Integrátoři v ČR
Aktuální stav firem nabízející kompletní řešení digitálního kina v DCI standardech ke dni 13.6.2019
1,3K
Nižší rozlišení než jaké stanoví DCI norma. Obvykle se takto označovaly první DLP projektory „nulté generace“ D-Cinema 1280 x 1024 pixelů.
2K
Minimální rozlišení projektoru v DCI standardu. Rozlišení = počet pixelů (obrazových bodů na řádek a sloupec), který může být zobrazen. U 2K je to 2048×1080.
Více podrobností najdete na Wikipedii.
4K
Zatím nejvyšší rozlišení projektoru v DCI standardu. Rozlišení = počet pixelů (obrazových bodů na řádek a sloupec), který může být zobrazen. U 4K je to 4096×2160.
Více podrobností najdete na Wikipedii.
4K Ready
4K Ready projektory, jsou reakcí na 4K projektory firmy Sony, která používá pro své projektory čipy s rozlišením 4K tedy 4096×2160 pixelu na bázi LCOS.
Na počátku desátých let 21. století šlo o klasické projektory s DLP čipy s rozlišením 2K, ale budoucí, velmi jednoduchou možnosí upgreadu na rozlišení 4K, výměnou light enginu, hlavní části projektoru obsahujíci čipy a příslušenství.
Více informací o 4K DLP najdete přímo u Texas Instruments.
AAM
Arts Alliance Media – poskytovatel služeb digitálního kina, system integrátor.
AFNOR
Association Française de Normalisation – francouzká norma pro digitální projekce, víceméně zjednodušené DCI. Nemá pro digitalizaci praktický význam, neboť celý svět se řídí DCI standardem.
ASCII
ASCII je anglická zkratka pro American Standard Code for Information Interchange, tedy americký standardní kód pro výměnu informací. V podstatě jde o kódovou tabulku která definuje znaky anglické abecedy, a jiné znaky používané v informatice. Jde o historicky nejúspěšnější znakovou sadu, z které vychází většina současných standardů pro kódování textu přinejmenším v euro-americké zóně.
Tabulka obsahuje tisknutelné znaky: písmena, číslice, jiné znaky (závorky, matematické znaky (+-*/% …), interpunkční znaménka (,.:; …), speciální znaky(@$~ …)), a řídící (netisknutelné) kódy, které byly původně určeny pro řízení periferních zařízení (např. tiskárny nebo dálnopisu).
Kód ASCII je podle původní definice sedmibitový, obsahuje tedy 128 platných znaků. Pro potřeby dalších jazyků a pro rozšíření znakové sady se používají osmibitová rozšíření ASCII kódu, která obsahují dalších 128 kódů. Takto rozšířený kód je přesto příliš malý na to, aby pojmul třeba jen evropské národní abecedy. Pro potřeby jednotlivých jazyků byly vytvořeny různé kódové tabulky, význam kódů nad 127 není tedy jednoznačný. Systém kódových tabulek pro národní abecedy vytvořila například organizace ISO.
Více podrobností najdete na Wikipedii.
Barco Auro
Cinema United
Cinema United (dříve známa pod zkratkou NATO – pletlo se se Severoatlantickou aliancí) je největší světovou organizací pro kinoprůmysl, která zastupuje více než 31 000 kinosálů ve všech 50 státech USA a více než 30 000 kinosálů v 80 zemích světa.
CRU
CRU značí Customer Replacement Units, neboli uživatelsky vyměnitelné zařízení. U digitálních kin se jedná o pevné disky do serverů, které jsou ve speciální boxu, který pak jde zasunout přímo do serveru. Přenosové rozhraní je většinou e-sata a tak nahrávání obsahu do serveru probíhá výrazně rychleji než přes USB.
CST
Commission Supérieure Technique – francouzská národní technická komise.
D-ILA
Digital Image Light Amplification – technologie na jejímž zákaladě vyvýjí své čipy firma JVC.
DCDM
Digital Cinema Distribution Master – master pro distribuci, který obsahuje film se všemi zvukovými stopami, titulky apod.
DCI
Digital Cinema Initiatives – založena v roce 2002 sdružuje americká majors studia Disney, Fox, MGM, Paramount, Sony Pictures Entertainment, Universal a Warner Bros.). V roce 2005 vydala první DCI specifikaci (DCSS), tedy dokument, který přesně stanovuje postupy a technologie digitálního kina jako ekvivalentu 35mm projekci. Tento materiál je pravidelně aktualizován a postupně se stáva normou. Dle této specifikace probíhá celý proces digitalizace.
DCI servery
Zařízení, sloužící pro přehrání digitálních filmů ve formátu DCP. Jde o velmi výkonné multimediální počítače s diskovým polem, zalohovanými zdroji a s velmi kvalitním zabezpečením uloženého obsahu. Obsah je zabezpečen standardem FIPS 140, v tuto chvíli je vyžadován level 3 tohoto standardu, tedy FIPS 140-3. Všechny servery jdou nastavovat a ovládat pomocí připojeného PC nebo notebooku..
