalezneme jen jednotky sálů DVA. V den psaní tohoto článku tři po Evropě a pět po Asii. Při pohledu ma mapu z webu Dolby vidíme, že Dolby Cinema i sály DVA se zatím nachází v ekonomicky nejsilnějších zemích. A i to není pravidlem, protože třeba takové Švýcarsko nemá zatím ani jediný sál. Podle zpráv ze společnosti Dolby jsou sjednány kontrakty na vyšší desítky dalších sálů nejrůznějších provozovatelů.
HDR by Barco
Druhou společností, která na začátku roku 2024 oznámila HDR formát pro běžnější prémiové kinosály, je Barco. Jejich systém, obchodně označovaný jako HDR by Barco, je postaven na vlastní HDR technologii Barco Lighsteering, kterou lze dosáhnout kontrastního poměru 60.000:1.

Projektor Barco HDR LS4K. Zdroj: hdrbybarco.com
Nižší kontrastní poměr je dán způsobem zobrazení vysokého kontrastu. Zatímco u řešení Christie/Dolby se ovládá jas pro jednotlivé pixely, u Barco Lighstering se aktivně speciální optikou směřuje proud světla na jasnější části obrazu. Na ty temnější se naopak snižuje. Technologie je to relativně jednodušší a díky tomu jsou projektory Barco HDR LS4K cenově dostupnější.
Koncepce HDR by Barco nabízí provozovatelům kin řešení jen s jedním projektorem a zároveň není primárně určena pro 3D. Rovněž Barco nechává na kinařích, jakým zvukovým systémem si HDR sál vybaví, ale nejčastěji je volen systém Dolby ATMOS.
Sálů HDR by Barco je v den psaní tohoto článku celkem 29 po celém světě. Tedy asi třikrát více, jak sálů DVA. A to i s ohledem na skutečnost, že jsou oba formáty k dispozici zhruba po stejnou dobu. Nižší pořizovací cena je rozhodující.
Barco má podle tiskových zpráv nasmlouvané nižší stovky sálů po celém světě. A mezi klienty jsou i řetězce Vue či CineWorld, z čehož lze lehce zaspekulovat, že pokud se nějaký HDR systém v Česku objeví, bude to nejspíš HDR by Barco v některém multiplexu Cinema City.
VDR
Na jaře letošního roku přišla společnost Christie s novým obchodním modelem. Přídavným softwarem pro svoji řadu RGB laserových projektorů CineLife+ s označením VDR (Variable Dynamic Range). Technologie VDR řízeně snižuje napájení laserových diod v RGB projektoru na optimální úroveň, čímž zvýší detaily v tmavších scénách a prohloubí zobrazení černé. Vznikne tak iluze kontrastu až 60.000:1. Zároveň tím šetří spotřebu elektrické energie a to až o 50% a prodlužuje životnost laserových diod v projektoru o 50 až 70%.
A dle odborných recenzí iluze vyššího dynamického rozhraní z VDR není vůbec špatná. Použil jsem slovo iluze, protože na rozdíl od Dolby Vision a Barco Lightsteering nemají na kvalitu HDR zobrazení vliv tvůrci v obrazové postprodukci. A po zkušenostech se zvukovými procesory pro kina s DSP módy pro vytvoření iluze 3D objektového zvuku z 5.1 nebo 7.1 mixu, které vyvolaly vlnu odporu u zvukových mistrů, se obávám obdobné reakce kameramanů a obrazových supervisorů. Mistři zvuku považovali používání těchto DSP módů v klasickém kině za pozměňování svého uměleckého díla.
Čeští provozovatelé kin, kteří vlastní kompatibilní RGB laserové projektory Christie CineLife+, jsou v tuto chvíli na rozpacích, zda-li výše licenčních poplatků VDR nebude na úrovni reálných úspor na energii a životnosti laserových diod a zda-li, lidově řečeno, nula od nuly nepojde.
A kde je IMAX Laser?
Když se před deseti lety začínal ve světě šířit formát IMAX Laser, hodně se spekulovalo o jeho vysokém dynamickém rozsahu, který měl být vyšší, jak u Dolby Vision. V květnu 2015 ocitoval portál Display Daily Briana Bonnicka, tehdejšího výkonného viceprezidenta společnosti IMAX a šéfa techniky, že jejich projektor IMAX Laser GT dosáhl konečného kontrastu čipu DMD (DLP). Reálná čísla jsme se ze strany IMAXu ale nikdy nedozvěděli.
Nyní, prakticky již po 11 letech, se IMAX netají, že jeho oba typy laserových projektorů nepatří mezi HDR zobrazovače. Přináší ale vyšší jas i kontrast, než řadové RGB Laserové projektory s SDR DCP kopiemi s vyšším kontrastem a barevným gamutem, jak u klasického analogového formátu IMAX 15/70 70 mm, u kterého dominuje neuvěřitelná ostrost odhadovaná při přirovnání k digitálnímu formátu na 12 až 16K.
Budoucnost HDR v Česku
Když se podíváme na mapu na webu Dolby, tak na seznam kin na stránkách HDR by Barco, tak vidíme, že od západních hranic směrem na východ zatím žádný opravdový HDR kinosál nemáme. Jak jsem naznačil, s nejvyšší pravděpodobností se v příštích letech u nás objeví spíše systém HDR by Barco. Dolby Cinema, resp. sál s DVA, bude jen nadále cílem našich cinematour.
Autor: Ondřej Beck
Zdroj perexového obrázku: heimkino-praxis.de, celuloidjunkie.com

