Digitální kino - technologický přehled

Často se setkávám s dotazy kinařů a provozovatelú kin, co vlastně všchno "digitální kino" obsahuje. Jaké jsou servery, projektory 3D systémy a jak to všechno funguje. Většinou tento problém nastane, když je třeba vypsat veřejnou soutěž a provozovatel ví pouze že chce digitální kino s 3D systémem a má pouze letmou představu o nabídce technologií.

V tomto článku bych chtěl stručně vypsat dostupné technologe nabízené českými integrátory a jejich záludnosti například právě při veřejných zakázkách.

Hlavní a nejdražším zařízením je digitální projektor. Projektory se vyrábí v odstupňovaných řadách dle světelného výkonu. Na danou velikost plátna a podle systému 3D se vypočte potřebný světelný výkon projektoru. Rozdíly mezi značkami nejsou tak zásadní, aby bylo možné kvantifikovat kvalitu projektoru. Určité vlastnosti jednotlivých značek však za určitých okolnosí můžou hrát svojí roli a pak je možné se přiklánět k jedné značce (Sony 4K, Christie Briliant 3D, Barco Light Engine). Z globálního pohledu je jedno, jakou značku projektoru si vyberete. Problém je pouze u projektorů Sony, které díky jiné technologii čipu, umožňují zatím pouze 3D systém RealD, který má velmi odlišené podmínky oproti ostatním 3D systémům.

Druhou nejdůležitější součástí je server, na kterém je umístěn digitální obsah a který tento odbavuje do projektoru a do zvukového systému. Zde už jsou rozdíly výraznější a to hlavně co se kapacity diskového úložiště týká. Kino, které má týdení hrací profil, vystačí bez problémů a kapacitou 1TB, ale artová kina, hrající více titulů denně už mohou mít s touto kapacitou problém. Řešením je tedy server s větším úložným prostorem, nebo stále častěji používané externí úložiště např. mulitmediální PC s velkou diskovou kapacitou. PC je síťově propojeno se serverem a potřebný film se naingestuje kdy je potřeba. Toto řešení pokryje veškeré požadavky na kapacitu, bohužel je výrazně pomalejší (kopírování a validace může trvat 2 i více hodin) než umístění zvalidovaného filmu rovnou na diskovém poli serveru. Dalšími méně důležitými parametry jsou například přehrávání 4K filmů v 4K rozlišení (v případě že si v budoucnosti koupíte 4K projektor), možnosti připojení externích disků, lokalizované prostředí a podobně.

U serverů je tedy nejdůležitější se zamyslet nad kapacitou úložného prostoru serveru, popřípadě externího úložiště. Jinak opět servery nabízejí srovnatelné parametry.

O 3D systémech jsme již psali mnohokrát, asi nejobsáhlejší článek o ekonomice 3D systémů naleznete zde.

Připojení digitálního kina do zvukového systému kina má několik variant, od přímého vstupu do Dolby procesoru, nebo přes audioswitch od firmy Dolby, který doporučujeme obzvlášť pokud plánujete připojení dalších externích zařízení, jako DVD, satelitní receiver a pod s digitálním zvukem. V každém případě je třeba se ujistit jaké zařízení v kině máme a jakým způsobem lze do něj digitál zapojit.

Pokud chcete pomítat HD přenosy různých akcí, je třeba pořídit HD sateltiní komplet.

Dále je třeba nezapomenout na záložní zdroj elekřiny pro nesilové zařízení (server, externí videozařízení, switche a převodníky. Není nutné zálohovat koncové zesilovače ani lampu projektoru).

Většina digitálních projektorů vyžaduje kvalitní chlazení lampy, tudíž se dodává externí ventilaátor, který se napojuje na stávající odtahy z 35mm projektorů.

Kvalitní zvuk, o kterém bude příští článek a dobré plátno by mělo být v dobrém kině samozřejmostí.