V ČR jsou nainstalovány tyto značky serverů (z důvodu častých aktualizací a nových verzí je popisován aktuální model serveru):
Dolby, v kinech zavedená značka. Server nabízí úložný prostor 1300GB (cca 10 celovečerních filmů). Český autorizovaný dodavatel firma Audiomaster provádí navýšení kapacity na 2000GB. Server přehrává filmy pouze v rozlišení 2K. Nemá dotykový ani jiný display. Nepodporuje připojení HDD rozhraním eSATA. Není lokalizován do českého jazyka. Podporuje všechy současné 3D systémy.
DOREMI, dle výrobce světově nejrozšířenější server. Kapacita více než 2000GB v RAID 5 poli. Server umí přehrát také filmy v 4K rozlišení. Možné ovládání přes dotykový display. Dle autorizovaného dodavatele v ČR firmu Av Media, je možné na vyžádání dodat rozhraní eSATA. Server je lokalizován do českého jazyka. podporuje všechny současné 3D systémy.
SONY, není dodáván samostaně, ale jako součást projektoru SONY CineAlta 4K. Nabízí úložný prostor 1000GB. Server přehrává veškerý obsah v rozlišení 4K. Celý projektor se serverem je ovládán dotykovým displayem. Nepodporuje eSATA. Není lokalizován do českého jazyka. Podporuje pouze RealD 3D systém pomocí objektivového konvertoru.
QUBE, prukopník digitálních serverů v ČR. Dle autorizovaného dodavatele v ČR firmy XCData má úložnou kapacitu více než 2000GB a bude rozšiřitelný na přehrávání filmů v rozlišení 4K. Ovládání externím boxem bez dotykového displaye. V základní konfiguraci obsahuje eSATA rozhraní. Je kompletně lokalizovaán do českého jazyka. Podporuje všechny současné 3D systémy.
XDC Cinestore Solo G3, servery, kterými jsou vybaveny multiplexy Palace Cinemas. Z dostupných materiálů nejde zjistit aktuální konfigurace. V každém případě podporuje 3D systém MasterImage. V základní konfiguraci má eSATA rozhraní. O aktualizovaný Data sheet jsem již požádal výrobce.
Mimo ČR se dá potkat ještě několik dalších serverů:
DCI projektory
Jde o projektory splňující DCSS, tedy požadavky DCI. Projektory jsou postaveny na stejných DLP čipech firmy Texas Instruments. Pouze projektor Sony CineAlta 4K má vlastní čip SXRD, který není technologicky na bázi DLP, ale využívá technologie LCOS.
V ČR jsou nainstalovány projektory těchto značek:
Barco, projektory s rozlišením 2K, na 1Q 2010 byly avizovány tzv. 4K Ready projektory, které mohou být výměnou light enginu (jednotka s čipem a optickými hranoly) upgreadovány na rozlišení 4K. Projektory jsou plně lokalizovány do českého jazyka. Triple Flash po celém rozsahu čipu potvrzeno na projektory vyrobené 1Q 2010.
Christie, projektroy s rozlišením 2K, opět v prodeji 1Q 2010 4K Ready verze. Projektory zatím nejsou lokalizovány do českého jazyka. Triple Flash po celém rozsahu čipu včetně technologie Brilliant3D již na podzim 2009.
Kinoton, projektory s rozlišením 2K, postaveny na light enginu firmy Barco. Zatím nemám informace o 4K Ready verzi, ale tím že je projektor na Barco light enginu, dá se toto předpokládat. Není lokalizován do Českého jazyka. TF na celém čipu zatím neavizováno, předpokládám že to bude obdobně jako u Barco projektorů.
NEC, projektory s rozlišením 2K. S 4K Ready podobně jako Barco . Projektor není lokalizován do českého jazyka.
SONY, projektor s rozlišením 4K. Používá pro 3D jinou technologie než Triple Flash. Není lokalizován do českého jazyka.
DCP
Digital Cinema Package – konečný souborový blok, ekvivalent dnešní distribuční kopie. V tomto formátu je do kina posílán buď na přenosném hard disku, nebo přes satelit vlastní digitální film.
DCSS
Digital Cinema System Specification – požadavky DCI na digitální řetězec, v tuto chvíli aktuální verze 1.2.
DI
Digital Intermediate – digitální forma filmové suroviny určené pro zpracování. Většinou použitá bezeztrátová komprese dat, vícebitový barevný prostor, definice s pomocí LUT.
DIFIM
The European Digital Film Market – vznikl v roce 2006 při IDIFF (International Digital Film Forum), databáze filmů dostupných v digitální podobě, podporováno programem Media.
DLP
Digital Light Processing – technologie na jejímž základě jsou vyráběny společností Texas Instruments DLP čipy používané v digitálních projektorech Barco, NEC a Christie. Firmy Sony a JVC používají svá vlastní řešení. V současné době po ukončení výroby SXRD projektorů pro kina je technologie DLP jediná, která se používá v projektorech standardu DCI
DLP čip
Obrazový čip firmy Texas Instruments používaný ve 2K projektorech.

