Co přinesl seminář Cinema Czech 2021

 Cinema Czech 2021 je za námi. Z pandemických důvodů se konal jen jako jednodenní seminář a z velké části byl vysílán přes internet online pro ty zájemce, kteří se z nejrůznějších důvodů nemohli zúčastnit osobně. Hlavní náplní byly novinky distrubutorů pro kina de facto až do podzimu 2022. Z technologických novinek byly představeny tři. Více v našem reportu z akce po rozkliknutí...

V loňském roce se seminář kvůli Covidu-19 konal pouze formou online verze s názvem "Virtuální kino". Letos byl omezen pouze na jeden den a významně byl redukován jeho program. 

Covid-19 odložil prakticky všechny akce ve všech oborech a změnil tak i vnímání času. Ještě předloni by nám přišlo nemyslitelné, abychom si technologickou novinku oficiálně představovali s více jak 10 měsíčním zpožděním. To se právě stalo novému sálu Theatre de Luxe v multiplexu CineStar v Praze na Černém Mostě, kde se seminář konal. Veřejnosti byl zpřístupněn u příležitosti premiéry filmu Tenet již na konci srpna loňského roku. A my jsme vám už tehdy přinesli o něm reportáž. Teprve ale včera byl představen odborné veřejnosti ředitelem sítě multiplexů CineStar, Janem Bradáčem a zástupcem integrátorské společnosti CinemaNext, Ing. Milošem Tourkem. Zajímavostí na sálu TDL je, že se provozovatel zde zatím zřekl 3D stereoskopického systému a o jeho instalaci se rozhodne až s případným uvedením pokračování filmu Avatar na konci příštího roku 2022.

Christie CP4330-RGB v projekční kabině sálu TDL v CineStaru Černý Most. Foto autor článku.

Odborné veřejnosti byl dále představen nový projektor pro menší sály, Barco SP2K-15, z řady Smart Cinema s nativním rozlišením 2K a zdrojem projekčního světla RB  laser, tedy kombinace červených a modrých laserových diod, kde po částečném průchodu modrých laserových paprsků skrze rotující filtr z luminoforu (phosphor) se složí výsledné kondenzované bílé světlo, které následně zpracovává klasický Light Engine se třemi DLP čipy a třemi barevnými filtry. Při správném chlazení projekční kabiny, případně projekčního boxu, může životnost laserů dosáhnout až 40 tisíc hodin. Provozní úspory by tak měly být jak na ušetřené energii tak i za nákup projekčních lamp.

Barco SP2K-15 při přechodné instalaci pro prezentaci na Cinema Czech 2021. Foto autor článku

Třetí technologickou novinkou je nová služba společnosti AV MEDIA SYSTEMS s názvem Virtuální PředPremiéra. Firma po dobu lockdownu vybudovala celkem čtyři televizní studia pro pořádání online seminářů a konferencí na klíč. Pro filmové distributory a provozovatele kin pak připravila velmi zajímavou novou službu a sice živý přenos slavnostní premiéry filmu z kina, kde se fyzicky koná, do dalších kin, které projeví zájem. Diváci tak budou moci sledovat úvodní vystoupení tvůrčí delegace před projekcí a po jejím skončení i diskuzi a do této se prostřednictvím obousměrné komunikace i aktivně zapojovat.

Hlavním programem semináře bylo představení filmových novinek distribučních společností Falcon, Cinemart, Bioscop, Bontonfilm a Vertical Entertainment de facto až do podzimu 2022.

Některé prezentace ukázaly menší, ale pro kinaře docela nepříjemný nešvar. Po dvou lockdownech není nikde peněz na zbyt a tak se šetří, kde to jen kde. A to i v případě propagačních materiálů k filmovým novinkám, potažmo trailerům. Řadu z nich si distributoři objednávají pouze v HD MP4 a se zvukem stereo určených pro sociální sítě, případně uvedení v televizích nebo na reklamních LED panelech v kinech. Neobjednávají si již trailery připravovaná přímo pro kina se 2K či 4K obrazem a minimálně 5.1 zvukovým mixem. Z MP4 trailerů si pak zřejmě sami připravují DCP pomocí freewarového software. Bohužel výsledná kvalita, zejména po zvukové stránce, je pak velmi tristní. Trailery nemají jednotnou hlasitost, což by v případě profesionálně vyrobených DCP měly. V zadních řadách mnohdy diváci nerozumí dialogu. Obraz traileru je méně ostrý, odbornou hantýrkou "chlupatý".

Bohužel do kategorie pocovidových úspor spadl i problém, který jsme na našem e-zinu řešili před třemi týdny. A sice nedovážení DCP kopií se zvukovým mixem Dolby ATMOS u těch titulů, které jej mají k dispozici. Marketingová managerka Vertical Entertainment, Ing. Alice Hubová, společnosti, která pro český trh zastupuje studio Warner Bros., přislíbila nápravu. Původně ATMOS kvůli zatím malé návštěvnosti kin neobjednávali, ale v rámci diskuze jsme paní inženýrku přesvědčili, že právě mix Dolby ATMOS reprodukovaný v kině je ta přidaná hodnota, která na daný filmový titul přiláká více diváků a s tím i zvýší tržby z vybraného vstupného. Zejména, když máme v naší republice již 22 kinosálů vybavených zvukovým systémem Dolby ATMOS.

Text i foto: Ondřej Beck