DMA8+ audioswitch
DMA8+ je zvukový přepínač, který umožňuje vstup externích audiosignálů do stavajícího zvukového procesoru v kině a to jak analogových tak digitálních.
Je optimálním řešením pro připojení digitálního kino-serveru a videozařízení jako DVD, BR, satelitní receiver.
DMD
Digital Micromirror Device – digitální mikrozrcátková jednotka, základní součást DLP čipů.
DOF
Depth Of Field – hloubka ostrosti. Parametr udává, jak je optika schopna zobrazit předmět ostře v délkovém rozsahu prostoru viděného objektivem.
DPX
Digital Picture Exchange – Datový formát pro digitální intermediát. Používá 10bitovou obrazovou hloubku. Souvisí s podobnými formáty jako OpenEXR, nebo Cinéon.
DTS:X
3D objektový zvukový systém od konkureční společnosti DTS. Na rozdíl od etablovaného Dolby ATMOS se rozšiřuje jen minoritně. Pár kin nalezneme ve Francii a Velké Británii. Více pak v Asii, v Číně a Indii.
DVE
Digital Video Effects – speciální efekty, jako jsou např. transformace obrázku, rotace, zkreslení, deformace, simulace 3D pohybu, atd. které jsou realizovány ve střižně.
DVI
Digital Visual Interface (DVI) – rozhraní (tzv. dedikovaný spoj) pro propojení video zařízení s počítačem. Standard byl vytvořen za účelem bezproblémové komunikace mezi zobrazovacími zařízeními jako např. LCD nebo datový projektor a grafickou kartou počítače. Byl vyvinut skupinou firem seskupených pod názvem Digital Display Working Group (DDWG). Primárně je určen k přenosu nekomprimovaných digitálních video dat. Je částečně kompatibilní s rozhraním HDMI.
DepthQ
Digital Cinema Mastering
Digital Cinema Mastering – proces zpracování digitálního filmu.
Digitální kina dle DCI standardu v ČR
Dodatek k DCI 13.9.2013 – zvuk
Dolby 3D
3D digitální systém firmy Dolby.
Dolby Digital 5.1
Zvukový systém Dolby.
Dolby Surround 7.1
Nový zvukový systém společnosti Dolby. Vznikl přidáním dvou nových diskrétních kanálů pro surroundové reprosoustavy.
Viz web Dolby a článek Pavla Štveráka Dolby Surround 7.1.
E-Cinema
E-Cinema není žádný oficiální standard, ale pracovní označení pro všechny způsoby veřejné audiovizuální produkce realizované z non DCI kopií na DCI projekčních setech (např., uvádění alternativního contentu z MP4, MKV nebo satelitních přenosů). Nebo rovněž pro veřejné audiovizuální produkce zobrazované na projekčních řetězcích nesplňujících standard DCI (Non DCI kina, či letní kina).
EDR
EDR – Efective Dynamic Range je spíše novinářské označení pro projekce v kinech s vyšším dynamickým rozsahem, než základních 2.000:1, což je kontrast SDR pro klasická kina. Například pro projektory Christie řady CineLife+ s RGB laserovým zdrojem projekčního světla, u kterých je tabukový kontrast 6.000:1. EDR nelze v žádném případě zaměňovat za HDR!
EDCF
European Digital Cinema Forum – vytvořeno v roce 2001, má cca 30 členských organizací z celé Evropy, které zastupují národní filmové orgány a také společnosti a sdružení filmových profesionál, schází se při filmových veletrzích a diskutuje se na něm o problematice digitální kinematografie, zvláštní pozornost věnuje DCI požadavkům.
EXT2 a EXT3 filesystém
ext2 (anglicky second extended filesystem) je v informatice souborový systém, který byl původně implementován pro jádro Linuxu, avšak je možné ho nalézt i v dalších operačních systémech. Navrhl ho Rémy Card jako nástupce souborového systému ext a je k dispozici jako open source software. Systém ext2 nepoužívá žurnálování, které podporuje až jeho přímý kompatibilní nástupce ext3.
Eyes3shut 3D system
Eyes3shut 3D system – nový 3D systém s aktivními brýlemi. Základními rozdíly oproti systému XPand jsou lepší světelná efektivita, ohebnost plastu a nemožnost mytí v myčce, ale pouze desinfekčními kapesníky.
FIPS 140
Federal Information Processing Standard (FIPS) 140. Je standard, který ve zjednodušení definuje ochranu dat (obsahu) na serveru. V tuto chvíli je vyžadován level 3. Tedy FIPS 140-3. Ratifikace standardu proběhla ve 3.Q 2009, v současné době běží 12ti měsíční přechodná doba. Všechny servery prodávané v současné době v ČR, tedy Dolby, Doremi, Qube a Sony mají dle vyjádření dodavatelů již FIPS 140-3.
Filmové pobídky
FL, Jas, lambert, footlambert
Jas, lambert, footlambert je způsob, jak definovat jas odraženého světla z projekčního plátna. Tato jednotka. Jak název, foot – stopa, částečně napovídá, vychází se z americké soustavy měření vzdálenosti a plochy. Laicky jednoduše řečeno tím získáme jednotku odrazivosti plátna.
Footlambert je definovaný vzorcem Lv = Ev x R, ve kterém Ev je intenzita dopadajícího světla ve footkandelách a R je odrazivost v procentech převedená za desetinou čárku (např. 80% je R=0,80). Svítovost ve footkandelách je také známa jako jednotka Nit, se kterou se setkáme při definování svítivosti a kontrastu LED (OLED v Home Video) panelů.
V d-cinema má tato hodnota být 14fL, v 35mm 16fL. Jedná se o jednotku logaritmickou, takže 7 fL nepředstavuje poloviční svítivost, ale sotva třetinovou.
Flash Disk (USB)
USB flash paměť – někdy též USB flash disk, je paměťové zařízení, používané převážně jako náhrada diskety. Většinou má podobu klíčenky a je vybaveno pamětí typu flash, která umožňuje uchování dat i při odpojení napájení. Data se do disku nahrávají přes sběrnici USB, odtud název. Ačkoli je v názvu slovo disk, médium nemusí být a často také nebývá tvaru disku.
HD
HD (high definition) vysoké rozlišení. Zkratka HD se používá u videoformátů a obrazových formátů a definuje jejich kvalitu. Udává se v pixelech (obrazových bodech). Standardní rozlišení používané např u analogové televize je 720 x 576 obrazových bodů (počet bodů na sloupec x počet bodů na řádek). HD je definováno jako minimálně 720 bodů na řádek a výše. Vysoké rozlišení tedy poskytuje více obrazových bodů, tedy jemnější obraz s více detaily než standardní rozlišení.
HDCP
High-bandwidth Digital Content Protection – ochranný mechanismus proti zaznamenávání obsahu s vysokým rozlišením při jeho přenosu ze zdrojového zařízení do zobrazovacího zařízení.
HDD (Pevný disk)
Pevný disk (anglicky hard disk drive, HDD) je zařízení, které se používá v počítači k trvalému uchování většího množství dat.
Hlavním důvodem velkého rozšíření pevných disků je velmi výhodný poměr kapacity a ceny disku, doprovázený relativně vysokou rychlostí blokového čtení. Data se při odpojení disku od napájení neztrácí a počet přepsání uložených dat jinými je prakticky neomezena.
Dnes se pevné disky kromě počítačů běžně používají i ve spotřební elektronice – MP3 přehrávače, videorekordéry apod.
HDMI
HDMI je digitální rozhraní pro přenos nekomprimovaného digitálního obrazového a zvukového signálu ze zdroje contentu, přehrávače, do zobrazovacího zařízení, televizoru, projektoru, monitoru. V tuto chvíli je hlavně využíván ve verzi HDMI 2.1 spropustností 48 Gbps pro obrazové rozlišení až 10K a s frekvencí až 120Hz. Na CES 2025 byl představen HDMI 2.2, ale jeho implementace do nových zařízení potrvá samozřejmě i několik let. S HDMI se setkáváme hlavně v Home Cinema, ve výpočetní technice a v kinech u E-Cinema.
HDR
HDR – High Dynamic Range. Obrazové formáty s vysokým dynamickým rozhraním. HDR nabízí vyšší obrazový standard rec.2020 s podstatně vyšší barevnou hloubkou obrazu, až 12-bitovou, oproti 8-bitové pro standard rec.709 pro SDR (Standard Dynamic Range). V DCI byl první HDR systém od roku 2014 systém Dolby Vision v kinech Dolby Cinema. Tato jsou vybavena speciálními projektory Christie Eclipse, které v první generaci nabízeli kontrastní poměl 1.000.000:1. U projektorů Christie Eclipse G3 ze srpna 2025 činí kontrastní poměr 20.000.000:1.
Od roku 2024 jsou nabízeny systémy HDR by Barco se systémem HDR Barco Lightsteering s kontrastním poměrem 60.000:1 a Dolby Vision pro speciální prémiové sály.
IDIFF
International Digital Film Forum, technologické fórum.
IMAX
IMAX (Image on MAXimum) je audiovizuální formát, jehož konstruktéři si dali za cíl maximální obrazový a zvukový zážitek. Původní patent využívající 70 mm filmový pás pro pozitiv distribuční kopii a 65 mm filmový pás pro negativ, pro natáčení. Filmový pás je kamerou i projektorem veden horizontálně s okénkem o šířce 15 otvorů děrování filmového pásu. Odtud označení 15/70 či 15/65. Distribuční kopie tak má nejvetší používané filmové okénko 70×48,5 mm s aspektem 1,44:1. Rozlišení odborníci přirovnávají (jde o analogový formát) k digitálnímu až 16K.
Používání filmového pásu IMAX je vysoce nákladné a s rostoucí inflací se tento formát už od poloviny 90. let 20. století stával neschopným konkurence. Průměrně z pěti otevřených kin IMAX do dvou až tří let průměrně dvě musela z ekonomických důvodů ukončit provoz.
IMAX Corp. tak už od konce 90. let chystal digitalizaci, která pořizovací i provozní náklady dramaticky snižovala. Od roku 2008 byl zahájen postupný přechod na 2x2K DLP projektory s xenonovými lampami. Od počátku roku 2015 se začaly instalovat IMAXy s RGB laserovými projektory s nativním rozlišením 4K.
U IMAX Laser byly nakonec vyvinuty ve spolupráci se společností Barco dva typy speciálních laserových projektorů, kde v originálním Light Engine jsou směrovány červené, zelené a modré svazky laserovývh paprsků přímo na tři DLP čipy a obraz se spojuje za pomoci polopropustných zrcadel. IMAX Laser GT je dvojice projektorů pro sály s největšími plátny nad cca 25 metrů šířky, které při použití optické anamorfní předsádky dokáží promítat i původní aspekt obrazu 1,44:1. IMAX Laser commercials je kompaktní projektor konstruovaný na nový aspekt obrazu 1,90:1.
IMAX Laser GT využívá pro 3D systém barevného posunu druhé generace od firmy Dolby. Každý proejktor promítá obraz projedno oko. Plátno tan musí být matové. IMAX Laser commercials používá systém kruhové polarizace klasickou cestou rychlého přepínání obrazu pro levé a pravé oko. Plátno musí být metalické.
Integrátoři v ČR
Aktuální stav firem nabízející kompletní řešení digitálního kina v DCI standardech ke dni 13.6.2019
Hot AV servis
Jan Florian – Kinomechanika Náchod
Kinoloď
JPEG 2000
Obrazový kodek schválený pro standard DCI. V DCP kopiích se nepoužívá kodek typu MPEG, kde u každého záběru je datová informace o prvním snímku a dále následuje pouze informace o změnách v jednotlivývh pitech záběru. V DCP jdou za sebou snímky v kodeku JPEG 2000, jako obrazová políčka na filmovém pásu. Jednou pro vždy se tak potlačují možné projevy fragmentů zkreslení z dekódování obrazu z kódování MPEG.
KDM
Key Delivery Message, specifický klič pro „odemknutí“ filmu, je definován právě pro daný kinoserver a dané parametry projekce (počet projekcí, termín projekce, čas projekce). Bez KDM je film nepřehratelný.
LCOS
LCOS – Liquid Crystal on Silicon. Technologie použitá při výrobě obrazových čipů SXRD firmy Sony. Praxe ale ukázala limity LCOS ve standardu DCI. Technologie SXRD byla limitována výkonem světelného zdroje kvůli teplu indukujícímu se v aktivním čipu, díky čemuž se pro laserové zdroje světla ukázala jako vysoce poruchová. Proto její produkci firma Sony k 30. dubnu 2020 ukončila a v současnosti je nabízena už jen pro málo výkonné projektory pro Home Cinema.
LED panely
Od roku 2019 se představují do DCI kin kromě klasických projekcí i velké LED panely, které si laicky můžeme představit jako obří televizory umístěné na pódiu místo rámu s projekčním plátnem. Jsou dodávány podle velikosti ve 2Ka 4K rozlišení. Nabízí kvalitní HDR obraz z kontrastem nad 1.000.000:1. Nejdál došla v nabídce společnost Samsung se svojí řadou LED panelů Onyx. Kromě Samsungu nabízí LED panely do kin i několik asijských výrobců. Své LED panely chystala i firma Sony, ale po ukončení divize Cinema v dubnu 2020 není informace, zda-li bude pokračovat ve vývoji LED panelů pro kina.
Technologie LED je zatím pro naprostou většinu kinooperátorů nedostupná jak pro svoji vysokou pořizovací cenu, tak i vysokou cenu za spotřebu elektrické energie během provozu.
Linux
Linux je jádrem (kernelem) několika počítačových operačních systémů. Je známým příkladem svobodného softwaru a vývoje open source softwaru – na rozdíl od proprietárních operačních systémů jako Microsoft Windows či Mac OS (který je ale také stavěn na linuxovém jádře) je celý jeho zdrojový kód volně k dispozici pro veřejnost a kdokoli jej může svobodně používat, upravovat a dále distribuovat.
Linuxové jádro je základem pro většinu elektroniky pro domácí i profesionální použití, kde otevřenost formátu a nezávislost na licencovaných systémech snižuje pořizovací cenu zařízení a zjednodušuje zákaznický support primárního výrobce.
Lumen
Lumen je hlavní jednotka světelného toku, který je jednou z vedlejších fyzikálních jednotek Soustavy SI.
Lumen (lm) je definován jako světelný tok vyzařovaný do prostorového úhlu 1 steradiánu bodovým zdrojem, jehož svitivost je ve všech směrech 1 kandela.
MasterImage 3D
Již nevyráběný 3D systém založený na principu kruhové polarizace obrazu, vytvářené velkým rotujícím kotoučem s nainstalovanými polarizačními filtry po obvodu, střídavě pro levé a pravé oko.
pixel – obrazový bod
Pixel (zkrácení anglických slov picture element, obrazový prvek; někdy též pel, dále zkracováno na px) je nejmenší jednotka digitální rastrové (bitmapové) grafiky. Představuje jeden svítící bod na monitoru, resp. jeden bod obrázku zadaný svou barvou, např. ve formátu RGB či CMYK
Body na obrazovce tvoří čtvercovou síť a každý pixel je možné jednoznačně identifikovat podle jeho souřadnic. U barevných obrazovek se každý pixel skládá ze tří svítících obrazců odpovídajících základním barvám – červené, modré a zelené. Vzhledem k omezenému množství pixelů a omezené frekvenci vykreslování obrazu dochází při zobrazovování na monitoru k celé řadě problémů. Dochází k mnoha nežádoucím efektům. Mezi ně patří např. aliasing, moaré, neostrosti, mozaikové zkreslení, ztráta informací při zmenšování, zvětšování nebo otáčení obrazu apod.
Velikost pixelu záleží na typu monitoru. U obvyklých analogových typů lze velikost pixelu měnit změnou rozlišení. LCD obrazovky naproti tomu mají počet fyzických pixelů (tzv. nativní rozlišení) zpravidla pevně vázaný na používané rozlišení (např. 1024×768 – standard XGA) a zobrazování jiného rozlišení u takového monitoru vede k určité deformaci obrazu, neboť „počítačové pixely“ jsou přepočítávány a nerovnoměrně přerozdělovány na větší počet „fyzických pixelů“.
V běžných režimech má obrazovka rozlišení od zhruba 640×480 po 1600×1200, někdy i více. U patnáctipalcového monitoru při rozlišení 1024×768 představuje velikost jednoho pixelu sotva 0,3 mm. Maximální možné rozlišení monitoru se uvádí v jednotkách „pixel na palec“ (zkratka ppi z anglického pixel per inch).
ZDROJ: www.wikipedia.cz
RAID – diskové pole
RAID je zkratka Redundant Array of Inexpensive Disks pro systém se dvěma a více pevných disků, které mají za úkol automaticky zálohovat data v reálném čase pro případ hardwarového selhání jednoho disku. Nejjednodušší je verze RAID1, kde jsou vždy pevné disky ve dvojicích, které se v reálném čase zrcadlí. Z ekonomického pohledu jde ale o dosti nákladný model, byť ten nejspolehlivější. Na velkých úložištích, NAS serverech, pak nalezneme RAID5 nebo RAID6, které pracují s úspornějšími způsoby dvojí zálohy v reálném čase. Podrobně vysvětleno to je na URL https://cs.wikipedia.org/wiki/RAID
RealD 3D
Komerčně nejetablovanější 3D systém vedle velkých systémů od Dolby nebo IMAX. Pracuje na bázi kruhové polarizace, avšak je nejvíce zatížen licenčními poplatky, tak jeho používání se omezuje jen na nejprestižnější prémiová kina se 3D. V Česku se objevil z počátku spolu s 3D systémem pro projektor Sony v králověhradeckém kině Centrál, avšak v tuto chvíli (listopad 2025) už není u nás jediná instalace.
Satelitní komplet
Pro online přenosy alternativního obsahu (opera, sportovní přenosy, divadelní představení, koncerty) se používá satelitního signálu v HD rozlišení většinou s 5.1 zvukem. Pro přijem tohoto signálu je třeba pořídít digitální HD satelitní komplet a připojit ho do stávajícho audio a video systému v kině.
Potřebujeme tedy anténu (parabolu) na střechu budovy. Většinou dostačuje průměr 90cm, ale musíte počítat, že čím dál od receiveru je umístěna, tím větší je útlum signálu na kabelu. Osobně bych doporučil parabolu průměru 120cm, tím si zajistíte dostatečnou rezervu. Spočítat útlum celeho kompletu by vám měla firma co se zabývá satelitními instalacemi, které bych instalaci svěřil.
Pokud se na instalaci vrhnete sami, nezapomeňte na kabely s co nejmenším možným útlumem.
Satelitních receiverů s HD rozlišením je nepřeberné množství. Uvádím zde značky, které používají kina zapojená do přenosů z MET:
Technisat, Homecast, Topfield, Golden Interstar, Dreambox.
Satelitní komplet je třeba zapojit do projektoru a zvukového systému kina. K projektoru se receiver připojuje většinou přes scaler, který odstraní HDCP ochranu a upraví výstupní parametry obrazu (rozlišení, frekvence). Digitální HD receivery mají většinou možnost propojení pomocí HDMI, nebo po jednotlivých složách RGB nebo YUV.
Digitální receivery mají většinou optický nebo koaxiální digitální výstup S/PDIF který lze připojit buď do digitálního switche DMA8+, nebo pokud máte v Dolby zvukovém procesoru digitální kartu tak rovnou do ní (řešení zapojení zvuku přímo do digitální karty po zkušenostech z přenosů MET nedoporučujeme).
Pokud potřebujete často měnit satelity, je možno systém vybavit ovládaným motorem, který parabolu nastaví do patřičného směru.
S/PDIF
S/PDIF je zkratka Sony/Philips Digital InterFace a jedná se o rozhraní pro digitální přenos zvukového záznamu standardu AES3. Známe tři druhy. Přes optické rozhraní TOSLINK, které je v tuto chvíli nejrozšířenější. Dále pak přes RCA(cinch) konektory koaxiálním kabelem elektricky a nakonec přes USB, kde se prakticky řadu desetiletí nepoužívá. Nalezneme jej hlavně v komponentech pro Home Video a v kinech se s ním setkáme u E-Cinema.
SMTPE
SMTPE, neboli Society of Motion Picture and Television Engineers, sdružení filmových a televizních techniků. www.smpte.org V tuto chvíli (listopad 2025) se zkrakta zmiňuje se standardem výroby cotentu v DCP a aktuální kompatibilitou firmware jednotlivých kinoserverů.
SXRD
SXRD je obrazový čip společnosti Sony vyvinutý na bázi technologie LCOS. Firma Sony lépe propracovala řízení teploty uvnitř čipu, aby dosáhla vyšší výkonnosti projektorů. Přes to všechno byly horním limitem xenonové lampy s výkonem max. 4,2 kW. Tudíž SXRD proejktory byly určeny pro sály s max. šířkou pláten do cca 14 metrů. Od roku 2008 měly kinoprojektory Sony DCI aprobaci, avšak po 12 letech, 30. dubna 2020, společnost Sony ukončila jejich výrobu pro jejich problematiku s výkonějšími laserovými zdroji projekčního světla. V tuto chvíli (listopad 2025) se SXRD technologie nabízí pouze v málo výkonných projektorech Sony pro Home Video.
Scaller
Scaller je zařízení sloužící pro konverzi videosignálu někdy i audiosignálu. V digitálním kině jde zejména o konverzi např videosignálu z DVD, VHS, BETA (PAL) do 2K nebo 4K, tedy aby bylo možné přehrávat filmy z periferních videozařízení na DCI projektoru. Dále například umožňují změnu zobrazovací frekvence, např. při příjmu NTSC videoignálu, je třeba tento převést do frekvence, kterou umí projektor a to 24 oken za skundu (jinak by docházelo k „trhání“ obrazu). Scalery také umí „odstranit“ HDCP ochranu používanou například u HD satelitních receiverů.
Další funkcí je tzv. switchnig, neboli přepínání, to znamená, že můžete zapojit všechny své externí videozařízení a pouze přepnutím na scaleru určovat z jakého zařízení půjde signál do projektoru.
Výrobci projektorů většinou nabízejí svůj vlastní scaler, ale existují i univerzalní, většinou levnější varianty. U výběru scaleru je třeba vědět, jaké signály budeme potřebovat převádět, a dle toho vybírat adekvátní scaler. Ne všechny scalery umí vše co potřebujete.
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_scaler
Nejčastěji používané scalery:
Státní fond audiovize
Státní fond audiovize vznikl v roce 2025 transformací Státního fondu kinematografie existujícího od roku 2013, a to na základě zákona o audiovizi. Klíčovým dokumentem, který definuje fungování Fondu vedle výše uvedeného zákona, je Statut.
Fond poskytuje podporu audiovize a filmové pobídky.
Fond podporuje celé spektrum činností v oblasti audiovize – především samotná audiovizuální díla ve všech stadiích vzniku, od první verze scénáře až po distribuci do kin či na dalších distribučních platformách. Uvědomuje si také nutnost podporovat další vzdělávání filmových profesionálů, rozvoj filmové vědy a publikační činnost, filmové festivaly či technický rozvoj kin. Fond podporuje audiovizuální průmysl také díky systému pobídek, které k nám lákají zahraniční investice v hodnotě několika miliard ročně.
Podporovat znamená pro Fond mnohem více než jenom rozdělovat finanční prostředky. K účinné podpoře jsou potřeba data a jejich interpretace, dobrá komunikace s dalšími institucemi a schopnost hájit zájmy české audiovize u nás i v zahraničí.
https://fondkinematografie.cz/
TMS – Theatre Management System
TMS – Theatre Management System je systém (Software) umožňující správu digitálního kina. Od tvorby playlistů, správu automatizce, kontrolu projekcí, a ovládní projektoru na dálku, přes správu prodaných vstupenek.
Další informace a jednotlivé systémy ZDE.
Triple Flash
Triple Flash je řešení digitální 3D jednoprojektorové projekce. Pro 3D digitální projekce je třeba, aby každé oko dostalo v co nejkratší době, optimálně současně, rozdílný obrázek, který si pak mozek sloučí do prostorového obrazu. Klasická projekce má 24 oken za sekundu. Pro 3D tedy potřebujem aby čip uměl zobrazit minimálně 48 oken za sekundu. Nejnovější DMD (Digital Mircomirror Devices, součásti DLP čipů) umožňují až 144 oken za sekundu, tedy třikrát tolik, tedy Tripple Flash. Starší verze DMD umí TF také, ale ne v celém rozsahu čipu. 3D obraz vytvořený DMD staršího typu má tudíž nižší obrazové rozlišení. Např. projektory Christie CP2000 „ořízly“ obraz o 50 pixelů ze všech stran, a tak na menším počtu pixelů dokázaly TF korektně zobrazit.
Všechny DLP projektory DCI od druhé generace by již měly být vybaveny čipy, které zvládají TF po celém rozsahu čipu.
Odkaz na webovou stránku firmy Christie, která vysvětluje pojem TF včetně reklamy na svojí variantu TF tzv. Brilliant3D.
Článek o 3D a TF z mkpe.com
VDR
VDR – Variable Dynamic Range je přídavný software firmy Christie pro jejich projektory řady CineLife+ s RGB laserovými zdroji projekčního světla. Jde o systém regulace napájení laserových diod tak, že černá se stává více černou a kontrastní poměr subjektivně se ze 6.000:1 zvyšuje na cca 30:000:1. Systém nelze zaměňovat za HDR, ale přináší úsporu energie a prodlužuje životnost laserových diod a s nimi i celého projektoru.
VPF
VPF – Virtual Print Fee (virtuální poplatek za kopii), byl způsob financování masivní plošné digitalizace u největších kinooperátorů umožňující stoprocentně přejít z 35 mm filmové distribuce na DCI zhruba do tří let. Způsob kompenzace nákladů provozovatele kina na digitální technologii a výdajů ušetřených distributorem díky absenci filmových kopií. Producent (filmové studio) platilo vždy když kino hraje digitální kopii třetí osobě investorovi (integrátorovi) tzv. VPF, kterému se tím částečně splácely náklady na technické vybavení kina. Kino hradilo menší část. Poměr bývá okolo 75:25. Po splacení celé investice zůstala tato v majetku kina.
Tento model byl použitelný u velkých „kinových řetězců“ nebo silných kin, kde je předpoklad splacení investice do 7 let. Na menších fimových trzích a u menších kin je tento model nerentabilní, tudíž nedostupný.
V ČR takto úspěšně přešly na 100% DCI během asi 2,5 roku tehdejší čtyři největší kinooperátoři, Cinema City, CineStar, Palace Cinemas a Village Cinemas. V průběhu přechodu na digitální standard DCI byla v r. 2009 odkoupena společnost Village Cinemas CineStarem a o dva roky později Palace Cinemas řetězcem Cinema City.
Xenonové lampy
Lampy do 2K a 4K projektorů jsou víceméně shodné s s lampami do 35mm projektorů Jak co do životnosti tak ceny. Od cca roku 2015 je trend xenonové zdroje projekčního světla nahrazovat úspornějšími a trvanlivějšími laserovými zdroji projekčního světla. V tuto chvíli (listopad 2025) nabízí nové modely DCI projektorů s xenonovými lampami pouze společnost Christie.
Xpand 3D
Xpand 3D
3D digitální řešení firmy Nuvision postavený na principu aktivního 3D. Brýle vybavné elektronikou, IR přijímačem a dvěma TFT panely střídavě zakrývají divákovi levé a pravé oko synchronně s digitálním projektorem.
Zisk plátna, odrazivost, GAIN
Zisk plátna, nebo také odrazivost je uváděna v jednotkách GAIN.
Odrazivost projekčního plátna je poměr odraženého světla k dopadajícímu světlu a ovlivňuje jas obrazu a kvalitu sledování. Její hodnota se označuje jako „zisk“ a udává, jak efektivně plátno odráží světlo ve srovnání s referenčním bílým povrchem. Vysoká odrazivost zajišťuje jasnější obraz, ale může vést k menšímu pozorovacím úhlu a světlejším místům, zatímco nižší odrazivost s širším pozorovacím úhlem rovnoměrněji rozptyluje světlo.
Důležité aspekty odrazivosti
Zisk (činitel jasu): Udává, jak jasný je obraz. Vyšší zisk znamená jasnější obraz.
Pozorovací úhel: S vyšším ziskem se zmenšuje ideální pozorovací úhel, což znamená, že obraz vypadá nejlépe pouze z přímého pohledu.
Rovnoměrnost: Kvalitní plátna s vysokou odrazivostí by měla světlo rozptylovat rovnoměrně, aby se zabránilo vzniku „horkých míst“ (míst, kde je obraz příliš jasný)
Zdroj: Gemini AI
eSATA
Používá se pro připojení vnějších datových zařízení, nabízí stejnou rychlost a podporu technologií jako SATA. Její výhodou je vyšší přenosová rychlost, než nabízí běžnější sběrnice USB, ovšem nemá od výrobců základních desek a externích datových médií takovou podporu.
Základní vlastnosti:
- založeno bylo o něco později než klasická SATA, v roce 2004
- konektory jsou robustní – pro časté odpojování
- maximální délka kabelu je 2 metry
- rychlost 3 Gb/s
- procesor zatěžuje méně než například sběrnice USB
Zdroj: wikipedia
